بهگزارش  پیارم به نقل از هرمز به نقل از جنوب ایران، شیرازی‌ها کم‌کارند  عوضش یزدی‌ها سخت‌کوشند. هر چه گیلانی‌ها اهل قهوه‌خانه و خوش‌گذرانی‌اند؛ تهرانی‌ها باید از صبح سحر کار کنند. شما هم شاید این عبارات و امثال این‌ها را شنیده باشید. جملاتی که سعی می‌کند بر مبنای یک استقرا یا مشاهده تجربی، قضاوتی کلی از ...

بهگزارش  پیارم به نقل از هرمز به نقل از جنوب ایران، شیرازی‌ها کم‌کارند  عوضش یزدی‌ها سخت‌کوشند.

جدول21 هرمزگان در تولید ناخالص داخلی رتبه چهارده را دارد

هر چه گیلانی‌ها اهل قهوه‌خانه و خوش‌گذرانی‌اند؛ تهرانی‌ها باید از صبح سحر کار کنند. شما هم شاید این عبارات و امثال این‌ها را شنیده باشید. جملاتی که سعی می‌کند بر مبنای یک استقرا یا مشاهده تجربی، قضاوتی کلی از میزان کارایی مردم یک شهر، به دست دیگران بدهد. اما آیا واقعا اینگونه است؟ این جملات تا چه حد صحیح هستند؟

یکی از ساده‌ترین‌ راه‌ها برای راستی‌آزمایی این گزاره‌ها در عصر کنونی، مراجعه به آمار است. در این مورد خاص، آمار تولید ملی با برش استانی مشخص خواهد کرد که هر استان چه میزانی در تولید ملی کشور نقش دارد و آن‌وقت محک علمی معتبری برای صحت یا خطا بودن آن جملات یافت خواهد شد.

سهم هرمزگان از تولید ناخالص داخلی در میانه های جدول با ۶۵۰۰ میلیارد تومانی رتبه ۱۴ در کشور است.

مرکز آمار ایران آمار تولید ناخالص داخلی را تا سال ۱۳۸۸ اعلام کرده است. تولید ناخالص داخلی ارزش میزان تولیداتی است که توسط افراد مقیم در یک کشور – چه خارجی و چه داخلی – تولید می‌شود. این مرکز این آمار را به تفکیک استان هم اعلام کرده. ملاک در این گزارش، آمار اعلام شده از سوی این مرکز است.

طبیعی و بدیهی است که از رقم ۳۹۰ هزار میلیاردی تولید ناخالص ملی در کشور، یک چهارم آن یعنی حدود ۱۱۴ هزار میلیارد در استان تهران تولید شود. بعد از تهران، خوزستان با ۴۶ هزار میلیارد تومان و بعد از ان اصفهان و خراسان رضوی با ۲۵ هزار و ۲۰ هزار میلیارد تومان تولید ایستاده‌اند. بدین طریق حدود نیمی از تولید ملی کشور در این ۴ استان صورت می‌گیرد.

اما در قعر لیست تولید‌کنندگان، استان خراسان شمالی و جنوبی با ۲ هزار و ششصد میلیون تومان تولید و استان چهارمحال و بختیاری با ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ایستاده‌اند.

جدول یک – لیست تولید ناخالص داخلی استان‌ها با احتساب نفت

%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84%201 هرمزگان در تولید ناخالص داخلی رتبه چهارده را دارد

اما در صورتی که نفت، از میزان تولید ناخالص داخلی هر استان کم شود؛ تغییراتی در رده بندی اتفاق خواهد افتاد. مثلا حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از میزان تولید خوزستان، ۷ هزار میلیارد تومان از تولید کهگیلویه و بویراحمد و ۲ هزار میلیارد تومان از تولید بوشهر کاسته خواهد شد. در این صورت سه استان برتر تهران، اصفهان و خراسان رضوی خواهند بود و سه استان قعرنشین؛ ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان شمالی و استان هرمزگان با پرشی ۴ پله ای خود را به جایگاه دهم در کشور می رساند.

از تقسیم میزان تولید بر جمعیت هر استان هم می‌توان آماری دقیق‌تر بدست آورد که عنصر جمعیت در آن دخیل نباشد و مقایسه را آسان‌تر کند. در این صورت (با محاسبه نفت) کهگیلویه و بویر احمد در جای نخست قرار دارد و استان‌های خوزستان و بوشهر مقام دوم و سوم را در اختیار دارند. اما محاسبه این رقم بدون نفت خواهد توانست سوالات ابتدایی را بهتر پاسخ دهد.

با تقسیم میزان تولید خالص بدون نفت می‌توانیم این ماده گرانبها را در نظر نگرفته و به این نتیجه رسید که مردم بدون این ماده گرانبها چند مرده حلاجند. در این صورت هر یک از مردم استان بوشهر به صورت سرانه، حدود ۷ میلیون و هفتصد هزار تومان تولید دارند و بعد از آنها، تهرانی‌ها با ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یزدی‌ها با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تولید در رده دوم و سوم ایستاده‌اند. در قعر این جدول هم سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان قرار دارند.

جدول دو – میزان تولید سرانه هر فرد در استان‌های کشور

%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%842 هرمزگان در تولید ناخالص داخلی رتبه چهارده را دارد

حالا باید به سراغ قضاوت درباره جملات بالا رفت. عددها خود نمایانگر همه چیز هستند و قضاوت سختی نیست که بسیاری از آن گزاره‌ها تصوراتی موهومند اما این را باید در نظر داشت که در آینه آمار و اعداد اقتصاد نفتی، این دولت است که بیش از همه کار می‌کند.

رتبه دهم هرمزگان در کشور بدون احتساب نفت در تولید ناخالص داخلی

%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%843 هرمزگان در تولید ناخالص داخلی رتبه چهارده را دارد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4721

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.