مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده امکان مشاهده هلال ماه رمضان در روز سه شنبه وجود دارد.   محمدصالح نجف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به احتمال رؤیت هلال ماه رمضان اظهار کرد: بر اساس محاسباتی که توسط مرکز مطالعات و ...

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده امکان مشاهده هلال ماه رمضان در روز سه شنبه وجود دارد.

خبرگزاری فارس: هلال ماه رمضان سه‌شنبه قابل رؤیت است

 

محمدصالح نجف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به احتمال رؤیت هلال ماه رمضان اظهار کرد: بر اساس محاسباتی که توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی انجام شده هلال ماه رمضان روز سه‌شنبه قابل رؤیت بوده ولی هلال روشن و بزرگ نیست.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبات انجام شده هلال ماه رمضان با چشم غیرمسلح برای روز دوشنبه در هیچ نقطه‌ای قابل رؤیت نیست.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی عنوان داشت: برخی افراد این ادعا را کرده‌اند که احتمال رؤیت ماه با تجهیزات دقیق تلسکوپ در جنوب قاره آمریکای جنوبی وجود دارد ولی این احتمال با توجه به وضعیت جوی تقریبا ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: هلال ماه رمضان در روز سه شنبه ارتفاع زیادی ندارد و مکث آن پایین است ولی اختلاف سمت و نور خوبی دارد و احتمال اینکه هلال با چشم غیر مسلح رؤیت شود برای روز سه شنبه آسان نیست.

نجف عنوان داشت: گروه‌های رصدی روزهای دوشنبه و سه شنبه در نقاط مختلف مستقر می‌شوند و گزارش‌های آنها به دفاتر مراجع منعکس می‌شود.

وی یادآور شد: روز سه شنبه بر اساس محاسبات انجام شده اگر هوا صاف باشد و مشکلی در وضعیت افق پیش نیاید احتمال رؤیت ماه با چشم غیر مسلح وجود دارد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی خاطرنشان کرد: گروه‌های عمومی استهلال ماه رمضان مرکز در ارتفاعات بوستان علوی مستقر می‌شوند و کسانی که مایل هستند می‌توانند به این مکان مراجعه کنند و چند گروه دیگر به صورت تخصصی به سه نقطه دیگر اعزام می‌شوند و کار رصد هلال را انجام می‌دهند.

به تلاش برای رؤیت هلال ماه استهلال می‌گویند. این عمل دارای ارزش نجومی است، زیرا ماه قمری ممکن است ۲۹ یا ۳۰ روز باشد و مشاهده ماه نو گاه کاری دشوار و نیازمند محاسبات نجومی است. از نظر اسلام نیز این کار مهم و مستحب محسوب می‌شود زیرا مناسبت‌های دین اسلام بر مبنای گاه‌شمار قمری تنظیم شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5492

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.