وزیر کشور با تضمین برگزاری انتخابات سالم و قانونی تاکید کرد: امکان کوچک‌ترین دخالت و تاثیرگذاری در هیچ یک از مراحل و فرایندهای انتخابات وجود ندارد.   به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مصطفی محمدنجار وزیر کشور پیش از ظهر امروز در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، ضمن تبریک عید مبعث به همه مسلمانان ...

وزیر کشور با تضمین برگزاری انتخابات سالم و قانونی تاکید کرد: امکان کوچک‌ترین دخالت و تاثیرگذاری در هیچ یک از مراحل و فرایندهای انتخابات وجود ندارد.

خبرگزاری فارس: تضمین وزیر کشور برای برگزاری انتخابات سالم و قانونی/ رئیس‌جمهور ظرفیت‌های فراوانی برای اداره کشور دارد

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مصطفی محمدنجار وزیر کشور پیش از ظهر امروز در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، ضمن تبریک عید مبعث به همه مسلمانان جهان و گرامیداشت قیام خونین ۱۵ خرداد و همچنین تسلیت سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، اظهار داشت: قیام ۱۵ خرداد به عنوان نقطه عطف تاریخ معاصر ایران که حرکت و بذری بود که در سال ۴۲ به دست توانمند امام افشانده شد و در بهمن ۵۷ به بار نشست.

وی با اشاره به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بی‌تردید حضور بیش از ۳۰ بار مردم پای صندوق‌های رای نه تنها حاکی از ماهیت مردمی و مردم سالاری دینی نظام و اتکای نظام به خواست و رای عموم مردم و همچنین جایگاه و مقبولیت نظام در نزد مردم است، بلکه بیانگر نقش اساسی و ارزنده مردم بر اداره امور و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هاست.

وزیر کشور ادامه داد: مطابق اصل ۶ قانون اساسی، اداره امور کشور با اتکا به آراء عمومی و از طریق انتخابات است و در نظام جمهوری اسلامی ایران همه مسئولین و مقامات به نوعی منتخب مردم و جایگاه آنها متاثر از رای مردم است و در واقع این مردم هستند که آینده و سرنوشت کشور را رقم می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات محل تجلی اقتدار ملی است، گفت: برگزاری انتخابات همواره خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه، به جریان می‌اندازد، افق‌های درخشانی را ترسیم و مسیرهای روشنی را پیش روی ملت قرار می‌دهد، اصولا انتخابات در کشور ما با کارکردهای بسیاری همراه و تؤام است، انتخابات با خود سرزندگی، امید، شور و نشاط اجتماعی و انرژی مضاعفی را به دنبال داشته، موجب افزایش انسجام و وفاق اجتماعی شده است، تقویت انگیزه‌ها برای کار و تلاش بیشتر در مسیر پیشرفت، توسعه و آبادانی را به همراه داشته است.

نجار در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: انتخابات، استقامت و پایداری کشور در برابر فشارها و هجمه‌های قدرت‌های استکباری را فزونی بخشیده است، انتخابات، عزت و احترام و افتخار کشور را در جهان بالا می‌برد، انتخابات آبروی ملی است و مصونیت‌بخش است، تضمین‌کننده امنیت و خنثی‌کننده توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن است و در یک کلمه انتخابات مملو از تاثیرات شگرف داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد:‌هر چه قدر انتخابات پرشورتر و با حضور متراکم‌تر ملت پای صندوق‌های رای برگزار شود، ابعاد و حوزه تاثیرگذاری این موارد گسترده‌تر و به تبع آن رشد، پیشرفت و فرصت‌های بیشتری را برای کشور و البته آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدات کمتری را برای ایران به دنبال خواهد داشت.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در اینکه استکبارستیزی، عدالت‌خواهی، استقلال‌خواهی، آزادی‌خواهی، صلح‌دوستی و انسان‌دوستی مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، زبانزد برای همه جهانیان، امروز روشن و آشکار است، نه تنها شک و تردیدی در آن نیست لذا امروز نظام مردم‌سالاری دینی ما تبدیل به نماد و الگوی بسیار موفقی برای همه ملت‌های آزاد و جریان بیداری اسلامی مردم شده است.

به گفته وی، از طرفی رشد، پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور به ویژه در سالیان اخیر در پرتو تلاش‌های دولت خدمتگذار و ربودن گوی سبقت در حوزه‌های علم و فناوری و در بسیاری از عرصه‌های مختلف از کشورهای منطقه و جهان، امروز از جمهوری اسلامی ایران، چهره کشور قدرتمند، توسعه یافته و صاحب سبک و برنامه‌ای را به تصویر کشیده است که در میدان عمل و مدیریت، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نجار تاکید کرد: نظام سلطه با درک درست و صحیح از این حقایق، حضور انبوه و گسترده مردم در صحنه‌های بزرگ و مهمی مانند انتخابات، برنتابیده و ایستادگی و تداوم حمایت‌های بی‌دریغ مردم را عامل اساسی و بنیادی در کسب این دستاوردها و موفقیت‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران می‌داند و ناکامی‌های پی در پی خودش را در این رابطه ارزیابی می‌کند. به همین دلیل هر بار که صحبت از انتخابات در ایران می‌شود، رنگ باخته و مضطرب با نگرانی هر چه تمام‌تر، انتخابات و حضور مردم را رصد می‌کند و همه توان و انرژی خودش را برای مرعوب کردن مردم و سرد کردن تنور انتخابات و از رونق انداختن آن، به صحنه می‌آورد.

وی متذکر شد: یقینا انتخابات پیش رو نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه با توجه به اهمیت و شرایط حساس امروز منطقه و جهان، سلطه‌جویان حتما برای آن اهمیت ویژه‌ای قائلند، لذا با صرف هزینه‌های گزاف و با طراحی و به میدان آوردن همه اهرم‌ها، ابزارها و نیروهای خودشان تلاش می‌کنند در جهت تسلط بر فضای روانی جامعه که بر اساس فکر و اندیشه باطل خودشان اثرگذاری داشته باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه دروغ‌پردازی، شایعه‌پراکنی، اختلاف‌افکنی، تحریکات قومی و مذهبی، تحریم، سیاه‌نمایی، اعمال فشارهای اقتصادی و طرح شعارهای فریبنده و نخ‌نما شده مانند حقوق بشر، اقداماتی است که در قالب هجمه و سناریوهای تبلیغی گسترده و جنگ روانی امروز دنبال می‌کنند، یادآور شد: ما امروز این موضوعات را در رسانه‌ها و ماهواره‌هایشان شاهدیم. دشمنان فریبکارانه و مزورانه در صدد القای تشکیک و زیر سؤال بردن سلامت انتخابات برمی‌آیند در حالی که سازوکار انتخابات در جمهوری اسلامی ایران آنقدر مستحکم و خدشه‌ناپذیر است که به هیچ وجهی امکان کوچکترین دخالت و ذره‌ای تاثیرگذاری در هیچ یک از مراحل و فرایندهای آن متصور نیست.

وزیر کشور با ذکر این نکته که همه انتخابات‌های برگزار شده در جمهوری اسلامی ایران در ادوار گذشته در نهایت سلامت و امانتداری کامل برگزار شدند، تصریح کرد: شاهد مدعا اینکه از دل هر انتخابات، رئیس‌جمهوری با گرایش سیاسی متفاوت از دولت وقت برآمده است.

 

وی با مروری بر ترکیب هیئت اجرایی مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت: از ۱۳ نفر عضو هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری، در حوزه‌های انتخابیه، ۹ نفر معتمد مردمی هستند و در ترکیب ۱۱ نفره هیئت‌های اجرایی شوراهای اسلامی شهر و روستا به ترتیب ۸ و ۷ نفر معتمد مردمی حضور دارند که مشخص می‌شود برگزارکنندگان انتخابات در ایران اعم از مسئولان اخذ رای، قرائت و شمارش آرا و تنظیم صورتجلسات در شعب، خود مردم هستند و در واقع این مردم هستند که دارند انتخابات را برگزار می‌کنند.

 

وی افزود: بنابراین یقین بدانند از این سخنان و سناریوهای شکست خورده با وجود چنین ملت هوشیار و بیداری و رهبر دوراندیشی چون مقام معظم رهبری، مسلما آمال و آرزوهای دست نیافتنی و خیالبافی‌های کودکانه خودشان را با خود به گور خواهند برد.

 

نجار تصریح کرد: مردم آگاه، بصیر و موقع‌شناس و دین‌مدار و ولایتمدار ما به خوبی می‌دانند که راه برون‌رفت از دشمنی‌های سلطه‌جویان، حضور منسجم و یکپارچه در عرصه انتخابات است.

 

نجار با بیان اینکه بدون شک هر رای مردم به مثابه تیری خواهد بود و در قلب سیاه زورگویان، گفت: لذا آحاد مردم در اقصی نقاط کشور از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان و از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق و همه اقوام کشور و اقلیت‌های دینی در عین کثرت ولی در کمال وحدت، و انسجام و اتحاد به فضل الهی در ۲۴ خرداد با استفاده از حق قانونی خودشان، در راستای عمل به تکلیف دینی و ملی خود با حضور بسیار گسترده پای صندوق‌های رای، خالق حماسه باشکوهی خواهند شد که دیگر بار دنیا را مبهوت عظمت خود نموده و فقط صرف مخارج و هزینه‌های گزاف را روی دست ساده‌اندیشان دنیای غرب خواهند گذاشت.

 

وی در ادامه سخنانش با یادآوری اینکه سال حماسه سیاسی که به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری، انتخابات مظهر آن و عرصه ظهور قدرت ملی است، گفت: انتخابات فرصت بسیار مغتنمی است برای دمیدن انرژی و روحی تازه در کالبد مستعد کشور که گام‌های بلندتری را در مسیر پیشرفت و تعالی و تحقق شعار حماسه اقتصادی برداشته شود.

 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه همه ما بایستی دست در دست هم و متحد و یکپارچه در جهت برگزاری هر چه حماسی‌تر و باشکوه‌تر این همایش بزرگ ملی تلاش کنیم، خاطرنشان کرد:‌ اگر بگوییم در جمعه آینده همه نگاه‌ها متوجه ایران و حرکت بزرگ ملت سرافراز ایران خواهد بود، سخنی به گزاف نگفته و به بیراهه نرفته‌ایم.

 

وی متذکر شد: از طرفی هم باید شرایط و بستر را برای انتخاب سنجیده و آگاهانه مردم از طریق آشنایی بیشتر با برنامه‌های نامزدها و اینکه به چه میزان، این برنامه‌ها در راستای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و اسناد بالادستی و اهداف عالیه انقلاب است، مهیا شود، بالاخره رئیس‌جمهور به عنوان بالاترین مسئول اجرایی و شخص دوم کشور، وظایف و ماموریت‌های خطیر و فراوانی را بر عهده دارد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور ظرفیت‌های فراوانی را برای اداره امور کشور در اختیار دارد، گفت: سکان امور اجرایی در یک دوره ۴ ساله به وی سپرده می‌شود و مردم حق دارند با افکار و اندیشه‌های رئیس‌جمهور به دقت آشنا شوند تا بتوانند به فردی با فکر و برنامه‌محور و به دور از شعارزدگی رای دهند.

 

وی در ادامه افزود:‌ وزارت کشور با هدف برگزاری انتخابات باشکوه پس از انتخابات مجلس و با استفاده از تجربیات تمام انتخابات گذشته و با میدان آوردن تمام ظرفیت‌های خود و نصب‌العین قرار دادن ۴ شعار قانون‌مداری، عدالت محوری، امانتداری و حضور گسترده مردم یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراها را در دستور کار خود قرار داد.

 

نجار گفت: همزمان شدن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با شوراها که مقام معظم رهبری آن را بسیار مهم توصیف کردند باعث مضاعف شدن کار و در نتیجه چند برابر شدن تلاش‌ها شده است.

 

وی افزود: امروز که در خدمت نمازگزاران هستیم بسیاری از فرایندهای دو انتخابات برابر مر قانون و برنامه زمانبندی به اجرا گذاشته شده است. کار ثبت‌نام به نحو مطلوب انجام شده و هیئت اجرایی دو انتخابات به صورت مستقل از هم تشکیل شده است و تایید صلاحیت‌ها به انجام رسیده و در مرحله تبلیغات دو انتخابات قرار داریم.

 

وزیر کشور گفت: همچنین ما در ۴ حوزه، انتخابات میان‌دوره مجلس شورای اسلامی را داریم و در دو استان نیز انتخابات مجلس خبرگان رهبری را برگزار می‌کنیم.

 

نجار گفت: من همه عزیزان اعم از نامزدها، هواداران و مجریان را به التزام از قانون  دعوت می‌کنم از کاندیداها و هواداران آنها می‌خواهم با پذیرش این اصل مهم و اینکه انتخابات عرصه برد و باخت نیست و پیروز انتخابات خود مردم هستند منش نیکو و تقوای انتخاباتی را سرلوحه خود قرار دهند و با درایت عرصه را به دشمن تنگ کنند. از ریخت و پاش و ملتهب کردن فضا و ایجاد تشویش و برهم زدن جامعه خودداری کنند و در یک فضای منطقی رقابت را دنبال کنند.

 

وی با بیان اینکه باید از دامن زدن به مسائل قومی و مذهبی خودداری شود، گفت: امنیت یک موهبت الهی است که به لطف خدا امروز به نحو مناسبی در کشور حاکم است از این رو باید از بیان هر مطلبی که امنیت جامعه را برهم می‌زند خودداری شود و در نهایت به هر چه که از صندوق‌ها بیرون می‌آید به عنوان منتخب مردم احترام بگذارند و در زمره اولین کسانی باشند که به فرد منتخب تبریک بگوید.

 

وزیر کشور ادامه داد: اگر هم اعتراض و شکایتی وجود دارد، از مسیرهای قانونی دنبال کنند. ما خادمان مردم عزیز تضمین می‌دهیم که برگزاری انتخاباتی سالم و قانونی را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم و دست‌‌اندرکاران با عمل به مر قانون عمل خواهند کرد.

 

نجار گفت: اجرای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل هیئت اجرایی انتخابات با ترکیب ذکر شده در قانون، یکی از کارهای وزارت کشور بوده است که این هیئت تاکنون چندین جلسه را برگزار کرده است.

 

وی افزود: برابر مواد ۶۲ و ۶۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصلاحیه آن کمیسیون بررسی انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده است. همچنین ۲۰ هزار شعبه اخذ رای نیز اضافه شده که تعداد شعب اخذ رای به ۶۰ هزار شعبه رسیده است.

 

وزیر کشور همچنین به برگزاری جلسات گوناگون برای آموزش برای ایجاد تبحر در اجرای انتخابات گفت: تاکنون ۱۲ همایش توجیهی آموزشی مخصوص فرمانداران و کارکنان برگزار شده است.

 

نجار گفت: آموزش کارشناسان و بازنگری و اصلاح فرم‌های اجرایی انتخابات احصاء شهرها و روستاهایی که دارای ظرفیت لازم برای برگزاری انتخابات شوراها هستند نیز از دیگر کارهای وزارت کشور در این دوره محسوب می‌شود.

 

وی افزود: تهیه طرح اخبار و اطلاع‌رسانی که تاکنون انجام شده است و همچنین ایجاد سامانه جامع نیز از جمله دیگر کارهایی است که در عرصه انتخابات انجام شده است.

 

وزیر کشور ادامه داد: شفافیت و سرعت گزارش‌گیری از جمله خصوصیات سامانه جامع است این سامانه همچنین دارای امضای الکترونیکی است و مدیران می‌توانند اسناد الکترونیکی را در این سامانه ایجاد کنند.

 

نجار گفت: به عنوان اولین گام دستور آغاز انتخابات شهر و روستا از طریق این سامانه جامع ارسال شد و فرمانداری ‌ها نیز اعلام وصول خود را از همین طریق اعلام کردند.

 

وی افزود: همچنین برای اولین بار از مراکز دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی برای ثبت‌‌نام کاندیداها انجام شده است. برای امنیت انتخابات نیز تمام تدابیر لازم از سوی شورای امنیت کشور انجام شده و هماهنگی‌ لازم با دستگاه‌های امنیتی و نظامی و امنیتی انجام شده است و به شوراهای تامین استان‌ها و شهرستان‌ها برای حفظ امنیت تاکیدات لازم انجام شده است.

 

وزیر کشور با تشکر از شورای نگهبان هیئت اجرایی انتخابات، هیئت نظارت بر انتخابات و همچنین دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استانداری‌ها و بخشداری ها، گفت: انشاءالله در ۲۴ خردادماه مردم آگاه، بصیر و شجاع ما در سراسر کشور از این آزمون بزرگ سرافراز خارج می‌شوند و با استفاده از حق قانونی خود و با عمل به وظیفه دینی خود پایبندی خود را به حفاظت از آرمان‌های کشور به نمایش می‌گذارند و دنیا در برابر عظمت خود مات و مبهوت می‌کنند.

 

وی افزود: هرقدر حضور در شعب اخذ رای پرشورتر باشد، دشمن بیشتر به عقب رانده می‌شود و همکاران ما هم در شعب اخذ رای از همان لحظات آغاز رای‌گیری آماده استقبال از تمام هموطنان عزیز در سراسر کشور هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4592

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.