رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد گفت: محصولات پوششی لگوم می تواند ازت هوا را تثبیت نموده و برای رسیدن به محصول مورد مصرف قرار می گیرد. مهندس علیپور در گفتگو با خبرنگار پیارم افزود: محصولات پوششی نقش مهمی را در حفظ کیفیت و حاصلخیزی خاک ایفا می کند. محصولات پوششی موجب کاهش فرسایش خاک و ...

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد گفت: محصولات پوششی لگوم می تواند ازت هوا را تثبیت نموده و برای رسیدن به محصول مورد مصرف قرار می گیرد.


مهندس علیپور در گفتگو با خبرنگار پیارم افزود: محصولات پوششی نقش مهمی را در حفظ کیفیت و حاصلخیزی خاک ایفا می کند. محصولات پوششی موجب کاهش فرسایش خاک و افزایش مواد آلی به آن می گردند که با توجه به آغاز سال زراعی جدید و برنامه ریزی کشت محصول توسط کشاورزان، جهت انتخاب نوع محصول پوششی برای افزایش بهره وری در اراضی کشاورزی از کشاورزان خواستیم که برای تقویت خاک زمین های زراعی از گیاهان پوششی استفاده کنند.

علیپور در ادامه افزود: تولید و باروری خاک از فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی خاک است. توازن پایدار این فرایندها به همراه مدیریت مناسب بهره برداری از خاک موجب تداوم باروری می شود؛ هر گونه اقدام در جهت بر هم زدن این تعادل اثراتی جبران ناپذیر به دنبال دارد. از در بسیاری از کشورها، برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده، تولیدات کشاورزی باید دست کم سالانه ۳ درصد رشد داشته باشد. تحقق این اهداف نیاز به بهره برداری بیشتر از مواد غذایی خاک دارد. مشکل اساسی رسیدن به این مقدار رشد در تولیدات کشاورزی می باشد که در آن کمیت منابع محیط و ظرفیت تولید اراضی و منابع آبی حفظ شود. مدیریت پایدار منابع و کاربرد فناوری مناسب در ارتباط با بهرهوری از منابع آب و خاک و منابع غذایی باید به گونهای باشد که هدف فوق تحقق یابد.

وی در ادامه بیان داشت: محصولات پوششی لگوم می تواند ازت هوا را تثبیت نموده و برای رسیدن به محصول مورد مصرف قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین لگوم ها از خاک در برابر فرسایش حفاظت نموده و موجب افزایش ماده آلی می گردند. میزان تثبیت نیتروژن بین گونه های مختلف متغیر است. برخی گونه های لگوم دارای ریشه های سطحی مهاجم هستند که می توانند فشردگی خاک سطحی را بشکنند ولی نیاز به بیش از یک سال دوره رشدی دارند. ازت آزاد شده از لگوم ها متغیر بوده و بایستی در زمان تخمین میزان کود مورد نیاز مورد محاسبه قرار گیرند.

مهندس علیپور گفت: سایر لگوم های مورد استفاده عبارتند از: ماشک، شبدر قرمز، شبدر شیرین، سویا و نخود معمولی

مزایای کشت ماشک:

۱- اضافه شدن ازت به خاک

۲- جلوگیری از فرسایش خاک

۳- تهیه علوفه تازه و خشک برای دامها

۴- تهیه کود سبز

۵- کنترل علف های هرز تابستانه و رعایت تناوب زراعی

 

۶- جلوگیری از آلودگی آب های زیر زمینی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5352

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.