گروه اقتصادی: واردات اقلام کشاورزی از گوشت برزیلی گرفته تا انگور شیلی و هندوانه چینی در سال‌های گذشته همواره انتقاداتی را از سوی نمایندگان متوجه دولت کرده است؛ آمار مراکز اقتصادی نیز نشان می‌دهد که سیاست تنظیم بازار دولت احمدی‌نژاد که بر محور واردات استوار بود، موجب شد تا حجم واردات اقلام کشاورزی تنها در ...

گروه اقتصادی: واردات اقلام کشاورزی از گوشت برزیلی گرفته تا انگور شیلی و هندوانه چینی در سال‌های گذشته همواره انتقاداتی را از سوی نمایندگان متوجه دولت کرده است؛ آمار مراکز اقتصادی نیز نشان می‌دهد که سیاست تنظیم بازار دولت احمدی‌نژاد که بر محور واردات استوار بود، موجب شد تا حجم واردات اقلام کشاورزی تنها در طول چهار سال دولت نهم از ۷ هزار و ۸۴۴ تن به ۱۹ هزار و ۴۶ تن برسد و سه برابر رشد کند.این وضعیت در دولتدهم هم ادامه داشت تا واردات بی رویه محصولات کشاورزی بلای جان کشاورزان ایرانی شود.



آمارها نشان می‌دهد که واردات اقلام کشاورزی به کشور از ۷۸۴۴ تن در سال آخر دولت خاتمی یعنی سال ۸۳ به ۱۹ هزار و ۴۶ تن در سال ۸۸ یعنی سال اول دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد رسید که یک رکوردتاریخی برای دولت احمدی نژاد است.

این آمار که از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منتشر شده، نشان می‌دهد که حجم واردات اقلام کشاورزی در طول چهار سال دولت نهم حدود سه برابر افزایش پیدا کرده است.
این روند اما در دولت دهم نیز ادامه دار شده است تا جایی که کشاورزان ، برنج کاران و چای کاران دچار مشکلات جدی شدهاند.

از سوی دیگر عدم تخصیص تسهیلات دولتی بعد از هدفمندی یارانه ها کار را برای آنها مشکل تر کرده است.

مردادماه سال ۹۰ بود که با شروع برداشت چین دوم چای، بدهی دولت به چایکاران به ۲۵ میلیارد تومان رسید و تاکنون ریالی از مطالبات کشاورزان پرداخت نشد.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران کشوردر آن روزها  در گفتگو با یک خبرگزاری اعلام این مطلب گفت: حجم بدهی دولت به چایکاران در چین نخست چای رقمی بیش از ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده بود که با آغاز چین دوم برگ سبز چای در خرداد ماه ، به ۲۵ میلیارد تومان رسیده است.

حالا اما در سال ۹۲ و درحالیکه دولت دهم  روزهای پایانی حیات خودرا سر می کند و در حالی که چین دوم برداشت برگ سبز چای نیز رو به پایان است، رئیس اتحادیه چایکاران کشور از عدم پرداخت پول به ۹۸ درصد چایکاران کشور از ابتدای سال خبر داده است تا پرده ای دیگر از مشکلات چایکاران در اینوضعیت بد اقتصادی رو نمایی شود.

ایرج هوسمی از بدهی دولت به ۹۸ درصد چایکاران کشور خبر داده و گفته: تاکنون از مجموع چین اول و دوم چای تحویل شده به مراکز خرید دولتی برگ سبز چای،‌ تنها پول ۲ درصد چایکاران و حدود ۱٫۵ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه چایکاران کشور با بیان اینکه هنوز به ۹۸ درصد چایکاران پول برگ سبز چای را تحویل نداده‌اند، گفته: حدود ۱۰ میلیارد تومان دولت از محل خرید تضمینی برگ سبز چای چین اول و دوم به چایکاران بدهکار است. ۴۶ هزار تن برگ سبز چای به مراکز خرید تحویل شده است که از این میزان ۱۸۰۰ تن توسط بخش خصوصی خریداری و بهای آن پرداخت شده اما خرید بخش دولتی هنوز پرداخت نشده است.

ایندر حالی است که انواع و اقسام چای های خارجی دربازارهای کشور جولان می دهند و دیگر درسر سفره هایمردم خبری از چای خوش عطر و بو  و باکیفیت ایرانی نیست که نیست.

برنج ایرانی نیز مدتهاست که می رود تا از سفرهای مردم خداحافظی کند.باید منتظر ماند ودید با روی کار آمدن دولت جدید مشکلات کشاورزان ایرانی حل خواهد شد یا خیر؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5514

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.