کیهان نوشت: انتخاب حسن روحانی به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور ایران، امید مردم نسبت به رفع سوءمدیریت و بهبود شرایط اقتصادی کشور را به همراه داشته است. همین امیدواری و اعتماد، تبعاتی-هرچند گذرا- چون کاهش محسوس قیمت دلار را در یکی دو هفته اخیر به همراه داشت. کیهان  در مطلبی ضمن مچ گیری از برخی روزنامه ...
کیهان نوشت: انتخاب حسن روحانی به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور ایران، امید مردم نسبت به رفع سوءمدیریت و بهبود شرایط اقتصادی کشور را به همراه داشته است. همین امیدواری و اعتماد، تبعاتی-هرچند گذرا- چون کاهش محسوس قیمت دلار را در یکی دو هفته اخیر به همراه داشت.

کیهان  در مطلبی ضمن مچ گیری از برخی روزنامه های زنجیره ای رفتار دوگانه آنها در خصوص اقتصاد و قیمت دلار  را به باد انتقاد گرفته است. در متن کیهان آمده: گسترش انتشار خبر کاهش نرخ ارز که با افت قیمت جهانی طلا نیز توأم شده است، در میان عامه مردم به عنوان نخستین جرقه‌های مثبت روی کارآمدن دولت حسن روحانی، مطرح شده است. کاهش نرخ ارز، انتظار مردم برای کاهش قیمت‌ها در سایر بازارها را هم به دنبال داشته است؛ چرا که در دو سال اخیر قیمت بسیاری از کالاها به بهانه‌ گرانی دلار، بالا رفته بود.

با این حال، به رغم استقبال عامه مردم و همینطور فعالان اقتصادی از کاهش اخیر نرخ ارز، جریان‌های اصلاح‌طلب که همواره منتقد مدیریت اقتصادی دولت دهم و خصوصا افزایش قیمت دلار در دو سال اخیر بوده‌اند، واکنش‌های متناقضی نسبت به این پدیده از خود بروز داده‌اند و حتی با عصبانیت از کاهش قیمت دلار، انتقاد کرده‌اند.

مروری بر نشریات اصلاح‌طلب‌ طی روزهای اخیر از ناخرسندی آنها از کاهش قیمت دلار، حکایت دارد.سه‌شنبه هفته گذشته روزنامه شرق از کاهش نرخ ارز انتقاد کرد و به نقل از سعید لیلاز مدعی شد دلار باید چهارهزار تومان باشد تا دولت از پس کسری بودجه برآید.

وی افزود: «افت قیمت دلار به زیر سه‌هزارتومان به هیچ‌وجه به صلاح نیست و نباید از این اتفاق اظهار خوشحالی کرد. حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند، دلیلی ندارد که قیمت دلار به کمتر از سه هزار تومان کاهش یابد.»

سعید شیرکوند معاون وزارت اقتصاد دولت خاتمی نیز به روزنامه شرق گفته است: «از مجموع متغیرهای موثر، روی نرخ ارز، به نظر می‌آید نرخ ۳۱۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان برای دلار، طبیعی است. در این شرایط حتی اگر درآمدهای نفتی کشور به وضعیت پیشین بازگردد، کاهش دوباره قیمت ارز، معقول و منطقی به نظر نمی‌آید.»

روزنامه بهار هم که متعلق به طیف تندروتر اصلاح‌طلبان است، در روزهای اخیر تحلیل مشابهی ارائه داده و نسبت به کاهش قیمت دلار، ابراز نگرانی کرده است.این روزنامه نوشت: «حالا که قرار است دولت بعدی بیاید، نرخ دلار را پایین کشیده‌اند تا دولت را با دلار زیر سه هزار تومان تحویل دهند و دو ماه بعد از مستقر شدن دولت یازدهم دوباره فتیله بالا کشیده می‌شود تا گفته شود دولت تدبیر هم نتوانست بازار را آرام کند.»

رسانه‌های اصلاح‌طلب توضیح نداده‌اند که چرا تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، به طور مطلق از افزایش نرخ دلار، انتقاد می‌کردند اما پس از انتخابات، تغییر موضع داده‌اند.

یادآور می‌شود نشریات زنجیره‌ای طی ۱۸ ماه گذشته همواره جلوتر از نرخ جاری بازار ارز حرکت کرده و بارها به قصد ایجاد التهاب بیشتر، قیمت‌های به مراتب بالاتر را تبدیل به تیترهای اصلی خود نموده و اقدام به سیاه‌نمایی کردند و اکنون هشدار آنها درباره پایین آمدن نرخ ارز نشان می‌دهد که یکی از دو نگرانی آنها – از نگاه خود آنها- دروغ و مزورانه بوده است!

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5324

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.