طی دو دوره گذشته فهرست آبادگران ایران اسلامی اکثریت بلامنازع شورای شهر را در دست داشت. اما با نگاهی به ترکیب سیاسی منتخبان تهرانی می‌توان گفت دوره حکمرانی آبادگران بر شورا به سر آماده است و در شورای چهارم جریانهای مختلف فکری حضور دارند. به گزارش  پیارم به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ملیت :چندین ...
طی دو دوره گذشته فهرست آبادگران ایران اسلامی اکثریت بلامنازع شورای شهر را در دست داشت. اما با نگاهی به ترکیب سیاسی منتخبان تهرانی می‌توان گفت دوره حکمرانی آبادگران بر شورا به سر آماده است و در شورای چهارم جریانهای مختلف فکری حضور دارند.
به گزارش  پیارم به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ملیت :چندین روزنامه به ویژه با نگاه سیاسی به آینده شهرداری تهران در پرتو نتایج انتخابات شوراها پرداخته‌اند. مسأله مهم در این میان آن است که آیا قالیباف شانسی برای تداوم شهرداری خود در تهران دارد یا خیر؟

روزنامه ابتکار با تیتر «رقابت ۱۴ ا‌صلاح طلب و ۱۴ اصولگرا در شورای چهارم» پیش‌بینی کرده ‌‌که قالیباف، هاشمی یا ابتکار شهردار می‌شوند. این روزنامه نوشته است: در‌ آخرین ساعت دوشنبه شب نتایج نهایی انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد و اسامی ۳۱عضو پارلمان چهارم شهر تهران از سوی فرمانداری تهران اعلام شد. بر اساس نتایج اعلام شده فهرست اصلاح طلبان و اصولگریان طرفدار قالیباف به طور یکسان هر کدام حدود ۱۳ تا ۱۴ کرسی این پارلمان را از آن خود کردند و سرلیست حامیان دولت به جایگاهی بالاتر از هشتاد و یک دست نیافت. با اعلام این نتایج از هم اکنون می‌توان قالیباف شهردار کنونی و گزینه اصولگرایان و یا محسن‌ هاشمی، معصومه ابتکار و محمد علی نجفی سه گزینه مورد نظر اصلاح طلبان را شهردار آینده تهران دانست.

به فاصله چهار روز پس از برگزاری انتخابات شورای شهر تهران، روز گذشته ترکیب قطعی پارلمان ۳۱ نفره شهر تهران مشخص شد. هرچند در روز ۲۴ خرداد رقابت اصلی جناح‌های سیاسی بر سر ریاست جمهوری یازدهم بود، اما رقابت لیست‌های متعدد اصولگرایان با فهرست اصلاح طلبان و فهرست حامیان دولت در تهران باعث شد تا انتخابات شورای شهر پایتخت هم به چالشی ترین رقابت چهار دوره انتخابات شوراها بدل شود. 

طی دو دوره گذشته فهرست آبادگران ایران اسلامی اکثریت بلامنازع شورای شهر را در دست داشت. اما با نگاهی به ترکیب سیاسی منتخبان تهرانی می‌توان گفت دوره حکمرانی آبادگران بر شورا به سر آماده است و در شورای چهارم جریانهای مختلف فکری حضور دارند. این فهرست امسال اگرچه تا حدودی در این رقابت موفق بود اما برخلاف دو دوره گذشته نتوانست حاکم بلامنازع بهشت شود و طی چهارسال آینده با رقیب سر سختی به نام فهرست اصلاح طلبان مواجه خواهد بود. این تحول طبیعتا تحت تأثیر اقبال شدید رأی دهندگان به کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اتفاق افتاد. افزایش اعضای شورای شهر به ۳۱ نفر و تقسیم مساوی کرسی‌ها بین اصلاح طلبان و اصولگرایان دست به دست هم داد تا چهارمین دوره شورای شهر تهران تجربه ای تازه و متفاوت از سه دوره گذشته شود. دوره اول شوراها قدرت بر دست اصلاح طلبان بود. در دو دوره بعدی این آبادگران بودند که فرمان شورا را بر دست گرفته بودند و حالا در دوره چهارم گروههای مستقل، اصلاح طلب و اصولگرایانی که چندان هم رأی نیز نیستند می‌تواند تجربه تازه ای را در رأی‌گیری‌ها، انتخاب شهردار و حتی ریاست شورای شهر رقم بزند.

روزنامه ابتکار در ادامه نوشته است: روز گذشته و با مشخص شدن نتایج نهایی این انتخابات، احمد مسجد جامعی سر لیست اصلاح طلبان و عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشستی خبری با اشاره به این که برای شهرداری پایتخت گزینه‌های زیادی مدنظرند، گفت: محمدباقر قالیباف و محسن‌ هاشمی از جمله گزینه‌ها هستند. مسجد جامعی در این گفت وگو در پاسخ به این پرسش که آیا برای پذیرش وزارت ارشاد در دولت یازدهم به شما پیشنهاد داده شده است یا خیر، پاسخ مشخصی مبنی بر رد یا تایید این خبر نداد.

شرق مانند دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب، شانس چندانی برای قالیباف قائل نیست. این روزنامه با تیتر «۷۰۰ هزار رأی قالیباف در تهران «گران» تمام شد» اشاره کرده ‌که مسجد جامعی عضو شورای شهر فعلی تهران که برای شورای بعد هم انتخاب شده است، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا قالیباف، شهردار تهران خواهد ماند یا گزینه جدیدی تعریف می‌شود، گفته: شورا برای شهردار تهران تصمیم‌گیری خواهد کرد. هرچند در تهران کارهای بزرگی صورت گرفته اما برخی از اقدامات نیز بلندپروازانه بوده است. اما در مورد اینکه از تجربه‌های جدید بتوانیم استفاده کنیم این هم یک شرط و پیش‌فرضی است برای فعالیت‌های شهردار آینده. مسجدجامعی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه شهردار تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری فقط ۷۰۰‌هزار رأی را به خود اختصاص داد و این نشان‌دهنده اقبال مردم به گردش نخبگان در مدیریت شهری است، گفت: این نگرش را خود آقای قالیباف هم دارد که این ۷۰۰‌هزار رأی آقای قالیباف در تهران موید این موضوع است. خب تهران آوردگاهی است که بسیاری از بحث‌های انتخاباتی خود را با استناد به توفیق مردم تهران مطرح می‌کرد. در عین حال وی حوزه نیروی انتظامی را مکرر مورد تأکید قرار می‌داد و تنها ۷۰۰‌هزار رأی در تهران به قالیباف داده شد و این رای‌ها‌ گران تمام شد با توجه به اینکه در این مدت در تهران خیلی هزینه شده است، همین چندساله که در نظر بگیریم، قیمت هر رأی مشخص می‌شود.

شرق، محمدعلی نجفی را محتمل‌ترین گزینه برای شهرداری تهران دانسته ‌و نوشته که فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان در پنج کلانشهر و مرکز استان به پیروزی رسیده است، حال آن که در دیگر کلانشهرها به دلیل ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که از سوی هیأت نظارت و اجرایی اتفاق افتاد، اصلاح‌طلبان قادر به ارایه فهرست نشدند. 

با این حال تک‌چهره‌های اصلاح‌طلبی که در این شهرها از فیلتر هیأت نظارت رد شدند به نسبت تهران به موفقیت رسیدند. به گزارش «شرق» در یزد فهرست اصلاح‌طلبان از ۱۳کرسی، هشت ‌کرسی، در سنندج از ۱۳کرسی شش‌ کرسی، در قزوین از ۱۳ کرسی شش‌ کرسی، در اصفهان از ۲۱کرسی پنج‌ کرسی و در زنجان چهار کرسی را از آن خود کردند.

«فرج کمیجانی، سخنگوی ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان» در پاسخ به پرسش «شرق» در زمینه گزینه‌های محتمل برای شهرداری تهران گفت: «محمدعلی نجفی محتمل‌ترین گزینه است و معصومه ابتکار و محسن‌ هاشمی از دیگر گزینه‌ها هستند». وی همچنین از «احمد مسجدجامعی» به گزینه مورد نظر اصلاح‌طلبان برای تصدی ریاست شورای شهر نام برد.

بهار اما مسأله شورا را از زاویه رئیس آینده آن مورد توجه قرار داده ‌و از مسجدجامعی نقل کرده است که «برای ریاست شورا برنامه داریم». بهار توضیح داده ‌که یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها از مسجدجامعی که دیروز چندین ‌بار پرسیده شد، این بود که او سرانجام بین «ماندن در شورا» یا «رفتن به کابینه حسن روحانی» چه گزینه‌ای را انتخاب می‌کند؛ پرسشی که البته پاسخ روشنی نداشت و دست آخر هم مسجدجامعی گفت: «این سؤال پاسخی ندارد. نه این‌که نخواهم بگویم، اما هنوز خودم هم نمی‌دانم‌». 

پس از انتخابات شوراها و اعلام نتایج اولیه آن، نخستین خبرهایی که در محافل شهری شنیده می‌شد درباره رییس بعدی شورا بود و این‌که قرار است مسجدجامعی، رییس شورای چهارم باشد. او در این‌باره گفت: «به ‌هر حال ما نیز برنامه‌هایی در این زمینه داریم و پیش‌بینی‌هایی نیز کرده‌ایم که احتمال دارد ریاست بعدی شوراها در دوره چهارم به یک اصلاح‌طلب واگذار شود. اصلاح‌طلبان حدود نیمی از شورا را به دست آورده‌اند و مجموع شرایط این امکان را محقق کرده است که شورای شهر را به جایگاه واقعی‌اش بازگردانیم و شورا تنها، شورای شهرداری نباشد و یکی از اولویت‌های مهم این است که شورای تهران در سال‌های آینده بتواند با دستگاه‌های اجرایی و دولت کار کند.» مسجدجامعی با بیان این‌که ترکیب شورای چهارم به ‌گونه‌ای است که امکان گفت‌وگو را فراهم می‌کند، تأکید کرد که شورا باید بازتاب گروه‌های اجتماعی باشد، حوزه عمل شورای اجتماعی و نباید به آن سیاسی نگاه کنیم، زیرا به اعتقاد او شوراها از جایی گرفتار مشکل شدند که به سمت‌وسوی نگاه سیاسی و جناحی کشیده شدند.

آرمان روزنامه‌ای است که به صراحت شانسی برای قالیباف قائل نشده و ادامه داده است: شهردار آتی تهران کیست؟ این سؤالی است که این روزها همه از یکدیگر می‌پرسند چرا که به اعتقاد آنها قالیباف دیگر شانس حضور در شهرداری را نخواهد داشت البته صبح روز گذشته شایعه‌ای در شهر پیچید مبنی بر اینکه روحانی درنظر دارد قالیباف را به وزارت راه و شهرسازی بفرستد. 

به هر حال اکنون انتخابات شورای شهر تهران برگزار شده و مدت مدیریت قالیباف در شهرداری هم به پایان رسیده و باید فرد جدیدی بر مسند مدیریت شهری بنشیند. در این میان تاکنون چند گزینه مطرح شده که عبارتند از معصومه ابتکار (معاون رئیس دولت اصلاحات و عضو شورای شهر)، محسن ‌ هاشمی (مدیر سابق متروی تهران)، مسعود خوانساری (معاون اسبق وزارت راه) و مسعود کرباسیان (معاون سابق وزارت بازرگانی) و محمدعلی نجفی (عضو شورای شهر). روز گذشته بود که احمد مسجدجامعی درباره اینکه آیا قالیباف شهردار تهران باقی خواهد ماند یا درباره گزینه‌های جدیدی همچون محسن‌‌ هاشمی و نجفی بحث خواهد شد، گفت: شورا باید بازتاب همه گروه‌های اجتماعی باشد چراکه حوزه عمل این نهاد، شورای اجتماعی است؛ لذا نباید این حوزه را سیاسی کرد. وی گفت: مشکلات ما درست از زمانی آغاز شد که فضای شهری به سمت نگاه سیاسی کشیده شد و هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شدیم، این فضا پررنگ‌تر شد. به هر حال باید منتظر ماند و دید شورای چهارم چه تصمیمی خواهد گرفت.

سیر تحولات به وضوح باعث نگرانی در بین هواداران قالیباف شده است. تهران امروز در پاسخ به این ‌که «انتخاب شورای چهارم برای شهرداری تهران چه خواهد بود، به هشدار درباره سیاست‌زده شدن دوباره مدیریت شهری پرداخته ‌و از قول معصومه آباد، عضو شورای فعلی و منتخب شورای آینده نوشته است: مهم‌ترین اتفاقی که در شورای سوم روی داد، انتخاب شهردار تهران توسط شورای شهر بود. هرچند در این انتخاب در ابتدا شورای شهر با سلیقه‌های مختلفی روبه‌رو بود، با یک جمع‌بندی اساسی که حول محور مصالح مردم شکل گرفت، اعضای شورا توانستند در انتخاب شهردار تهران به تفاهم برسند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5048

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.