سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت و گو با بی بی سی فارسی بدون اشاره به تحریم های آمریکا از رئیس جمهور منتخب حجت السلام حسن روحانی خواست تا اقدامات عملی برای رفع نگرانی های چند کشور غربی انجام دهد و خطاب به ایشان این ضرب المثل ایرانی را خواند: «دو صد ...
سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت و گو با بی بی سی فارسی بدون اشاره به تحریم های آمریکا از رئیس جمهور منتخب حجت السلام حسن روحانی خواست تا اقدامات عملی برای رفع نگرانی های چند کشور غربی انجام دهد و خطاب به ایشان این ضرب المثل ایرانی را خواند: «دو صد گفته چو نیم کردار نیست.»[!]

حضور حماسی و باشکوه مردم ایران در انتخابات و انتخاب حجت السلام دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور همچنان در صدر اخبار رسانه ها پیگیری می شود.

 

پس از اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب و سخنان ایشان درباره مذاکره با آمریکا و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، بی بی سی فارسی با آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا به گفت و گو پرداخت.

 

گوینده بی بی سی فارسی در ابتدا با اشاره به کنفرانس خبری دکتر روحانی گفت: «حسن روحانی در نشست خبری اش رابطه ایران و آمریکا را دشوار خواند؛ اما گفت این زخم کهنه باید با تدبیر، ترمیم شود. او گفت دولتش به دنبال افزایش تنش نخواهد بود. عقل سلیم حکم می کند ایران و آمریکا بیشتر به فکر آینده باشند و برای گذشته راه حل پیدا کنند.آن ها سه پیش شرط دارند آیا شما می پذیرید؟»

آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ابتدای سخنانش ضمن آن که بار دیگر ایران را متهم به نقض آزادی کرد، گفت: «اول از همه به رأی مردم ایران در این انتخابات احترام می گذاریم و تبریک می گوییم. از شهامت و شجاعتشان تقدیر می کنیم که برخلاف محدودیت های اساسی در آزادی ها پای صندوق رأی رفتند تا سرنوشت خود را تعیین کنند.»

 

وی رابطه ایران و آمریکا را به بحث هسته ای محدود کرد و گفت: «در مورد سؤال شما، این موضوع روابط ایران و آمریکا نیست بلکه این موضوع برنامه هسته ای ایران و جامعه جهانی است. اگر واقعا در مبارزات انتخاباتی جناب آقای دکتر حجت الاسلام حسن روحانی گفته بودند به بهبود و ترمیم روابط ایران و جامعه جهانی اقدام خواهند کرد؛ پس این آسان است.»

 

سخنان آلن ایر با این توضیح مجری بی بی سی که سؤال من درباره رابطه مستقیم ایران و آمریکاست نه برنامه هسته ای ایرانقطع شد؛ اما وی کوتاه نیامد و بحث رابطه مستقیم آمریکا با ایران را به بحث هسته ای محدود کرد و افزود: «همان گونه که رئیس جمهور ما آقای “اوباما و وزیر خارجه ما کری” فرمودند ما آماده مذاکره با ایران هستیم چه در قالب گروه ۵+۱ و چه با مذاکرات مستقیم دو جانبه؛ اما این فی نفسه هدف نیست این وسیله است. هدف این است که نگرانی های جامعه بین المللی از جمله آمریکا در مورد پرونده هسته ای برطرف شود.»

 

 

 

وی ادامه داد: «اگر این رئیس جمهور منتخب ایران بخواهد از طریق دیپلماسی راه حل آسانی دارد؛ ولی نباید فراموش کنیم که سیاست گذاری نهایی در مورد برنامه هسته ای با مقام رهبری است نه رئیس جمهور. پس ما منتظر تحولات بعدی هستیم تاببینیم چه می شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون آن که از اقدامات عملی کشورش بگوید از آقای روحانی خواست اقدامات عملی نشان دهد. وی برای رساندن پیامش به رئیس جمهور منتخب به ضرب المثل معروف ایرانی استناد کرد و اظهار داشت: «ایشان باید در عمل پایبند به گفته هایش باشد. دو صد گفته چو نیم کردار نیست. ما منتظر هستیم که این را ببینیم. صحبت از شرط نیست مذاکرات باید با حسن نیت، جدیت و احترام متقابل باشد. شرط بندی برای بهبود روابط دو جانبه مهم نیست، آن چه مهم است این است که ایران نگرانی های بین المللی را بر طرف کند.»

گفتنی است یاد آوری چند نکته برای سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا  لازم است:

 

۱٫ ایران بارها برای رفع نگرانی های چند دولت غربی[نه جامعه بین المللی] اعلام آمادگی کرد و حتی فعالیت های هسته ایش را به حالت تعلیق در آورد. سؤال از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این است که دولت شما در برابر این اقدامات چه کرد؟ آیا جز افزایش تحریم ها هم کاری کردند؟

 

۲٫ چرا جامعه بین المللی از بمب های هسته ای رژیم صهیونیستی، آمریکا و …نگران نمی شود؟ چرا کشوری که خود برای اولین بار از بمب هسته ای استفاده کرده است امروز مدعی حقوق بشر و جامعه جهانی شده است؟

 

۳٫ اگر مشکل رابطه ایران و آمریکا، پرونده هسته ای ایران است؛ پس چرا پیش از این که بحثی از انرژی هسته ای در ایران باشد رابطه دو کشور تیره بود؟ آقای سخنگو گویا توجه ندارند که بحث از برنامه هسته ای ایران و تشکیل پروند برای آن به یک دهه قبل بر می گردد؛ اما قطع رابطه ایران و آمریکا بیش از سه  دهه قدمت دارد. این نشان دهنده این است که این زخم کهنه[به تعبیر دکتر روحانی] دلیل دیگری غیر از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دارد و آن دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران است.

۴۴۴

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5015

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.