سخنگوی وزارت امور خارجه از آمانو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که به جای تأثیرپذیری از فشارهای موجود به وظایف فنی خود عمل کرده و از هرگونه دخالت سیاسی بپرهیزند.   سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار به ...

سخنگوی وزارت امور خارجه از آمانو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که به جای تأثیرپذیری از فشارهای موجود به وظایف فنی خود عمل کرده و از هرگونه دخالت سیاسی بپرهیزند.

خبرگزاری فارس: آمانو و آژانس اتمی به وظایف فنی خود بپردازند/دولت عراق مسئول تأمین امنیت زوار ایرانی

 

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار به ملت ایران و پاسداران قهرمان که در کنار ارتشیان غیور حافظان انقلاب اسلامی هستند، گفت: ‌ما مدیون فداکاری‌ها و جان‌نثاری‌های آنها هستیم.

وی میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز را به جانبازان سرافراز که مدیون جانبازی‌ها و ایثارگری‌های آنها هستیم، تبریک گفت.

*نشاط سیاسی و چند صدایی در جامعه ایران

سخنگوی وزارت خارجه با تبریک میلاد امام سجاد(ع) به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت:‌ انشاءالله این انتخابات به حماسه سیاسی تبدیل می‌شود و خوشحالیم که روند رقابت‌های انتخاباتی، روندی سالم و پر نشاط را طی می‌کند.

وی این روند را نشانگر بلوغ و نشاط سیاسی جامعه و سرزندگی مردم‌سالاری دینی در کشور و اثبات‌کننده چند صدایی در چارچوب نظام اسلامی برشمرد و افزود: خوشحالیم که امور روندی منطقی و معقول را طی می‌کند و مطمئنیم که ۲۴ خرداد به حماسه بزرگ سیاسی در کشور تبدیل خواهد شد.

*۹۶ کشور، ۱۲۸ حوزه نمایندگی و ۲۹۰ شعبه اخذ رای

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اعلام آمادگی وزارت امور خارجه برای برگزاری این دوره از انتخابات،‌به تشکیل ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت:‌ ما در ۹۶ کشور و در ۵ قاره در ۱۲۸ حوزه نمایندگی و در ۲۹۰ شعبه اقدام به برگزاری انتخابات می‌کنیم و به همین منظور بیش از ۸۵۰ هزار تعرفه به خارج از کشور ارسال و برای مرحله دوم نیز پیش‌بینی لازم انجام شده است.

عراقچی ادامه داد: ‌انشاءالله هموطنان در خارج از کشور با خیالی راحت و با مراجعه به سفارتخانه‌ها و سرکنسول‌گری‌های ایران در انتخابات شرکت کنند و انتظار داریم همه کشورها، بخصوص کشورهای اروپایی امنیت انتخابات را به طور کامل تأمین کنند و به برخی از گروه‌ها که سوابق آنها کاملا روشن است، اجازه ندهند که در مقابل صندوق‌های اخذ رأی اقدام به حرکت‌های ایذایی کرده و برای ایرانیان در راستای استفاده از حق‌شان مزاحمت ایجاد کنند.

وی با ذکر این مطلب که اطلاعات مربوط به شعبات و حوزه‌های اخذ رأی در خارج از کشور در سایت وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ما موجود است، به ایرانیان توصیه کرد که قبل از مراجعه به محل رأی‌گیری به این سایت‌ها مراجعه کنند.

*۲۵ شعبه اخذ رای در آمریکا ۳ شعبه در استرالیا

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در آمریکا، ۲۵ شعبه اخذ رأی از جمله در نیویورک و واشنگتن در نظر گرفته شده، افزود: در استرالیا ۳ شعبه، در ملبورن، سیدنی و کانبرا در نظر گرفته شده و در لندن نیز انتخابات در ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

عراقچی با ذکر این نکته که متاسفانه در کانادا موفق به ایجاد شعبه اخذ رای نشده‌ایم، اظهار داشت:‌در عتبات عالیات علاوه بر سفارت و سرکنسولگری‌های ایران در عراق در محل تجمع زوار ایرانی نیز شعباتی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت که این دوره از انتخابات در ریاض و جده برگزار می‌شود و در خصوص استقرار شعبه در مکه و مدینه برای زوار ایرانی مذاکرات با مقامات عربستان ادامه دارد و وزارت امور خارجه هر آنچه که از دستش برآید در این زمینه انجام خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برای هر شعبه اخذ رای حداقل ۸ نفر درگیر هستند، افزود: برای هر شعبه یک عضو ناظر شورای نگهبان نیز در نظر گرفته شده و چند هزار نفر از همکاران در خارج از کشور و ایرانیان مقیم برای برگزاری این دوره از انتخابات همکاری می‌کنند.

*نیروگاه اتمی بوشهر روال و مسیر خود را طی می‌کند

خبرنگار فارس از عراقچی درباره اظهارات منتشر شده به نقل از سجادی سفیر ایران در مسکو مبنی بر تعطیلی موقت نیروگاه بوشهر و خرابی یکی از ژنراتورها سؤال کرد که وی با بیان اینکه شاید اظهارات سفیر به درستی منعکس نشده و یا برداشت درستی از این اظهارات صورت نگرفته، تصریح کرد: نیروگاه اتمی بوشهر روال و مسیر خود را طی می‌کند. قبل از اینکه نیروگاه به ظرفیت کامل خود برسد، بر طبق استانداردهای موجود و برای انجام آزمایشات بایستی خاموش و روشن شود تا هر بار قطعات و تجهیزات آن چک شده و از ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

عراقچی با بیان اینکه هیچ مشکلی به ما گزارش نشده، عنوان کرد:‌ این نیروگاه توسط پیمانکار روسی روال و مسیر طبیعی خود را طی می‌کند و آزمایشات در جریان است تا انشاءالله به زودی به بهره‌برداری نهایی برسد.

*دولت عراق مسئول تأمین امنیت زوار ایرانی

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات تروریستی اخیر علیه زوار ایرانی در عراق ضمن ابراز تأسف و تسلیت به خانواده شهدای این وقایع، اظهار داشت: ما در تماس با مقامات عراقی بر تأمین امنیت زوار ایرانی تاکید کرده‌ایم و روز گذشته نیز آقای صالحی در تماسی تلفنی با همتای عراقی خود بر مسئولیت دولت عراق در تأمین امنیت زوار ایرانی تاکید کرد.

عراقچی اضافه کرد: ‌قرار بر این شد که هیئتی از نهادهای مختلف به زودی به عراق سفر کرده و مذاکرات لازم را با جهات مختلف در عراق انجام دهند و انشاءالله بتوانیم به ترتیبات امنیتی که امنیت زوار ایرانی را به صورت صددرصد تامین کند، برسیم. مرز خسروی تعطیل شده تا ترتیبات امنیتی جدید اتخاذ شود.

* حمایت از تلاش‌های مسکو درباره سوریه

یکی از خبرنگاران درباره نشست ژنو ۲ و دعوت از ایران برای حضور در این نشست، سؤال کرد که وی در این باره گفت:‌ قبل از اینکه بحث شرکت ایران در این نشست مطرح باشد، بحث‌های دیگری مطرح است که باید حل و فصل شوند. هنوز معارضه و گروه‌های مختلف در خصوص نحوه حضورشان به جمع‌بندی نرسیده‌اند و کشورهای دیگری که خود را صاحب نفوذ می‌دانند نیز به جمع‌بندی در این زمینه دست نیافته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشورهای مختلف از جمله آمریکا، روسیه و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه درباره چگونگی و زمان برگزاری نشست درحال رایزنی هستند، ما از تلاش‌های روسیه در این زمینه حمایت می‌کنیم و معتقدیم مسیر درستی را طی می‌کند و امیدواریم که همه طرف‌ها به این نتیجه برسند که اجلاس ژنو با هدف یافتن راهکار سیاسی مورد پذیرش مردم سوریه منجر به گفت‌وگوهای ملی بین دولت سوریه و گروه‌های مخالف شود.

عراقچی لازمه موفقیت این اجلاس را فراگیر بودن آن و دعوت از همه کشورهایی عنوان کرد که می‌توانند نقش مؤثری را برای یک راهکار سیاسی ایفا کنند.

* قصد پاسخگویی به ادعاها را در شرایط کنونی نداریم

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست امروز با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات اخیر کاندیداهای ریاست جمهوری از سیاست خارجی دولت نهم و دهم، اظهار داشت: ‌با توجه به فضای موجود در جامعه و شور انتخاباتی، وزارت امور خارجه اصلا قصد ورود به این صحبت‌ها و پاسخگویی به ادعاهایی که در مورد سیاست خارجی مطرح می‌شود، ندارد. فرصت برای این صحبت‌ها در آینده زیاد است. الان ترجیح ما بر این است که آرامش روانی جامعه را تأمین کنیم تا این شور و نشاط انتخاباتی در روز جمعه به یک حماسه سیاسی بزرگ تبدیل شود.

*دخالتی در ترکیه نداریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشره مبنی بر بازداشت دو تبعه ایرانی در جریان درگیری‌های اخیر در ترکیه، اظهار داشت:‌ ما از نزدیک تحولات ترکیه را دنبال می‌کنیم. ما این تحولات را موضوع داخلی ترکیه می‌دانیم و امیدواریم با درایت رهبران این کشور و با خونسردی و آرامشی که همه طرف‌ها از خود نشان خواهند داد، شاهد حل و فصل آرام این بحران باشیم.

وی با بیان اینکه ترکیه بحران‌های دیگری شبیه این و بدتر از این را قبلا تجربه کرده و توانسته از آنها خارج شود، گفت:‌ ترکیه دوست و همسایه ماست و ثبات و آرامش در کشورهای همسایه و مرزهای ما خواست جمهوری اسلامی است و امیدواریم تحولات کنونی در ترکیه با آرامش و درایت طرفین به جمع‌بندی مشخصی برسد که وفاق ملی در این کشور را تضمین کند.

سخنگوی وزارت خارجه‌، ادامه داد: اخباری مبنی بر دستگیری ۳ نفر ایرانی در این حوادث به گوش ما نیز رسید. ما در خصوص نفر اول بلافاصله اقدام کرده و خواستار دسترسی کنسولی شدیم و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد. بعد از آن مطلع شدیم که دو نفر دیگر نیز دستگیر شده‌اند و ما مجددا خواستار دسترسی کنسولی به این دو نفر در صورت احراز ایرانی‌بودن آنها شده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان دولت ایران از حقوق آنها دفاع خواهیم کرد، تصریح کرد:‌ ولی این به معنای دخالت جمهوری اسلامی در این قضیه نیست و صراحتا هرگونه دخالت را تکذیب می‌کنیم.

* دولت کانادا اسیر اقدامی نسنجیده و احساسی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات مقامات کانادایی درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، خاطرنشان کرد: ما اظهاراتی را از مقامات کانادایی در این زمینه می‌شنویم که واقعا سخیف و پیش‌پا افتاده است. عباراتی که به کار می‌برند، اصلا در شأن یک نخست‌وزیر و وزیر خارجه نیست.

عراقچی ادامه داد: فکر می‌کنم دولت کانادا اسیر یک اقدام نسنجیده و احساسی است که حدود یک سال پیش انجام داد و آن قطع روابط یکجانبه با ایران و بستن ناگهانی سفارتخانه‌های دو کشور بود. شاید آن موقع فکر می‌کردند که منجر به زنجیره‌ای از قطع ارتباط با ایران می‌شود که چنین رخ نداد و الان بعد از گذشت یک سال دولت کانادا باید به افکار عمومی خود و افکار عمومی جامعه ایرانی که بر اثر این اقدام نسنجیده کانادا با مشکل مواجه شدند، پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد:‌ ما به عنوان وزارت خارجه تمام تلاش خود را انجام دادیم تا مشکلات هموطنان ایرانی مقیم کانادا مرتفع شود ولی دولت کانادا باید در این زمینه پاسخگو باشد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه دولت کانادا با اقدامات اخیر می‌خواهد سیاست غلط خود را توجیه کند.

*مقامات کانادایی بوقچی تبلیغاتی گروه‌های معاند ایرانی

وی گفت: اینکه مقامات ارشد کانادا خود را در حد بوقچی تبلیغاتی گروه‌های معاند ایرانی بیاورند از نظر ما کاملا عجیب است و امیدواریم در عملکرد خود تجدیدنظر کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سوابق تروریستی گروه‌های معاند جمهوری اسلامی و اقدام دولت کانادا در خارج کردن نام این گروه‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی این موارد را تناقضاتی از ناحیه کانادایی‌ها برشمرد.

وی یکی از تبعات دولت کانادا در بستن سفارتخانه ایران در اوتاوا را محروم کردن ایرانیان مقیم کانادا از حق طبیعی و دموکراتیک خود برای شرکت در رأی‌گیری برشمرد و افزود: وقتی که ما در کانادا سفارت نداریم چگونه می‌توانیم اقدام به برگزاری انتخابات در آنجا کنیم.

عراقچی با بیان اینکه تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه نرسید، گفت: با پوزش از محضر ایرانیان مقیم کانادا باید عنوان کنیم که به دلیل قطع روابط دو کشور و تصمیم دولت کانادا در قطع روابط ما قادر به ایجاد شعب اخذ رای در این کشور نیستیم.

* آمانو و آژانس به وظایف فنی خود بپردازند

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی در خصوص مطالب منتشر شده مبنی بر تأثیرپذیری آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سیاست‌های آمریکا، گفت: ‌همیشه قدرت‌های بزرگ بویژه قدرت‌های غربی و آمریکا بر عملکرد آژانس و گزارشات آن تأثیر گذاشته‌اند که این را در جای‌ جای گزارشات مختلف آژانس شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: ما از آژانس و شخص آمانو درخواست داریم که صرفا به وظایف فنی خود بپردازند و در چارچوب معاهده NPT و تعهدات پادمانی انجام وظیفه کرده و از هرگونه دخالت سیاسی اجتناب کرده و پاسخگوی فشارهای موجود نباشند.

*در مسائل داخلی مصر دخالت نمی‌کنیم

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره درخواست جبهه نجات‌بخش ملی مصر برای برکناری محمد مرسی رئیس جمهور این کشور، خاطرنشان کرد: ما در مسائل داخلی مصر دخالت نمی‌کنیم. جامعه مصر در حال تجربه جدیدی از دموکراسی است. این جامعه بعد از سال‌ها دیکتاتوری مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی آزاد شده است.

وی گفت: تمرین دموکراسی و مردم‌سالاری، تمرین آسانی نیست و باید به گروه‌های مختلف مصری فرصت داده شود تا این مسیر را به شکل منطقی و معقول طی کنند. ما نظاره‌گر هستیم و دخالتی نداریم و آماده‌ایم تجربیات خود را به عنوان پیشقراول بیداری اسلامی و تغییرات سیاسی در کشور و منطقه در اختیار آنها قرار دهیم.

عراقچی تصریح کرد: وحدت ملی مصر مورد درخواست همه ماست.

* میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات وندی شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی در ۱+۵ مبنی بر اینکه «ایران می‌تواند کاری کند که تحریم‌ها به صورت آنی برداشته شود و شرط آن ورود به مذاکرات سازنده و اساسی در بحث هسته‌ای است»، اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره آماده مذاکرات سازنده و متعادل و بدون پیش شرط‌های غیر منطقی با ۱+۵ بوده و در عمل نیز این را نشان داده است. جمهوری اسلامی هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده و برای رفع سوء تفاهمات موجود و رسیدن به حق ملت ایران در موضوع هسته‌ای آماده مذاکره بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال خاطرنشان کرد: البته هر مذاکره‌ای باید چارچوب منطقی داشته و از توازن کافی برخوردار باشد و در مسیر منطقی و معقولی حرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هرگاه ۱+۵ در این مسیر حرکت کرده و آماده حرکت در این مسیر باشد، حصول به نتایج دور از دسترس نیست. ایران عضو متعهد NPT است و چیزی بیشتر از حقوق خود براساس این معاهده نمی‌خواهد. اگر در طرف‌های مقابل آمادگی وجود داشته باشد که به حقوق هسته‌ای ما احترام بگذارند و این حقوق را به رسمیت بشناسند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، مسلما راه‌حل نزدیک و در دسترس است.

* در مقام تأیید یا تکذیب نیستم

وی درباره گزارش منتشر شده توسط المانیتور درباره پیشنهادات ۱+۵ به ایران با بیان اینکه مطالب منتشر شده در رسانه‌ها در این زمینه جدید نیست، خاطرنشان کرد: بعد از آلماتی ۱ و ۲ چنین مطالبی در رسانه‌ها منتشر شد.

عراقچی اضافه کرد: برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب در مذاکرات هسته‌ای باید شاهد نگاه جدی و سازنده از سوی دو طرف باشیم.

وی با اشاره با مواردی که از مواضع دو طرف در رسانه‌ها بیان شده، عنوان کرد: بنده فعلا در مقامی نیستم که این موارد را تأیید و یا تکذیب کنم.

* آذربایجان برای مقابله با تحرکات قوم‌گرایانه تلاش کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات قوم‌گرایانه توسط عوامل مختلف قوم‌گرا در آذربایجان و خارج از آن و در برخی کشورهای اروپایی، اظهار داشت: مقامات جمهوری آذربایجان این تلاش‌ها را رد می‌کنند و دولت آذربایجان خود را از این تحرکات جدا کرده و معتقد است که این تحرکات و حرکت‌های قوم‌گرایانه به ضرر ثبات و آرامش منطقه و روابط دو کشور است.

وی ادامه داد: این اعتقاد جدی مقامات آذربایجان است که به ما نیز منتقل کردند و ما هم علاقمندیم که این اعتقاد آنها را باور کنیم. اگر این اعتقاد وجود دارد که ظاهرا هست مقامات آذربایجان باید تلاش بیشتری انجام دهند تا جلوی این تحرکات که مخالف ثبات منطقه و روابط دو کشور است را بگیرند و زمینه‌ها را برای ایجاد چنین تحرکاتی فراهم نکنند.

عراقچی گفت:‌هر موردی که وجود داشته ما در تماس نزدیک با مقامات آذربایجان بوده‌ایم.

* تعطیلی کمیته امداد امام (ره) در آذربایجان

وی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تعطیلی کمیته امداد امام خمینی در آذربایجان، عنوان کرد:‌مقامات آذربایجان مدعی هستند که به خاطر رشد و پیشرفت در اقتصاد این کشور و مسائل رفاهی مردم این کشور، دیگر نیاز چندانی به گروه‌های خیریه و امدادرسان خارجی ندارند و لذا ما در خصوص ادامه فعالیت‌‌های کمیته امداد در حال رایزنی و مشورت با دولت آذربایجان هستیم تا ترتیبات جدیدی را در این زمینه پیدا کنیم.

* سفر امیرعبداللهیان به مسکو

سفر امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه به مسکو سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و عراقچی این سفر را در ادامه رایزنی با مقامات روسیه در خصوص سوریه برشمرد و افزود: مشورت‌های فشرده‌ای بین ایران و روسیه در خصوص سوریه وجود دارد و این مشورت‌ها ادامه خواهد داشت.

*مذاکره با گروه‌های افراطی در افغانستان و در همه جای دنیا را قبول نداریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر هیئتی از طالبان به ایران و تأیید این سفر از سوی طالبان که سؤال یکی از خبرنگاران بود، خاطرنشان کرد: برخی از علمای افغانستان در اجلاس بیداری علمای اسلامی در تهران و همچنین در مراسم سالگرد ارتحال امام شرکت کردند. دعوت از آنها فارغ از وابستگی‌های فکری و جناحی آنها بود.

وی یادآور شد: اگر برخی از آنها به طالبان و گروه‌های نزدیک به طالبان وابستگی داشته‌اند، ملاک دعوت آنها به ایران نبوده است.

عراقچی تصریح کرد: مذاکره با گروه‌های افراطی در افغانستان و در همه جای دنیا را قبول نداریم و فکر نمی‌کنیم که منجر به نتیجه سازنده بشود.

* اقدامات خلاف ارزش‌های دموکراسی

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدام آمریکا در جاسوسی از اتباع کشورهای مختلف از جمله ایران در آستانه انتخابات و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، با بیان اینکه این اقدامات جدید نیست، اظهار داشت:  تلاش‌های خصمانه آمریکا و جاسوسی‌های مستمر آنها از ایران و همه کشورها و حتی مردم خودشان کاملا شناخته شده و عجیب نیست و حتی اعتراض و سر و صدای  مردم و اندیشمندانشان را نیز به دنبال داشته و ما همواره این اقدامات را محکوم کرده‌ایم.

وی افزود: این اقدامات خلاف ارزش‌های دموکراسی است که خود آنها مدعی‌شان هستند. امیدواریم این اقدامات متوقف شود. آنچه همه بر آن اذعان دارند این است که شبکه‌های اجتماعی قبل از اینکه ابزاری برای تماس بین گروه‌های مختلف اجتماعی و افراد باشد، بیشتر ابزاری برای جاسوسی و کسب اطلاعات و اعمال نفوذ آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی آنهاست.

* مهم توافق بین ایران و آرژانتین است

یکی از خبرنگاران به اتهامات مطرح شده توسط دادستان پرونده آمیا مبنی بر نفوذ امنیتی ایران در آمریکای لاتین اشاره کرد و نظر عراقچی را جویا شد که وی در این باره گفت: ما برای این اظهارات ارزش چندانی قائل نیستیم. این فرد با قاضی فاسدی که مدتی مسئول پرونده بود در ارتباط بوده است. مهم این است که توافقی بین دولت ایران و آرژانتین صورت گرفته و مراحل قانونی خود را طی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با انجام این توافق موضوع آمیا برای همیشه حل و فصل شود. اظهارات این چنینی چندان اهمیتی برای ما ندارد.

*ممنوعیت فعالیت سیاسی کارمندان وزارت خارجه

خبرنگار دیگری به انتشار ‌بیانیه‌ای از سوی بیش از ۲۰۰ نفر از سفرا و کارمندان وزارت خارجه در حمایت از یکی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و نظر عراقچی را جویا شد که وی عنوان کرد: ما هم از طریق سایت‌ها و رسانه‌ها مطلع شدیم. اطلاعات دقیق‌تری در این مورد و صحت و سقم آن و اینکه چه کسانی اقدام به این کار کرده‌اند نداریم، اما در حال بررسی آن هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه فعالیت سیاسی کارمندان وزارت خارجه براساس اساسنامه این وزارتخانه ممنوع است، گفت: ما از همه همکاران خواسته‌ایم که از حضور در هرگونه فعالیت سیاسی و به ویژه در زمان کنونی و حضور در ستادهای تبلیغاتی کاندیداها خودداری کنند. اگر همکاری در این زمینه تخلفی کرده باشد مسلماً رسیدگی خواهد شد؛ ولی هنوز گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

* مواضع ۱+۵ روشن است

عراقچی درباره بیانیه ۱+۵ که در آن بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران تأکید شده نیز خاطرنشان کرد: مواضع ۱+۵ روشن است و اتفاق جدیدی رخ نداده است. بیانیه اخیر آنها در وین ادامه مواضع قبلی‌ آنهاست که ما در این باره با آنها در حال مذاکره هستیم و هنوز به توافقی نرسیده‌ایم.

* ملاقات روسای جمهور چین و آمریکا

خبرنگاری موضع سخنگوی وزارت خارجه ایران را درباره ملاقات اخیر رئیس جمهور چین و آمریکا پرسید که وی در پاسخ چین را یک قدرت بزرگ جهانی خواند که روابط گسترده‌ای با همه کشورها از جمله آمریکا دارد و در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و رقابت‌های سیاسی وجود دارد و افزود: ما این را امری طبیعی می‌دانیم که رهبران دنیا با هم ملاقات و رایزنی داشته باشند.

عراقچی اضافه کرد: آنچه برای ما مهم است این است که روابط ایران و چین بسیار خوب و روبه جلو است. ما در ابعاد اقتصادی و سیاسی مشورت‌های نزدیک با دوستان چینی داریم.

* رآکتور اراک جایگزین رآکتور تهران

به گزارش فارس، خبرنگار دیگری درباره اتهامات وارده به ایران در نشست اخیر آژانس در خصوص فعالیت رآکتور اراک سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: رآکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک موضوع پوشیده و مخفی نیست. در مورد آنها اطلاعات کامل به آژانس و مردم داده شده است. رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک در وضعیت نهایی خود جایگزین رآکتور تحقیقاتی ۵ مگاواتی تهران خواهد شد.

وی توضیح داد: با توجه به گذشت زمان زیاد از رآکتور تهران و اینکه این رآکتور داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی را تامین می‌کند، مسلما نیاز به جایگزین داشتیم .رآکتور آب سنگین اراک این وظیفه را در آینده برای تولید رادیوایزوتوپ‌های لازم برای بیماران سرطانی برعهده‌ خواهد داشت.

عراقچی گفت: اطلاعات کامل به آژانس داده شده و ایران دقیق و کامل به همه تعهدات پادمانی خود و NPT مقید است. هر آنچه بر این اساس باید انجام دهیم انجام داده و حتی فراتر از آن را انجام داده‌‌ایم. رآکتور اراک تحت نظارت‌های آژانس قرار دارد و هیچ نکته‌ای که باعث نگرانی از این رآکتور باشد از نظر ما وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه در برخی اخبار مطرح شده که ۱+۵ به جای موضوع غنی‌سازی بحث رآکتور اراک را در دستور کار قرار خواهد داد نیز گفت: ما خبری در این زمینه دریافت نکرده‌‌ایم.

وی در پایان بار دیگر ابراز امیدواری کرد که روز جمعه شاهد حماسه بزرگ سیاسی ملت ایران در پای صندوق‌های رای باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4719

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.