شهرستان حاجی آباد  یکی از قطبهای صنایع دستی منطقه نیز به شمار می رود . صفدر نیک اختر مسئول صنایع دستی شهرستان حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم  گفت:ساکنین شهرستان حاجی آباد را افراد بومی – عشایران مهاجر استان فارس – کرمان و هرمزگان تشکیل می دهد. وجود عشایران مهاجر در منطقه سبب رواج ...

شهرستان حاجی آباد  یکی از قطبهای صنایع دستی منطقه نیز به شمار می رود .


صفدر نیک اختر مسئول صنایع دستی شهرستان حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم  گفت:ساکنین شهرستان حاجی آباد را افراد بومی – عشایران مهاجر استان فارس – کرمان و هرمزگان تشکیل می دهد. وجود عشایران مهاجر در منطقه سبب رواج بافت قالی و گلیم و سایر بافتهای داری در بین اهالی حاجی آباد شده است قالی بافی از جمله صنایع دستی رایج و مهم این منطقه است.

وی در ادامه افزود: رشته های صنایع دستی در شهرستان حاجی آباد، قالی بافی، شیریکی پیچ(نوعی گلیم)، جاجیم، چادر شب بافی، سبدبافی و حصیربافی، سفال گری می توان اشاره کرد.


وی در ادامه افزود:

جاجیم نوعی بافته داری است که بر روی داراهای افقی و روی زمین بافته می­شود. نزدیک به ۳۵ الی ۴۰ سال است که بافت این در روستاهای باغات، دهستان، چاه تر، گیس رواج دارد.

چادرشب­ بافی در حاجی آباد با قدمت ۳۰۰ ساله در روستاهای سیروئیه، جائین و شمیل رایج بوده است. ونخ مورد نیاز آن از  پنبه تهیه می شود این کار، تماماً توسط زنان صورت می­ گیرد
سفره : از دیگر انواع بافت ­های داری که در منطقه حاجی­ آباد رواج زیادی داشته است سفره می­ باشد که عشایر و روستائیان روستاهای آشکارا، شهدادی، کوشاه احمدی از آن به هنگام پخت نان  استفاده می کنند.
دوکارتن : نوعی بافته داری کیسه مانند است  نحوه بافت آن مشابه بافت گلیم ساده با نقش برجسته و یا گلیم شیریکی پیچ می­ باشد که در روستاهای باغات، چاه تر، دهستان بافته می شود.

حصیربافی
حصیرهای بافته شده برای فرش زیرپا، پوشش سقف خانه ولوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. از حصیر بافی باید به عنوان رایج ترین و معمول ترین صنعت دستی استان هرمزگان نام برد، چرا که ماده اولیه مورد نیاز حصیر بافی (پیش- کاش) اما در بعضی از آبادی های کرانه ای از نی هم حصیر می بافند که همه روستاهای شهرستان به جزء باغات این نوع حصیر را دارند.

خوس دوزی
این هنر به کمک نوارهای نقره ای باریک و برروی پارچه توری ریز بافت تجلی یافته و گاه ستاره هایی فلزی برروی پارچه می نشانند، و ازآن برای تزئین مقنعه، دستار(چادر زنانه) استفاده می شود. پارچه مصرفی معمولاً به رنگ های سیاه، سفید، سبز و زرشکی است که هر دو روی پارچه شکل یکسان دارند.

شک دوزی
نواری است که با نخ های طلایی و نقره ای فلزی بافته می شود و بیش تر برای آستین، لبه و دور یقه پیراهن زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار کار شامل: هاون چوبی، قرقره، نوار فلزی طلایی و نقره ای است
کم دوزی
نوعی هنر دستی مخصوص استان هرمزگان است که در شلوار زنانه، پشتی، پارچه های گل دار و روکش لباس استفاده می کنند و به جای نخ معمولی از نخ ابریشم و از زری که بهترین آن نقره است، بهره می برند
سوزن دوزی
سوزن دوزی دو نوع داریم یک نوع فارسی و یک نوع هم بلوچی که در شهرستان بافت آن رواج زیادی دارد.

وی در پایان افزود: یکی دیگر از صنایع دستی سفال گری که در مرکز شهرستان دو نفر به این کار مشغول هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5526

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.