«ولایتی شجاعانه بر روی موضعش ایستاد و از «حقوق ملت» دفاع کرد که «مردم ایران نباید هزینه ستیزه‌جویی و قدرت‌طلبی» حاکمیت را بپردازند.» پس از مناظره جنجال برانگیز روز جمعه، واکنش ها به این اتفاق همچنان ادامه دارد.   در این میان اما اظهارات آقای علی اکبر ولایتی در برابر آقای جلیلی بود که مورد ...
«ولایتی شجاعانه بر روی موضعش ایستاد و از «حقوق ملت» دفاع کرد که «مردم ایران نباید هزینه ستیزه‌جویی و قدرت‌طلبی» حاکمیت را بپردازند.»

پس از مناظره جنجال برانگیز روز جمعه، واکنش ها به این اتفاق همچنان ادامه دارد.

 

در این میان اما اظهارات آقای علی اکبر ولایتی در برابر آقای جلیلی بود که مورد توجه رسانه های اپوزیسیون قرار گرفت و بهانه ای برای حمله این رسانه ها به پیگیری برنامه هسته ای کشورمان شد.

 

در همین زمینه علی افشاری طی مطلبی با عنوان “درخشش ولایتی و دریافت برچسب «تردید»” در سایت ضدانقلاب خودنویس نوشت: «علی اکبر ولایتی پدیده دور سوم مناظره‌ها بود. او بر خلاف انتظار، صریح‌ترین انتقادات را نسبت به برنامه هسته‌ای حاکمیت ابراز داشت. اما بخت رای‌آوری ولایتی بالا نیست.»

 

وی اضافه می کند: «در حالی که پیش‌بینی می‌شد مناظره سوم به صحنه رویارویی جلیلی و روحانی تبدیل شود اما این ولایتی بود که بنیادی‌ترین انتقادات را ابراز داشت[…] اهمیت این موضع‌گیری در آنجا است که از زبان کسی بیان می‌شود که ۱۶ سال وزیر خارجه بوده و اینک مشاور رهبری در زمینه سیاست بین‌الملل است.  او فاش ساخت که در حال مذاکره با مقامات عالی رتبه دولت سارکوزی برای حل مشکلات بوده است اما مقام‌های وزارت خارجه در تماس با کنسول فرانسه در تهران میانجی‌گری او را بی اعتبار ساختند.»

 

افشاری ضمن بیان اینکه “او مسوولیت اصلی ناکامی مذاکرات را  بر دوش جلیلی و تیمش قرار داد و کارنامه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را منفی برشمرد” ادامه می دهد: « سخنان غیر منتظره ولایتی باعث برافروخته شدن جلیلی شد و او به‌شدت واکنش نشان داد. او دیدگاه ولایتی را غلط دانست و وی را به خلاف‌گویی متهم ساخت. اما ولایتی شجاعانه بر روی موضعش ایستاد و از «حقوق ملت» دفاع کرد که «مردم ایران نباید هزینه ستیزه‌جویی و قدرت‌طلبی» حاکمیت را بپردازند.»

 

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت در ادامه دوره فعالیت آقای ولایتی را به دو دوره “تندرو” و ” دیپلمات” تقسیم می کند و درنهایت رویکرد او را “تلفیقی از اسلام گرایی و ملاحظات پراگماتیستی” می داند.

 

علی افشاری در ادامه مدعی می شود: «دیدگاه وی فرضیه‌ای را قوت می‌بخشد که سخن برخی از مسوولین سپاه و رسانه‌های اصول‌گرایان تندرو در سال گذشته که هشدار می‌دادند رهبری تنها است و می‌خواهند وی را به نوشیدن جام زهر راضی سازند، نشان از مخالفت‌های داخلی امثال ولایتی و تلاش برای اقناع وی در دست برداشتن از برخورد و سیاست تقابل در برنامه هسته‌ای بوده است. از این منظر پیروزی ولایتی فضا را برای مصالحه در پرونده هسته‌ای مساعد می‌سازد و وزن منتقدین درون حکومتی را افزایش می‌دهد. اما رای آوری ولایتی بالا نیست.»

 

افشاری اما تاکید می کند که “دیدگاه‌های ولایتی در حوزه اقتصاد  و سیاست داخلی  برای رای‌های شناور و سرگردان جذاب نیست. او در مناظره‌ها به لحاظ طرح مسائل  و فن بیان ضعیف ظاهر شد. او با پشتوانه اصول‌گرایان سنتی رقابت‌های انتخاباتی را ادامه می‌دهد اما این نیرو اکثریت را در پایگاه اجتماعی اصول‌گرایان ندارد. اگر ولایتی بتواند در روزهای باقی مانده دیدگاه هسته‌ای‌اش و نتایج آن در بهبود اقتصادی را بیشتر تبین کند و مرزها و تفاوت‌هایش با دیدگاه‌های حاکم را روشن نماید، رای‌هایش افزایش پیدا خواهد کرد.”

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4712

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.