گروهی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده از گزارش اخیر وزارت امور خارجه این کشور که نفوذ ایران را در آمریکای لاتین رو به افول خوانده است، انتقاد کرده‌اند. به گزارش سایت بی بی سی فارسی(BBC Persian)، اعضای یکی از کمیته‌های فرعی کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از این گزارش، افزایش حضور ...
گروهی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده از گزارش اخیر وزارت امور خارجه این کشور که نفوذ ایران را در آمریکای لاتین رو به افول خوانده است، انتقاد کرده‌اند.

به گزارش سایت بی بی سی فارسی(BBC Persian)، اعضای یکی از کمیته‌های فرعی کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از این گزارش، افزایش حضور ایران در نیم‌کره غربی را نگران‌کننده دانسته‌اند.

 

جف دانکن، رئیس جمهوری‌خواه کمیته فرعی بازرسی و مدیریت کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا، در سخنانی گفت که سازمان‌های اطلاعاتی از افزایش فعالیت ایران در نیم‌کره غربی صحبت می‌کنند ولی وزارت امور خارجه ایالات متحده خلاف این موضوع را عنوان کرده است.

 

آقای دانکن گفت: «در حالی که ایران به طور علنی اعلام کرده که گسترش همه‌جانبه روابط با آمریکای لاتین از اولویت‌های سیاسی خارجی این کشور است، باعث نگرانی است که دولت اوباما حاضر نیست حضور ایران در نزدیکی مرزهایمان را تهدیدی برای ایالات متحده فرض کند.»

 

بر اساس گزارشی که وزارت امور خارجه آمریکا در پایان ماه ژوئن تسلیم کنگره آمریکا کرد، نشانه‌ای که بیانگر تهدید آنی ایران در این منطقه است، وجود ندارد.

 

دولت ایالات متحده بر اساس “قانون مقابله با ایران در نیم‌کره غربی” که سال گذشته به تصویب رسید، موظف است به کنگره درباره وضع حضور این کشور در آمریکای لاتین گزارش دهد.

 

نمایندگان و کارشناسان حاضر در جلسه مجلس نمایندگان با رد گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده، بر افزایش فعالیت‌ها و نفوذ ایران در آمریکای لاتین تاکید کردند.

 

به گفته آنها تعداد سفارتخانه‌های ایران در آمریکای لاتین از ۵ عدد در سال ۲۰۰۵ به ۱۱ عدد رسیده و ۱۷ مرکز فرهنگی این کشور نیز در نیم‌کره غربی فعالیت می‌کند.

 

از سوی دیگر، شرکت‌کنندگان در این جلسه از افزایش مراودات تجاری و اقتصادی ایران با آمریکای لاتین ابراز نگرانی کردند و ارتباطات این کشور با بانک‌های منطقه را عاملی برای فرار از تحریم‌های ایالات متحده عنوان کردند.

 

شرکت‌کنندگان در این جلسه همچنین درباره افزایش شهروندان ایرانی که تابعیت کشورهای آمریکای لاتین را دریافت کرده‌اند، هشدار دادند. به گفته آنها، شهروندان ایرانی دارای تابعیت دوگانه می‌توانند با سهولت بیشتری به آمریکا سفر کنند

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5605

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.