تروریسم، تنها به ترور فکر می کند؛ تنها زبان اسلحه را می فهمد و وقتی جان خود را در خطر ببیند، دوست و دشمن را نمی شناسد. اینک آخرین تحولات سوریه بعد از پیروزی های ارتش بر تروریست ها گویای افزایش اختلافات بین این گروه های ترور است. در آخرین مورد تروریست های مسلح ۴۲۰ ...

تروریسم، تنها به ترور فکر می کند؛ تنها زبان اسلحه را می فهمد و وقتی جان خود را در خطر ببیند، دوست و دشمن را نمی شناسد. اینک آخرین تحولات سوریه بعد از پیروزی های ارتش بر تروریست ها گویای افزایش اختلافات بین این گروه های ترور است. در آخرین مورد تروریست های مسلح ۴۲۰ شهروند سوری را در حسکه واقع در شرق سوریه به اتهام ارتباط با جبهه النصره وابسته به القاعده ربودند و هنوز از سرنوشت آنان خبری نیست


پایگاه بصیرت؛ گروه سیاست خارجی: در دو روز گذشته پایگاه خبری دبکا وابسته به محافل جاسوسی صهیونیستی نوشت: ارزیابی اطلاعاتی از تحولات میدانی سوریه نشان می‌دهد شورشیان سوری در حلب نیز مانند القصیر به دست ارتش سوریه شکست سختی خواهند خورد. این پایگاه خبری همچنین به نقل از برخی منابع نظامی نسبت به قدرت ارتش آزاد در ایستادگی برابر حملات ارتش سوریه حتی در صورت ارسال سلاح های بیشتر از سوی غرب نیز ابراز تردید کرده و نوشت که بویژه بعد از مشارکت حزب‌الله لبنان و گروه های شیعه مسلح از عراق در درگیری‌ها روند ناتوانی ارتش آزاد تشدید شده است.

پس از شکست سخت تروریست های سوری در شهر استراتژیک القصیر و پیروزی های مستمر ارتش سوریه در حلب، «الملیحه» ، درعا، ریف دمشق ، ادلب ، الرقه ، السوق حمص و شمال شرق سوریه، جبهه غربی – عربی -ترکی، یعنی مثلث حمایت از تروریسم در منطقه، تمام تلاش خود را برای جبران این شکست ها در عرصه دیپلماتیک و میدانی بکار گرفته است. برای این منظور آن ها دست به یک سری اقدامات زده اند که اهم آن ها عبارتند از:

۱- برگزاری نشست های پیاپی برای ایجاد روحیه به تروریست ها مثل نشست امان و دوحه؛

۲- ایجاد رعب و وحشت از طریق کشتار فجیع غیرنظامیان و ربودن دسته جمعی آنها از جمله ربودن ۴۰۰ شهروند سوری در حسکه؛

۳- ارسال سلاح های پیشرفته به تروریست های سوری؛

۴- فشارهای بین المللی بر حامیان محور مقاومت از جمله ایران و حزب الله لبنان؛

۵- تلاش برای منصرف کردن روسیه از حمایت از سوریه در مجامع بین المللی؛

۶- افزایش حمایت مالی ارتجاع عرب به خصوص قطر و عربستان از تروریست های سوری؛

۷- صدور فتواهای تروریستی بی حد و حصر و غیر قابل توجیه؛

۸- تاکید همزمان برخی کشورهای اروپایی بر حل سیاسی بحران سوریه؛

۹- ایجاد منطقه پرواز ممنوع در بخشی از سوریه.

به مجموعه عوامل مذکور باید تلاش رسانه ای و تبلیغی جبهه غربی – عربی – ترکی، برای جا انداختن این موضوع که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نموده را نیز افزود. این در حالی است که ولید معلم در کنفرانس خبری دوشنبه تصریح کرد که سوریه بارها از مجامع بین المللی درخواست فرستادن گروه های حقیقت یاب پیرامون این موضوع داشته که تاکنون هیچ گروهی برای تحقیق به سوریه نیامده و حتی «پاولو پینیرو» رئیس کمیته مستقل سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تأکید کرد که نمی‌توان به طور قطع گفت که چه گروهی در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. از طرفی قباحت اقدامت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره در نحوه قتل شهروندان سوری ، وجاهت این گروه ها و حامیان آن ها را به طور جدی زیر سوال برده است. چندی قبل بود که یکی از اعضای این گروه در عملی شنیع با کشتن سرباز سوری و خارج کردن قلب وی و سپس خوردن آن در جلوی دوربین ها در کنار کشتار دسته جمعی مردم، تجاوز به اموال ونوامیس آن ها، جای هیچ گونه دفاع از این گروه های آدمخوار باقی نگذاشته است. جبهه النصره در آخریم اقدامات بروریستی خود ده‌ها فلسطینی ساکن اردوگاه آوارگان فلسطینی «حندرات» در ریف حلب را پس از ربودن اعدام کردند و اینها همه بخش ناچیزی از جنایات این گروهها می باشد.

تروریست ها به جان هم می افتند:

تروریسم، تنها به ترور فکر می کند؛ تنها زبان اسلحه را می فهمد و وقتی جان خود را در خطر ببیند، دوست و دشمن را نمی شناسد. اینک آخرین تحولات سوریه بعد از پیروزی های ارتش بر تروریست ها گویای افزایش اختلافات بین این گروه های ترور است. اخیرا در پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد، عناصر «هیئت شرعی» وابسته به «جبهه النصره» اقدام به اعدام میدانی «محمود المجدمی»، سرکرده گروه تروریستی «ارتش محمد» وابسته به ارتش آزاد به اتهام قتل شماری از عناصر جبهه النصره و همچنین سرقت و فروش صابون و کیسه‌های پلاستیکی به حساب این جبهه در شهر حلب کرده اند. در ماه‌های اخیر در مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی مسلح، پدیده درگیری مسلحانه بین این گروه‌ها و اختلاف و شکاف بین آن ها به شدت افزایش یافته است. این اختلافات و درگیری‌ها بین تروریست های وابسته به «ارتش آزاد سوریه» و یا بین گروه‌های جهادی تکفیری «جبهه النصره» و همچنین بین گروه‌های تروریستی وابسته به این گروه‌ها به چشم می‌خورد. در آخرین مورد تروریست های مسلح ۴۲۰ شهروند سوری را در حسکه واقع در شرق سوریه به اتهام ارتباط با جبهه النصره وابسته به القاعده ربودند و هنوز از سرنوشت آنان خبری نیست و بیم قتل آنها نیز می رود.آنچه درباره علل درگیری های داخلی تروریست ها بین تحلیل گران مطرح است، متهم کردن یکدیگر به خیانت و تلاش برای به دست گرفتن رهبری و سرکردگی گروه و دست داشتن در عملیات‌های دزدی و ربودن و به اسارت گرفتن می باشد و این پدیده بین گروه‌های تروریستی هم اکنون به شکلی گسترده در ریف ادلب در شمال غربی سوریه و حلب قابل ملاحظه است.

جبهه عربی-غربی و تلاش برای تقویت تروریست ها در اجلاس دوحه:

نشست دوحه یکی از مهم ترین اقدامات ارتجاع عربی و غرب برای تقویت تروریست ها بعد از شکست های سنگین آن ها بود که روز شنبه با حضور ۱۱ کشور در دوحه قطر برگزار شد. موضوع تسلیح معارضین با سلاح های سنگین مهمترین موضوعی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. «شیخ حمد بن جاسم» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در این نشست بر اهمیت حمایت از معارضان حکومت سوریه تأکید کرد و بدون اشاره به حمایت های مالی کشور متبوعش و عربستان سعودی، با محکوم کردن دخالت حزب الله در القصیر، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را به گسترش دامنه بحران در خاورمیانه متهم کرد. اما جان کری مانند سایر مقامات آمریکایی با سخنانی دوپهلو ضمن حمایت از حل مسالمت آمیز بحران سوریه بر تسلیح معارضین با هدف آنچه وی موازنه قدرت خواند! ، تصریح کرد: ما تأکید می‌کنیم که تسلیح معارضان برای دخالت نظامی در سوریه نیست بلکه برای ایجاد موازنه قدرت در سوریه است و از دخالت ایران در بحران سوریه جلوگیری می‌کند. وزیر خارجه آمریکا بشار اسد را متهم کرد که از کنفرانس ژنو۲ با خوشرویی استقبال نکرده و ادعا کرد: بشار اسد کارشناسان ایرانی و آنچه که وی عناصر تروریست حزب الله خواند را به سوریه آورد، به این ترتیب عکس العمل او برای ایجاد صلح در واقع بین المللی کردن نزاع بود که این اقدام نگرانی‌ها را در سراسر جهان افزایش داده است.

اما بر خلاف تبلیغات رسانه های ارتجاع عرب در بین اعضاء شرکت کننده در این نشست نیز اختلافاتی رخ داد که از دید برخی تحلیل گران مخفی نماند از جمله اینکه سایت بی بی سی به وجود اختلاف نظر در بین وزرای خارجه دوستان سوریه برای تسلیح معارضان اذعان کرد و نوشت به لحاظ سیاسی، مشکلی که کشورهای حامی گروه‌های مخالف بشار اسد دارند، این است که این گروه‌ها دچار تفرقه هستند و برای این کشورها تصمیم‌گیری در این مورد که از کدام یک از آنها حمایت کنند، روز به روز سخت‌تر می‌شود.

نشست دوحه در گسترش فتنه به لبنان نتیجه داد:

حامیان ترور و خرابکاری در سوریه با حمایت از تروریست ها در نشست دوحه، به شکلی غیرمستقیم، لبنان را به فهرست قربانیان ترور افزودند. از همین رو وزیر امور خارجه سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی پیامدهای نشست اخیر به اصطلاح دوستان سوریه در دوحه را بسیار خطرناک ارزیابی کرد و درگیری‌های لبنان و انفجار روز یکشنبه دمشق را از نتایج این نشست دانست.وی گفت: آنچه که در دوحه رخ داد و تصمیمات محرمانه‌ای که در این نشست گرفته شد بسیار خطرناک خواهد بود و ما از کشورهای شرکت کننده می‌خواهیم تا چشمان خود را باز کنند و به مخالفان کمک نکنند چرا که این کمک‌ها در نهایت به دست النصره خواهد رسید و ما عملا اولین پیام‌های توافق دوحه را در شهر صیدا لبنان که اکنون شاهد درگیری‌ است و نیز انفجار روز یکشنبه دمشق شاهد بودیم.

روز دوشنبه تعدادی از عناصر افراطی سلفی وابسته به شیخ احمد الاسیر ، روحانی سلفی تکفیری مقیم لبنان، با حمله به مقر ارتش با آنها درگیر شدند و تعدادی از نیروهای طرفین کشته شدند . این حادثه که بدون تردید متأثر از بحران سوریه است تلاشی برای انتقال بحران به لبنان و به گفته برخی تحلیل گران تکمیل پازل انتقام از حزب الله لبنان بخاطر نقش پررنگش در القصیر است؛ پیش از این شیوخ جبهه النصره صراحتا بر انتقام گیری از حزب الله تاکید کرده بودند. چرا که حامیان تروریست ها به این مساله اذعان دارند که مهمترین عامل تحول و دگرگونی در معادلات میدانی سوریه حضور حزب الله لبنان در کنار نیروهای مردمی و ارتش این کشور است و به نظر می رسد فتنه صیدا با حمایت عربستان و قطر و شخص بندر بن سلطان در این راستا طراحی شده است. پیش از این نیز به عنوان بخشی از پازل انتقام، انگلیس و فرانسه در جلسه کمیته مجازات اتحادیه اروپا در بروکسل برای قرار دادن حزب الله لبنان در لیست سیاه گروه‌های تروریستی تلاش های فراوانی کردندکه عملاً با مخالفت دیگر کشورها بویژه ایرلند و سوئیس به نتیجه نرسید و وزیر خارجه لبنان نیز ضمن تقبیح این اقدام، حزب الله را بخشی از بافت سیاسی و ملی لبنان خواند.

آیا ترکیه از محور شرارت خارج می شود؟

ترکیه به عنوان یکی از مهره های فعال در چارچوب سیاست های غرب، از همان آغاز بحران در سوریه، نقش مؤثری در تسلیح تروریست ها در سوریه، پشتیبانی از آن ها و حمایت از براندازی حکومت بشار اسد داشته است، تا این که در کشاقوس تحولات سوریه و ناکامی های پی در پی حامیان منطقه ای تروریست ها از جمله قطر، عربستان و ترکیه ، و در زمانی که اردوغان سرگرم سفرهای دیپلماتیک در قاره سیاه بود ، ناگهان استانبول و آنکارا صحنه اعتراضات وسیعی علیه سیاست های دولت اردوغان گردید و هفته هاست که این اعتراضات دولت ترکیه را به خود مشغول کرده است. یکی از مهم ترین دلایل گسترش این اعتراضات، مخالفت مردم ترکیه با سیاست های اردوغان در منطقه و دخالت های وی در سوریه است. فشار این اعتراضات در کنار شکست های تروریست ها در سوریه، دولت ترکیه را به سوی تجدیدنظر در حمایت های خود از شورشیان سوریه می برد. چند روز پس از این تحولات در محافل دیپلماتیک و تحلیلی، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در تماس تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که در برلین به سر می‌برد، به وی اطلاع داده که ترکیه کریدور انتقال تسلیحات ناتو و آمریکا به شورشیان سوریه را می‌بندد. اردوغان در تماس تلفنی مزبور به اوباما گفته است که وی در صورت ادامه تجهیز شورشیان سوری با تسلیحات آمریکا و ناتو از طریق مرزهای ترکیه، «نگران مجازات روسیه» است. تحلیل گران معتقدند در صورت این اقدام ترکیه، تروریست های سوری در شهر حلب در شرایط بدی قرار خواهند گرفت و این در حالی است که سقوط شهر القصیر نیز مسیر تدارکاتی آنان را از لبنان قطع کرده است. اما به باور برخی تحلیل گران علی رغم ناراحتی اردوغان از غرب بخاطر موج انتقادات غربی‌ها در خصوص سرکوب اعتراضات در ترکیه ، خارج شدن از این محور برای ترکیه در حقیقت پشت پا زدن به سرمایه گذاری دو ساله در این موضوع تلقی می شود که باورش قدری مشکل می نماید و می بایست منتظر تحولات هفته های آتی در ترکیه و سوریه و اجلاس ژنو۲ ماند.

آیا تحولات بزرگی در راه است؟

تحولات منطقه در کنار پیروزی های ارتش سوریه بر تروریست های تکفیری، نشان دهنده افزایش تعصبات جریان تکفیری و توسعه عملیات آن ها علیه شیعیان، اتحاد شیعه و سنی و خط مقاومت است.

حقیقت این که پس از شکست القصیر و شوک های وارده به مخالفان مسلح در سوریه، ماشین تبلیغاتی صهیونیسم و ارتجاع عرب، با پشتوانه فتواهای خطرناک سلفی ها و با تمرکز بر نقش حزب الله و ایران در سوریه، فضای بازتولید فرصت برای ضربه زدن به محور مقاومت را دنبال می کند که فتنه احمد الاسیر در لبنان و قتل وقیحانه شیخ حسن شحاته از رهبران شیعیان مصر توسط جریان تکفیری، در این راستا تحلیل می شود. جبهه ارتجاع عربی با مخفی کردن مداخلات مستمر خود در سوریه و کشتار وقیحانه شهروندان سوری، و با برجسته کردن نقش حزب الله و ایران در سوریه، ضمن تحریک جریان های سلفی و تکفیری خاورمیانه و جهان اسلام به منازعه شیعه – سنی، فرصت جدیدی به صهیونیست ها و عناصر سلفی و تکفیری خواهد داد تا جبهه منطقه ای در مقابل محور مقاومت شکل داده و ضمن سوء استفاده از احساسات مذهبی، گروههای مختلف اسلامی را به خود مشغول ساخته تا فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی شکل دهد، چرا که به زعم تحلیل گران شکست محور غربی – عربی در سوریه به معنی به هم خوردن موازنه قوا به شکلی بسیار محسوس به سود محور مقاومت است و این موضوع به معنی به حاشیه رفتن نقش منطقه ای عربستان و قطر و سایر کشورهای وابسته به غرب تلقی می شود، به خصوص اینکه اجلاس ژنو۲ پیش رو است و دست خالی بودن اعراب و غربی ها در اجلاس در حالی که مقاومت ملت سوریه رو به ثمر است، به معنی شکست محور شرارت غربی- عربی در اجلاس ژنو است و دیگر در این اجلاس صحبت از انتقال قدرت در سوریه بی معنا بوده و به جای دعوت از جبهه النصره، ضرورت دعوت رسمی از ایران دوچندان خواهد بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5202

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.