تا لحظه نگارش این گزارش آرای حسن روحانی بیش از نیمی از آرای صحیح و کمتر از نیمی از آرای ماخوذه است و این سوال را پدید آورده که اگر با همین نسبت آرا پیش برود، آیا انتخابات به دور دوم می رود؟ تا لحظه نگارش این گزارش حسن روحانی با کسب ۴۱۲۵۰۳۲ رای از ...

تا لحظه نگارش این گزارش آرای حسن روحانی بیش از نیمی از آرای صحیح و کمتر از نیمی از آرای ماخوذه است و این سوال را پدید آورده که اگر با همین نسبت آرا پیش برود، آیا انتخابات به دور دوم می رود؟

تا لحظه نگارش این گزارش حسن روحانی با کسب ۴۱۲۵۰۳۲ رای از ۸۳۱۹۷۶۸ رای ماخوذه و ۸۰۵۰۷۳۸ رای صحیح پیشتاز است. عددی که بیش از نیمی از آرای صحیح و کمتر از نیمی از آرای ماخوذه است. و این سوال را پدید آورده که اگر با همین نسبت آرا پیش برود، آیا انتخابات به دور دوم می رود؟
به گزارش نما ، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان از چنان جایگاهی برخوردار است که چگونگی برگزاری آن در قانون اساسی آمده است. 
طبق اصل ۱۱۷ قانون اساسی “رییس جمهور با اکثریت مطلق آراء شرکت‏کنندگان انتخاب می‏شود، ولی هر گاه در دوره نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی بدست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود. در دور دوم تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست‏ آراء بیشتری داشته‏اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آراء بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رأی داشته‏اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.‏”
مطابق اطلاق صدر اصل ۱۱۷ قانون اساسی برای انتخاب به ریاست جمهوری در مراحل اول یا دوم رأی گیری کسب اکثریت مطلق آرای شرکت کنندگان لازم است، از این جهت آراء مأخوذه ملاک قضاوت است.
کسانی که به دقت آمار انتخابات ها را مورد توجه قرار می دهند، به خوبی می دانند که دو نوع مشارکت اعلام می گردد. که در یکی آرای مأخوذه مطرح است و در دیگری تعداد تعرفه مصرف شده است که آرای باطله غیرمأخوذه نیز اعلام می شود. تفاوت این دو آمار در آرایی است که اگرچه به صندوق ریخته شده اما محاسبه نمی شود از جمله آرای تکراری یا آرایی را که از طریق تهدید به دست آمده باشند.
با این حساب حسن روحانی تنها در حالی می تواند در مرحله اول برگزیده شود که آرایش از نیمی از مجموع آرای مأخوذه (از جمله آرای باطله مأخوذه) بیشتر باشد.
این موضوع در شرایط فعلی که آرای وی بر مدار ۵۰ درصد نوسان می کند دارای اهمیت بیشتری است. 
نکته قابل توجه دیگر آن است که اگر در مرحله دوم نیز اکثریت مطلق نبود، آیا با صدر اصل ۱۱۷ ناسازگار نیست و در چنین شرایطی می توان با اکثریت نسبی انتخاب کرد؟ ( باید توجه نمود که این شبهه با توجه به مطلق بودن بخش نخست اصل ۱۱۷ و عدم اشاره به مرحله اول، شبهه ای جدی است)
برخی از حقوقدانان معتقدند که در صورت عدم کسب اکثریت مطلق به وسیله هیچ یک از دو داوطلب مرحله دوم مجموع انتخابات ریاست جمهوری باید از نو تجدید شود. برخی دیگر انتخاب رئیسجمهور را با اکثریت نسبی در مرحله دوم بدیهی میدانند. نظریه تفسیری شورای نگهبان انتخاب رئیس جمهور با اکثریت نسبی را نیز در مرحله دوم می پذیرد.
در آستانه چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری وزیر وقت کشور در نامهای خطاب به شورای نگهبان نوشت: “به طوری که استحضار دارند به موجب اصل یکصد و هفدهم قانون اساسی، رئیس جمهور با اکثریت مطلق آراء شرکتکنندگان انتخاب میشود و در صورتی که در مرحله اول هیچ یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم کشیده می شود. با عنایت به اینکه کیفیت انتخاب رئیس جمهور در مرحله دوم مشخص نشده، خواهشمند است دستور فرمایند در پاسخ اعلام نمایند که در مرحله دوم نیز اکثریت مطلق آرا ملاک عمل خواهد بود یا اکثریت نسبی آرا کافی است.”

شورای نگهبان در مقام پاسخگویی به وزیر کشور با ارائه نظریه تفسیری مورخ ۱۳۶۴/۴/ ۵ در دوره دوم هر یک از دو نفر که اکثریت داشته باشند، انتخاب میشود. نهایت این » : اعلام داشت است که اگر در قانون انتخابات آرا مربوط به غیر این دو نفر باطل اعلام شود که در این صورت صاحب اکثریت به اکثریت مطلق انتخاب شده است و اگر آرا مربوط به دیگران را هم در جمع آرا به حساب بیاورند، به اکثریت نسبی انتخاب شده است و در هر صورت نتیجه واحد است و فردی که اکثریت دارد منتخب و بعد از آن تجدید انتخابات قانونی نیست.”
با این حساب اگر نسبت آرا همینگونه باقی بماند روحانی به دور دوم می رود و اگر در دور آینده نیز همین سقف از آرا را کسب کند ، رییس جمهور خواهد شد؛ اما اگر آرای وی از نیمی از آرای ماخوذه بیشتر باشد در مرحله اول برگزیده خواهد شد. تنها امید باقی مانده برای اصولگرایان آن است که وی در مرحله اول نتواند آرای لازم را کسب کرده و در دور دوم یک موج از وحدت و همدلی از اصولگرایان مانع از راهیابی وی به خیابان پاستور گردد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4840

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.