رئیس قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب بارها مطالباتی از دستگاه قضایی داشته‌اند گفت: در دستگاه قضایی تلاش کردیم تا به سمت پاسخگویی به مطالبات رهبری حرکت کنیم.   ، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه دقایقی پیش در گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و تبریک این ...

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب بارها مطالباتی از دستگاه قضایی داشته‌اند گفت: در دستگاه قضایی تلاش کردیم تا به سمت پاسخگویی به مطالبات رهبری حرکت کنیم.

خبرگزاری فارس: رهبری بارها مطالباتی از دستگاه قضایی داشته‌اند/کمبود نیروی انسانی دلیل برخی از مشکلات

 

، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه دقایقی پیش در گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و تبریک این ایام به مقام معظم رهبری در خصوص تعامل دستگاه قضایی با دولت یازدهم گفت:‌ من امیدوارم که بتوانیم در همه مراحل با دولت تعامل خوبی داشته باشیم چرا که تعامل قوا با یکدیگر در چارچوب نظام جمهوری اسلامی امری واجب است.

وی افزود: ما همه برای یک نظام کار می‌کنیم و آن نظام جمهوری اسلامی است به خصوص که ما در چارچوب قانون اساسی و تحت نظر ولی فقیه برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی باید با هم تعامل داشته باشیم.

آملی لاریجانی تأکید کرد: امید بسیاری دارم که در دولت جدید تعاملات خوبی را میان قوه سه‌گانه در جهت خدمت به مردم شاهد باشیم.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که قوه قضاییه در برابر وظایفی که قانون اساسی بر عهده این دستگاه گذاشته، چه تدابیری اندیشیده است، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها مطالباتی را از دستگاه قضایی داشته‌اند و وظایف بسیار مهمی را برای دستگاه قضایی ترسیم کردند که دستگاه قضایی باید به این سمت حرکت کند.

آملی لاریجانی با اشاره به تصدی سه ساله خود در دستگاه قضایی تصریح کرد: در طول سه سال گذشته اقدامات خوبی در دستگاه قضایی صورت گرفته و گام‌های بلندی برداشته شده، ما میراث بزرگی از زمان شهید بهشتی داریم و تاکنون اقدامات گسترده‌ای انجام شده تا دستگاه قضایی به اینجا رسیده است.

وی بازسازی نیروی انسانی را یکی از اقدامات مهم دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت:‌ یکی از کارهای مهمی که طی دو سال گذشته در قوه قضایی انجام شد بحث بازسازی نیروی انسانی بود چرا که بسیاری از مشکلات دستگاه قضا ناشی از کمبود نیروی انسانی بوده است.

آملی لاریجانی با تأکید بر حضور قضات کارآمد و نیروهای فعال در عرصه دستگاه قضایی گفت: قوه قضاییه همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه است به همین جهت مؤظف شده تا نیروی انسانی را بازسازی کند.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۶۵۰ نفر قاضی به بدنه دستگاه قضایی اضافه شد و در سال جاری حدود هزار نفر به دستگاه قضایی اضافه می‌شود که طبق برنامه پنجم مجوز استخدام ۴ هزار قاضی داده شده است.

رئیس قوه قضاییه افزایش نیروی انسانی را سبب بهبود وضعیت کاری در دستگاه قضایی دانست و خاطرنشان کرد:‌ بحث اطاله دادرسی، اتقان آرا در محاکم و تکریم ارباب‌رجوع تا حدی متأثر از وضعیت نیروی انسانی در قوه قضاییه است.

وی افزود: به همین جهت اگر بتوانیم نیرو را به بدنه دستگاه اضافه کنیم می‌توانیم از فشار کاری قضات بکاهیم و به بدون شک در بحث اطاله دادرسی و تسهیل در مراجعه مردم به دستگاه قضایی تغییرات محسوسی را شاهد خواهیم بود.

آملی لاریجانی با اشاره به اطاله دادرسی اظهار داشت: بحث اطاله دادرسی که معمولاً مطرح می‌شود بحث فنی نیست و اینطور نیست که کسی بخواهد عمداً تعلل کند بلکه کمبود نیروی انسانی در شعب دادگاه‌ها و دادسراها موجب انباشته شدن پرونده‌ها می‌شود که طبیعتاً اطاله دادرسی را به دنبال دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: آنچه اطاله محسوب می‌شود روند رسیدگی قضایی است اما گاهی اطاله دادرسی تصور می‌شود و خیلی از افراد توقع دارند که اگر شکایتی در دادگاه مطرح می‌شود مسئله به زودی حل و فصل می‌شود اما باید در چارچوب قانون عمل کنیم چرا که قانون سیر خاصی را چه در دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی دارد.

آملی لاریجانی گفت: گاهی در مراحلی پرونده به دیوان عالی فرستاده می‌شود گاهی اعاده دادرسی می‌شود و برخی اوقات شاهد این هستیم که دیوان نقص پرونده را مطرح می‌کند که همه این عوامل روند رسیدگی قضایی است.

وی گفت: در امور مهمی مثل قصاص مسیر دادرسی طولانی‌تر می‌شود و نباید انتظار داشته باشیم قضات برخلاف آنچه قانون تعیین کرده حرکت کنند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها و برخی عملیات اجرایی برای بهبود وضعیت رسیدگی گفت: برخی مراحل اقتضای رسیدگی است و برای مثال برای پرونده قاتل فراری زمان زیادی است تا رسیدگی به پرونده طی شود که بدون شک بیان این موضوعات تأثیر ذهنی مردم را تعدیل می‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5132

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.