وندی شرمن در پاسخ به انتقادات مطرح شده راجع به مغایرت تحریم های یکجانبه امریکا با مفاد حقوق بشر، که به تأیید سازمان ملل نیز رسیده است، ادعا کرد: «برای مقام های امریکایی مهم است که تحریم ها چه تأثیری بر زندگی روزمره مردم عادی ایران می گذارد…» بی بی سی (BBC) با قید “فوری” ...
وندی شرمن در پاسخ به انتقادات مطرح شده راجع به مغایرت تحریم های یکجانبه امریکا با مفاد حقوق بشر، که به تأیید سازمان ملل نیز رسیده است، ادعا کرد: «برای مقام های امریکایی مهم است که تحریم ها چه تأثیری بر زندگی روزمره مردم عادی ایران می گذارد…»

بی بی سی (BBC) با قید “فوری” به نقل از معاون وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد: «از فردا بخشی از تحریم های فروش تلفن همراه، موبایل و بعضی نرم افزارها به ایران لغو می شود.»

 

رسانه دولتی انگلیس در بخش مشروح اخبار، گفتگوى اختصاصى بهمن کلباسی، خبرنگار این شبکه در امریکا، با خانم “وندى شرمن” معاون وزیر امور خارجه و نماینده دولت امریکا در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران، را روی آنتن برد.

او در این گفتگو وعده داد: «از پنجشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) مجوز کلى براى لغو این تحریم ها صادر خواهد شد و راه براى فروش قانونى وسایل ارتباطى به ایران باز می شود.»

 

 

مصاحبه «وندی شرمن» با بی بی سی

 

 

وی در ادامه گفت: «این تصمیم را گرفتیم تا تحریم ها مانعى براى استفاده از تکنولوژى هایى که مردم براى ارتباط بهتر و سریعتر به آن ها نیاز دارند، ایجاد نکند. این موضوع هم شامل سخت افزار می شود و هم شامل نرم افزار.»

 

معاون وزیر امور خارجه امریکا در بخشی از اظهاراتش مدعی شد: «رئیس جمهورى امریکا متعهد است که جلوی ایجاد یک پرده آهنین ارتباطی دور ایران را بگیرد. دولت اوباما هیچ علاقه اى ندارد که ارتباط مردم ایران با هم و با خارج، محدود یا قطع شود.»

 

شرمن در پاسخ به انتقادات مطرح شده راجع به مغایرت تحریم های یکجانبه امریکا با مفاد حقوق بشر، که به تأیید سازمان ملل نیز رسیده است، ادعا کرد: «برای مقام های امریکایی مهم است که تحریم ها چه تأثیری بر زندگی روزمره مردم عادی ایران می گذارد؛ به همین دلیل هم ما یک تیم ویژه به کشورهاى مختلف فرستاده ایم تا موانع فروش موادغذایى و دارو به ایران را رفع کنیم.»

 

به نظر می رسد امریکا برای رفع تحریم ها -یا بنا بر نظر خانم شرمن: “رفع موانع”- از کالاهایی که مانند دارو با جان مردم سروکار دارند، هیچ عجله ای ندارد و برنامه ریزی اصلی آن ها برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی ایرانیان در آستانه انتخابات است.

 

خبرنگار بی بی سی فارسی از خانم شرمن می پرسد: “تصویر نهایی شما از توافق نهایی بر سر برنامه اتمی ایران چیست؟ اگر ایران غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف و آنچه در این حد غنی کرده را به سوخت تبدیل کند، آیا تحریم ها کاملا لغو خواهد شد و آیا حق ایران برای غنی سازی ۵ درصد یا ۳.۵ درصد در درون خاکش به رسمیت شناخته خواهد شد؟ می دانیم که یکی از انتقاداتی که آن ها به شما دارند این است که حاضر نیستید بگویید که اگر آن ها قدم های اول را بردارند، در آخر چه خواهد شد؟”

 

خانم شرمن جواب می دهد: «اتفاقا ایران خوب می داند و از زبان رئیس جمهور ما شنیده است. ایران حق دارد انرژى صلح آمیز هسته اى داشته باشد. این چیزی است که با رفع نگرانی های بین المللی، ایران حق دسترسی به آن را خواهد داشت. این بخشی از مسائلی است که داریم بر سر آن مذاکره می کنیم. گو اینکه هیچ جای معاهده ان.پی.تی مشخصا به حق غنی سازی اشاره نشده است و مهم است که بینندگان شما از این واقعیت اطلاع داشته باشند. ولی با همه اینها ما آماده ایم که در مورد قسمت های مختلف یک برنامه هسته ای گفتگو کنیم تا راهی پیدا شود. ایران می داند که در این مورد هم کاملا آماده گفتگو هستیم.»

 

گفتنی است تمام قطعنامه های شورای امنیت به بهانه غنی سازی صادر شده اند و اگر ۱+۵ حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت بشناسند، عملا تمام قطعنامه ها باطل می شوند.

 

معاون وزیر امور خارجه امریکا در پایان گفتگو با بی بی سی، درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران -بدون اشاره به مواضع مداخله جویانه دولتمردان امریکا در قبال تأیید صلاحیت نامزدها- گفت: «دولت امریکا هیچ علاقه و نفعى در اینکه از هیچ یک از کاندیداها حمایت کند ندارد و صحیح هم نیست که ما از کاندیداى خاصى حمایت کنیم. این انتخاب مردم ایران است نه امریکا یا هیچ کشور دیگر.»[!]

 

برای دریافت جزئیات بیشتر، فایل ویدیویی ضمیمه شده را ملاحظه بفرمایید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4439

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.