هم اندیشی به نقل از رجا، جای دکتر زهرا رهنورد در این ایام واقعا خالیست؛ چرا که نظریه‌ی جهانی و تاریخی وی این روزها مجددا بر سر زبان‌ها افتاده و با رایی که مردم مشهد در انتخابات ریاست جمهوری به صندوق ریختند، مجددا نام دکتررهنورد را بر زبان‌ها انداختند. «نظریه داماد لرستان» و «فرزند آذربایجان» که از ...

هم اندیشی به نقل از رجا، جای دکتر زهرا رهنورد در این ایام واقعا خالیست؛ چرا که نظریه‌ی جهانی و تاریخی وی این روزها مجددا بر سر زبان‌ها افتاده و با رایی که مردم مشهد در انتخابات ریاست جمهوری به صندوق ریختند، مجددا نام دکتررهنورد را بر زبان‌ها انداختند.

«نظریه داماد لرستان» و «فرزند آذربایجان» که از سوی دکتر رهنورد در سال ۸۸ و در مصاحبه با تلویزیون دولتی بریتانیا بیان شد، عرصه علم سیاست را دچار یک تحول جدی و بنیادین کرد؛ چرا که وی به تحلیل رای مردم در انتخابات پرداخت و عدم رای مردم برخی استان‌ها و شهرها به همسر خود را نشانه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم عنوان کرد.
دکتر رهنورد که از سوی همسرش به عنوان روشنفکرترین زن ایران معرفی شد، در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی، نظریه خود را اینگونه مطرح کرد: «اصلا یک سری نقاطی هست که خودش ملاک ماست برای اینکه در انتخابات تقلب شده. مثلا آذربایجان و ترک زبان‌ها، فرزند خودشون رو نمی‌گذارند به آقای احمدی‌نژاد رای بدهند یا لرستان که خود من لر هستم و موسوی هم بارها اعلام کرده که داماد لرستان است، داماد خودشون رو نمی‌گذارند به کس دیگه ای رای بدهند. این دو تا برای ما ملاک است که باقی موارد هم شبیه همین است.»
اهمیت نظریه دکتر رهنورد در آنجاست که امسال و در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، دو نفر از کاندیداهای اصلی انتخابات، متولد مشهد بودند و با توجه به استقبال مردم از آنان در این شهر مقدس، همگان انتظار داشتند که رای اول و دوم مشهد متعلق به این دو نفر باشد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه حسن روحانی که متولد استان سمنان است، توانست اکثریت آرای مشهدی‌ها را به خود اختصاص دهد.
این مساله سبب شد تا افرادی که به سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف رای داده بودند، با یادآوری نظریه دکتررهنورد، این سوال را مطرح کنند که مگر می‌شود مردم مشهد، فرزندان خود را رها کنند و به کسی رای بدهند که از استان دیگری است؟ این مساله از سوی طرفداران علی اکبر ولایتی هم مطرح شده که چگونه ممکن است مردم تهران، فرزند و داماد خود را رها کنند و به حسن روحانی رای بدهند؛ تا جایی که او بالاترین رای را در استان تهران کسب کند؟
لازم است در این زمینه اساتید علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به همکاری با بزرگان علم جامعه‌شناسی بپردازند و ضمن بررسی مجدد نظریه داماد لرستان که توسط دکتر رهنورد ارائه شد، راهکاری برای تحلیل این پدیده عجیب پیدا کنند. اهمیت این موضوع از آنجایی است که حتی در همان انتخابات ۸۸ هم مردم تهران، داماد خود یعنی محمود احمدی‌نژاد را رها کردند و رای اول خود را به داماد لرستان اختصاص دادند

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5046

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.