دبیر انجمن صنایع نساجی از افزایش ۲۰ درصدی تولید کارخانه‌های این صنعت در پی رشد نرخ ارز خبر داد و گفت: افزایش قیمت فروش محصولات، رشد صادرات و کاهش قاچاق و واردات محصولات نساجی باعث بهبود وضعیت این صنعت شد.   علیرضا حائری در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: افزایش نرخ ...

دبیر انجمن صنایع نساجی از افزایش ۲۰ درصدی تولید کارخانه‌های این صنعت در پی رشد نرخ ارز خبر داد و گفت: افزایش قیمت فروش محصولات، رشد صادرات و کاهش قاچاق و واردات محصولات نساجی باعث بهبود وضعیت این صنعت شد.

خبرگزاری فارس: بهبود در صنعت نساجی/ افزایش نرخ ارز تولید را ۲۰ درصد بالا برد

 

علیرضا حائری در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: افزایش نرخ ارز از سال گذشته، اتفاق خوبی برای صنعت نساجی بود به طوری که قاچاق محصولات نساجی و همچنین واردات رسمی آن کاهش یافت و علاوه بر این، واردات کالای همراه مسافر نیز روندی کاهشی پیدا کرد.

وی ادامه داد: این مسئله، فرصتی را برای کارخانه‌های داخلی ایجاد کرد تا تولیداتشان را جایگزین محصولات وارداتی کنند و همچنین صادرات محصولات نساجی نیز افزایش یابد.

به گفته حائری، کالایی که در گذشته متری ۳ دلار صادر می‌شد، حال ارزش ریالی آن برای صادرکنندگان ۳ برابر شده و همین مسئله باعث شده تا کارخانه‌ها از حداکثر ظرفیت تولیدشان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: پتو از جمله محصولات صنعت نساجی است که در گذشته تولید آن کاهش قابل توجهی پیدا کرده بود و بیشتر از طریق قاچاق و واردات تأمین می‌شد ولی با افزایش نرخ ارز، تولید این محصول نیز افزایش یافت به طوری که سال گذشته حتی صادرات پتو نیز داشتیم.

* رشد ۱۴ درصدی صادرات نساجی طی دو ماهه امسال

وی با اشاره به رشد ۲۴ درصدی ارزش صادرات صنعت نساجی در سال گذشته نسبت به سال ۹۰ گفت: طی دو ماهه امسال نیز ارزش صادرات این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد یافته است.

دبیر انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه صادرات صنعت نساجی از نظر وزنی نیز افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر صنایع نساجی به دلیل محدودیت نقدینگی نمی‌توانند با حداکثر ظرفیت خود فعال باشند که در صورت حل این مشکل، در کنار افزایش نرخ ارز جهش صادراتی خواهیم داشت.

* نیاز ۲ هزار میلیارد تومانی نساجی

وی در مورد نیاز صنعت نساجی به نقدینگی نیز گفت: این صنعت به حدود ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی برای سرمایه در گردش جهت خرید مواد اولیه و هزینه‌های جاری نیاز دارد و علاوه بر این، برای تأمین مواد اولیه وارداتی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار نیازمند است.

وی ادامه داد: همچنین صنعت نساجی برای بازسازی و توسعه نیازمند تسهیلات ارزی به ارزش ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است.

به گفته حائری، در حال حاضر کارخانه‌های فعال در صنعت نساجی به دلیل محدودیت نقدینگی نمی‌توانند با تمام ظرفیت خود تولید داشته باشند در حالی که اگر این مشکل برطرف شود، تیراژ تولید آنها افزایش یافته و قیمت تمام شده تولیدشان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰تا ۷۵ درصد ظرفیت صنعت نساجی فعال است، گفت: در صورت تأمین نقدینگی، امکان فعال شدن تمام این ظرفیت وجود دارد.

به گفته وی، پیش از افزایش نرخ ارز بین ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های نساجی در کشور فعال بود.

انتهای پیام/م

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5402

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.