وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، پنجم تیر، در گزارشی اعلام کرد که نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین رو به کاهش گذاشته است. به گزارش سایت رادیو فردا(Radio Farda)، این گزارش غیرمحرمانه که خبرگزاری بلومبرگ خلاصه‌ای از آن را منتشر کرده است، می‌گوید اگرچه ایران نگران منافع خود در آمریکای لاتین است، اما تحریم‌ها ...

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، پنجم تیر، در گزارشی اعلام کرد که نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش سایت رادیو فردا(Radio Farda)، این گزارش غیرمحرمانه که خبرگزاری بلومبرگ خلاصه‌ای از آن را منتشر کرده است، می‌گوید اگرچه ایران نگران منافع خود در آمریکای لاتین است، اما تحریم‌ها باعث شده که تلاش این کشور برای توسعه نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در این منطقه کمتر شود.

 

در این گزارش همچنین علاوه بر سیاست تحریم‌ها از آنچه مدیریت ضعیف ایران در روابط خارجی آن خوانده شده، به عنوان عامل دیگری نام برده شده که به کاهش نفوذ ایران در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب منجر شده است.

 

البته ادعاهای وزارت خارجه آمریکا در این گزارش، آنقدر دور از واقعیت است که بلومبرگ می‌نویسد، چنین گزارشی برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره را که معتقدند باراک اوباما، خطر ایران را دست‌کم می‌گیرد، مایوس ساخته است. در همین زمینه جف دونکان، نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی اظهار داشت: «به اعتقاد من دولت مسئله حضور ایران در اینجا و در مرزهای ما را جدی نگرفته است. من درباره شیوه‌ای که برای تدوین این گزارش به کار برده شده است، سئوال دارم.»

 

ایران در یک دهه اخیر و به ‌ویژه در دوران ریاست جمهوری هشت ساله محمود احمدی‌نژاد روابط خود با دولت‌های ضدآمریکایی منطقه آمریکای لاتین را گسترش داده است تا جایی که دولت اوباما مجبور شد برای کاهش نفوذ ایران در منطقه، قانونی را به‌طور ویژه برای “مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین” تصویب کند.

 

این گزارش می‌گوید، در دوران احمدی‌نژاد تعداد سفارتخانه‌های ایران در آمریکای لاتین افزایش یافت و میزان تجارت جمهوری اسلامی با کشوری مانند برزیل بیش از دو برابر شد.

 

آقای احمدی‌نژاد همچنین بیش از یکصد قرارداد با هوگو چاوز به امضا رساند که موضوعات گسترده‌ای از نهضت خانه‌سازی در ونزوئلا گرفته تا پروژه‌های مشترک کارخانه دوچرخه‌سازی را شامل می‌شد.۱۰۶

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5242

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.