گیاه شناس محلی می گوید: عرقیات گیاهی مختلف برای رفع گرمازدگی و مقابله با داغی تابستان قابل استفاده است.   خانم هاشمی فروشنده گیاهان دارویی در گفتگو با پیارم گفت:  و در فرهنگ ایرانیان استفاده از انواع عرقیات گیاهی مانند شاتره ، کاسنی ، بید مشک ، گلاب ، آویشن ، پونه ، نعنا ، ...

گیاه شناس محلی می گوید: عرقیات گیاهی مختلف برای رفع گرمازدگی و مقابله با داغی تابستان قابل استفاده است.

 

خانم هاشمی فروشنده گیاهان دارویی در گفتگو با پیارم گفت:  و در فرهنگ ایرانیان استفاده از انواع عرقیات گیاهی مانند شاتره ، کاسنی ، بید مشک ، گلاب ، آویشن ، پونه ، نعنا ، عرق بهار نارنج ، چهل گیاه و غیره رواج بسیاری داشته است.

در طب سنتی برای رفع گرما زدگی در روزهای داغ بیشتر از عرقیات گیاهی مصرف می شود که طبیعت سردی دارند .

به گفته وی ثابت شده است که عرق گیاهان دارویی خواص درمانی و دارویی مخصوص خود را دارا هستند که البته نحوه تجویز انواع عرقیات گیاهی و دارویی بستگی به مزاج و طبع سرد و گرم افراد دارد .

**** چند عرق گیاهی خنک کننده

کارشناس ارشد تغذیه از شاتره و کاسنی به عنوان دو عرق گیاهی قوی که خاصیت بسیار خنک کننده دارد نام برد و گفت: عرق شاتره و کاسنی برای همه افراد عادی و عامه مردم تجویز نمی شود بلکه برای آن دسته از افرادی که شغل آنان به نوعی با منبع حرارتی مانند نانوایان ، ریخته گران ، کارگران و کسانی که ساعات های طولانی در زیر نور خورسید مشغول به فعالیت هستند مناسب است.

به گفته وی شاتره نشاط آور، خنک‌کننده، صفرابر با طعم بسیار ملایم و بوی مطبوع است و عملکرد کبد را تقویت کرده و خاصیت ضد‌نفخ و اشتهاآوری دارد.

شاتره نیز طبع سردی دارد و در بهبود بیماری‌های پوستی و اگزما بسیار مفید است و در برطرف کردن زردی پوست ،دفع سموم بدن ، تنظیم هورمون‌ها و برطرف کردن تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها و رفع التهابات بدن موثر است .

وی همچنین به خواص درمانی عرق کاسنی اشاره کرد و گفت: عرق کاسنی برای تصفیه خون، تقویت معده مناسب است و عملکرد کبد را بهبود بخشیده و برای انسداد مجاری صفراوی، نارسایی و قولنج های کبدی مفید است .

به گفته وی عرق کاسنی برای ضعف اعصاب، ضعف چشم و فشار خون مفید است و طبیعت سردی دارد و از این عرق می توان برای رفع گرما زدگی استفاده کرد .

وی همچنین از عرق خارشتر و بید مشک به عنوان دیگر عرقیات سرد یا خنک کننده نام برد و گفت: عرق خارشتر ادرار آور بوده و برای عملکرد کلیه ودفع سنگ کلیه بسیار مفید است و التیام بخش زخم ها محسوب می شود .

*** چند شربت خانگی از عرقیات گیاهی

کارشناس تغذیه دراین باره اظهار داشت : شربت بیدمشک بهترین و مناسب ترین انتخابی است که همگان می توانند به راحتی آن را تهیه کنند که یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی‌ها محسوب می شود.

به گفته وی بید مشک خاصیت آرامبخشی ، مقوی قلب ، تقویت معده و دستگاه گوارش ، تقویت اعصاب ، نشاط آور است و بیشتر به سالمندان توصیه می شود .

به گفته این کارشناس تغذیه، خاکشیر نیز مانع از گرما زدگی می شود و برای رفع عطش در تابستان بسیار مناسب است، با اضافه کردن انواع عرقیات گیاهی به خاکشیرمی توان شربت با طمع های متفاوت برای اعضای خانواده تهیه کرد .

به گفته وی خاکشیر التهاب کلیه را برطرف کرده و برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است .خاکشیر خاصیت ضد میکروبی دارد و حاوی ویتامین ث است و برای بیماری های روده ای و رفع اسهال مفید است .

وی از شربت سکنجبین نیز به عنوان یکی دیگر از روش های مناسب مقابله با گرمازدگی نام برد و گفت: این شربت طبع سرد و خنکی دارد و التهابات ناشی از گرما را کاهش می دهد و همچنین صفرا بر بوده و از التهاب حرارت معده می کاهد و بلغم معده و روده را خارج می کند.

شربت تخم شربتی هم دارای خاصیت مشابهی است؛ این شربت برای روزهای داغ بسیار مفید است. انرژی زا و دارای آنتی اکسیدان قوی می باشد و برای رفع التهاب مجاری اداری بسیار مناسب است. ماده ژله ای تخم شربت رفع عطش می کند و دارای آهن ، کلسیم ؛ پتاسیم و پروتئین فراوان است.

شربت بهار نارنج آرامبخش و برای تسکین اعصاب ،سردرد، افسردگی ، تپش قلب مفید است و به عنوان شربت خنک و خوشبو در خانواده ها مرسوم شده است.

مدرس طب سنتی اظهار داشت: اضافه شدن انواع عرقیات گیاهی به شربت های خانگی به آنها خواص درمانی می بخشد.

وی توصیه کرد : پیش از مصرف عرقیات گیاهی ضروری است از خواص دارویی و درمانی آنها مطلع شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5475

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.