سرانجام پس از چندین روز از مشاهده لاشه زخمی یک دلفین پوزه بطری در ساحل روستای بیاهی جاسک، گویا دلیل اصلی مرگ این حیوان در معرض انقراض مشخص شده است.   به گزارش  پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، خبرگزاری فارس طی روزهای گذشته اقدام به انتشار اطلاعات و تصاویری از لاشه یک دلفین پوزه ...

سرانجام پس از چندین روز از مشاهده لاشه زخمی یک دلفین پوزه بطری در ساحل روستای بیاهی جاسک، گویا دلیل اصلی مرگ این حیوان در معرض انقراض مشخص شده است.

خبرگزاری فارس: عامل مرگ دلفین پوزه بطری مشخص شد + تصاویر

 

به گزارش  پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، خبرگزاری فارس طی روزهای گذشته اقدام به انتشار اطلاعات و تصاویری از لاشه یک دلفین پوزه بطری در ساحل روستای بیاهی جاسک کرد که گویا در ساعات اخیر اطلاعاتی پیرامون دلیل مرگ این دلفین منتشر شده است.

این در حالی است که معمولا در موارد مشابه همواره دلیل مرگ دلفین‌ها در خلیج فارس در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در همین راستا گفته است، که بررسی‌ها نشان از وارد آمدن ضربه به سر دلفین مذکور است و به احتمال زیاد علت اصلی دلیل مرگ این دلفین ضربات وارد به سر این آبزی کمیاب و در معرض انقراض است.

لاشه این دلفین که برای نخستین بار در روز هشتم تیرماه در ساحل روستای بیاهی توسط افراد محلی و ماموران محیط زیست مشاهده شده است، یک بار دیگر نظر دوستداران و فعالان محیط زیستی را به اپیدمی مرگ این موجودات باهوش و با ارزش جلب کرد.

اما نکته‌ای که شاید بسیار از دردناک‌تر از مرگ این دلفین باشد، مواردی است که در ادامه گفته‌های عبدالرضا کرباسی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست دیده می‌شود.

وی می‌گوید “شبه‌ صیادها” (افراد ناآشنا به امور دریا و صید) زمانی که می‌بینند موجوداتی به غیر از صید هدف در تورهایشان گیر می‌افتد حاضرند به هر قیمتی از دست آن موجود خلاص شوند و در این بین با بی‌مسئولیتی کامل حتی حاضرند موجوداتی همانند دلفین‌ها را نیز از پای درآورند.

این مسئول گفته است: به نظر می‌آید در مورد اخیر نیز این افراد با وارد آوردن ضرباتی به سر این دلفین آن را از پای درآورد‌ه‌اند.

کرباسی در ادامه می‌گوید: این امر سبب می‌شود سیستم راداری دلفین بهم بریزد و این حیوان علاوه بر تحمل درد شدید نمی‌تواند راه خود را به صورت دقیق پیدا کند و نهایتا با مرگ دردناکی به سمت خشکی می‌آید.

وی با بیان اینکه دلفین‌ها موجوداتی اجتماعی هستند، اضافه می‌کند: این احتمال وجود دارد که در پی زوزه کشیدن دلفین‌ها ناشی از درد برخورد ضربات بعضا حتی چندین دلفین دیگر نیز به سمت خشکی بیایند و خطر مرگ دسته‌‌های دلفین را تهدید کند.

این پدیده در حالی معمولا هر از چند گاهی در صدر اخبار هرمزگان و اخبار محیط زیستی کشور قرار می‌گیرد، که اغلب کارشناسان این حوزه بر این عقیده‌اند که افزایش تردد شناورهای نظامی و تجاری و همچنین تردد بیش از حد شناورهای صیادی سبک و نیمه‌سبک به عنوان خطری برای نسل دلفین‌ها و دیگر آبزیان بزرگ محسوب می‌شود.

مجید وفادار مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز طی روزهای گذشته به خبرنگار فارس پیرامون لاشه این دلفین و دلایل احتمالی مرگ این دلفین گفته بود: به دلیل آغاز فصل صید در آبها و سواحل دریای عمان، معمولا صیادان سنتی با هدف شناسایی مسیر گله‌های ماهی‌ اقدام به تعقیب و ردیابی حرکت دلفین‌ها در دریا می‌کنند که این امر سبب بروز سوانح و خطراتی برای خود دلفین‌ها نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه هر ساله در این ماه‌ها تلفاتی برای این گونه‌های در معرض خطر در سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان مشاهده می‌شود، اضافه کرد: طبق گزارش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک واقع در شرقی‌ترین بخش استان، طی روزهای گذشته برای دومین بار در سال جاری لاشه یک قطعه دلفین دیگر از نوع پوزه بطری با وزن تقریبی حدود ۲۰۰ و طول سه متر در ساحل روستای بیاهی واقع در ۱۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان دیده شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه این گونه‌ها در معرض انقراض هستند، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل تردد بیش از معمول شناورها در این فصل که متاثر از زمان صید است دلفین‌ها جراحاتی برمی‌دارند که در اثر برخورد با شناورها و تورهای صیادی است.

وجود ضربات در لاشه این دلفین به طور واضح دیده می‌شود

دلفین مذکور از گونه پوزه بطری معمولی و وزن تقریبی آن حدود ۲۰۰ کیلوگرم و طول آن سه متر بود. لاشه این حیوان در ساحل روستای بیاهی واقع در ۱۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان جاسک مشاهده شد.

دلفین پوزه بطری معمولی بزرگ جثه‌ترین گونه گروه دلفین‌های با پوزه منقار شکل است که در آب های معتدل و گرمسیری زمین زندگی می‌کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5392

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.