معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان گفت: امروز هرمزگان با اقدامات و مبارزات همه جانبه پیرامون مواد مخدر، خود را سپر بلای کشورهای دیگر قرار داده است. معاونت سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان، گل‌محمد بامری در همایش جامعه سالم و عاری از اعتیاد که در پارک غدیر بندرعباس برگزار شد اظهار داشت: قطعا ورود حجم بالای مواد ...

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان گفت: امروز هرمزگان با اقدامات و مبارزات همه جانبه پیرامون مواد مخدر، خود را سپر بلای کشورهای دیگر قرار داده است.

خبرگزاری فارس: مبارزه با مواد مخدر عزم جهانی می‌طلبد/ هرمزگان، سپر بلای کشورهای دیگر

معاونت سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان، گل‌محمد بامری در همایش جامعه سالم و عاری از اعتیاد که در پارک غدیر بندرعباس برگزار شد اظهار داشت: قطعا ورود حجم بالای مواد مخدر از کشورهای افغانستان و پاکستان به مرزهای ما برای مصرف داخلی ایران نیست بلکه این مواد برای ترانزیت به کشورهای دیگر و حتی اروپا از این مسیر عبور می‌کند.

وی افزود: موقعیت خاص هرمزگان با وجود هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز آبی و همجواری با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان که مرز مشترک با افغانستان و پاکستان دارند موجب شده تا پدیده قاچاق مواد مخدر از سال‌های دور در این منطقه موجودیت پیدا کند اما امروز با اقدامات همه جانبه شاهد جلوگیری از قاچاق و امحای هرساله ده ها تن از این مواد افیونی در استان هستیم.

وی به راه‌اندازی کمیته‌های کشوری به ریاست وزیر کشور با محوریت و میزبانی استان هرمزگان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر عزم همگانی در کشور با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و ارگان‌های انتظامی و نظامی برای مقابله با ورود مواد مخدر از این منطقه ایجاد شده که مسیر را برای قاچاقچیان بسیار ناامن کرده است.

*بحران مواد مخدر حتی خطرناک تر از بحران هسته‌ای

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان در ادامه ناامنی، تکدی گری، روسپی گری، سرقت و تجاوز از عایدات مواد مخدر برای جامعه عنوان و تصریح کرد: امروزه در کنار سه بحران جهانی یعنی فقر، رشد جمعیت و تهدید هسته‌ای، از مواد مخدر به عنوان بحران چهارم نام می‌برند.

وی تاکید کرد: بحران مواد مخدر شاید از بحران هسته‌ای هم خطرناک‌تر باشد چرا که این مواد شوم، زلزله‌ای خاموش و جنگی بدون مرز را به راه انداخته که می‌تواند آهسته آهسته و با کمترین هشدارها تمام کشورهای جهان را تسخیر کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان قاچاق مواد مخدر را منبع اصلی درآمد اشرار و تروریست عنوان کرد و بیان داشت: پول کثیفی که از کار قاچاق مواد مخدر به دست می‌آید بعضا تبدیل به عامل حیاتی برای گروهک‌های اشرار و تروریست شده است.

بامری خاطر نشان کرد: افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد اولیه مخدر جهان در کنار کشور ایران قرار دارد و متاسفانه تولید مواد مخدر در این کشور بعد از حضور ناتو در سال ۲۰۰۲ از حداکثر ۲ هزار تن به رقم فزاینده ۸۰ هزار تن رسیده است.

وی یادآور شد: منطقه جنوب کشور و از جمله استان هرمزگان همه توان خود را برای مقابله با ورود و ترانزیت مواد مخدر از کشورهای افغانستان و پاکستان به کشورهای دیگر گذاشته است اما قطعا مقابله با این پدیده خطرناک عزم جهانی می‌طلبد.

*سازمان‌های جهانی به ارائه آمار وحشت آور بسنده می‌کنند

وی خطاب به سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل ابراز داشت: اگر این سازمان‌ها سهم هر کشور را در مبارزه با مواد مخدر تعیین می‌کردند آمار فاجعه بار معضلات جهانی که از قاچاق و مصرف مواد مخدر نشات می‌گیرد تعدیل می‌یافت و این گونه شاهد مرگ و میر و انحراف جوامع انسانی نبودیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان ادامه داد: به طور میانگین روزانه ۵ نفر به خاطر مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند و طبق آمار خود سازمان ملل حدود ۲۰۰ میلیون نفر معتاد در جهان وجود دارد.

وی اذعان داشت: بر طبق همین آمارها که سازمان ملل منتشر کرده است ۱۷۰ کشور جهان هم اکنون با معضل مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل روز پنجم تیر ماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است.

بامری ادامه داد: امروز ایران اسلامی در حالی ۳ هزار و ۷۶۰ شهید عالی مقام و ۱۲ هزار جانباز سر افراز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است که سازمان‌های مدعی مدیریت جهانی به نامگذاری‌ها، شعارها و ارائه آمار و ارقام وحشت آور بسنده کرده‌اند و اقدامات گسترده عملی صورت نگرفته است.

*لزوم همکاری مردم برای ریشه کنی اعتیاد

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد عزم مردمی برای ریشه کردن قاچاق، فروش و استعمال مواد مخدر در استان هرمزگان شد و افزود: مردم اگر اطلاعاتی دارند در این زمینه ورود کنند و همچنین با کمک به درمان معتادین در تحقق جامعه سالم و عاری از اعتیاد سهیم شوند.

بامری به کمپ راه اندازی شده در منطقه ایسین برای درمان معتادان خیابانی اشاره کرد و گفت: در این کمپ افراد به صورت اجباری نگه داری شده و ضمن ترک اعتیاد، آموزش‌هایی فنی حرفه‌ای را فرا گرفته و در پایان نیز تسهیلات بانکی به آنها اعطا می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: عزم همگانی در بحث مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد با فرهنگ سازی، آموزش و اقدامات پیشگیرانه تکمیل می‌گردد که باید با تلاش بیشتر دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی محقق شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5336

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.