عربستان قصد دارد برای حمایت از دولت نواز شریف در حل بحران انرژی پاکستان میلیاردها دلار نفت به این کشور صادر کند. ظاهرا یکی از انگیزه‌های عربستان جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در پاکستان است. جام سیاسی؛ سایت دویچه وله(DW) نوشت: «کمتر از دو هفته پس از پیروزی قاطع حزب محافظه کار “مسلم لیگ” به ...
عربستان قصد دارد برای حمایت از دولت نواز شریف در حل بحران انرژی پاکستان میلیاردها دلار نفت به این کشور صادر کند. ظاهرا یکی از انگیزه‌های عربستان جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در پاکستان است.

جام سیاسی؛ سایت دویچه وله(DW) نوشت: «کمتر از دو هفته پس از پیروزی قاطع حزب محافظه کار “مسلم لیگ” به رهبری نواز شریف در انتخابات پارلمانی پاکستان عربستان سعودی قصد دارد برای حمایت از متحد قدیمی خود به رفع مشکلات این کشور در تامین انرژی یاری رساند. نیروگاه‌های تولید برق پاکستان از مدتها پیش در بحران به سر می‌برند. تاسیسات فرسوده و بدهی‌های سنگین نیروگاه‌ها، کار برق‌رسانی به شهرها و صنایع پاکستان را با مشکلات جدی روبرو کرده است.»

 

نشریه پاکستانی Dawn در شماره پنج‌شنبه (۲۳ مه/ ۲ خرداد) خود گزارش داد که عربستان سعودی پیش از آغاز به کار دولت جدید اعلام کرده که قصد دارد با صادرات نفت خام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به صنایع و اقتصاد بحران زده‌ پاکستان کمک کند.

 

بر اساس این گزارش عربستان با اعطای اعتبار به نیروگاه‌های پاکستان سوخت مورد نیاز آنها را تامین خواهد کرد. در مبارزات انتخاباتی تشکل‌های اپوزیسیون دولت را متهم می‌کردند که در ناامنی، گسترش فقر، کمبود برق، افزایش فساد مالی، و فرسودگی کارخانه‌ها نقش اصلی را بر عهده دارد.

 

نواز شریف حل بحران انرژی را به یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی خود تبدیل کرده بود که ظاهرا در پیروزی قاطع حزب متبوعش بی‌تاثیر نبوده است. او به داشتن روابط دوستانه با عربستان شهرت دارد و ۷ سال دوران تبعید خود را در این کشور به سر برده است.

 

قطع مکرر برق که در برخی از شهرهای پاکستان به ۱۷ ساعت در شبانه روز می‌رسد، تمام فعالیت‌های اقتصادی را با معضل روبرو کرده و صنایع را به نابودی کشانده است. عربستان از دولت قبلی شریف نیز که اواخر دهه‌ ۹۰ میلادی بر سر کار بود، حمایت‌های گسترده‌ای می‌کرد. ناظران یکی از انگیزه‌های عربستان در کمک به پاکستان را مقابله با افزایش نفوذ ایران بر این کشور ارزیابی می‌کند.

 

پاکستان و ایران از حدود دو دهه پیش مذاکراتی را برای احداث یک خط لوله گاز میان دو کشور آغاز کرده‌اند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. منابع خبری سال گذشته نیز گزارش دادند که مقامات ریاض به پاکستان پیشنهاد داده‌اند در صورت عدم همکاری با ایران و کنار کشیدن از پروژه خط لوله گاز، از راه‌های دیگری نیازهای انرژی این کشور را تامین خواهند کرد.

 

قرارداد انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان پس از سال‌ها مذاکره سرانجام در سال ۲۰۱۰ میلادی میان مقام‌های دو کشور به امضا رسید. به گزارش منابع خبری نواز شریف در تازه‌ترین اظهارات خود در این زمینه تاکید کرده که پاکستان برای تامین انرژی مورد نیازش دست خود را باز می‌گذارد و خود را به یک امکان محدود نمی‌کند.

 

روزنامه انگلیسی زبان “اکسپرس تریبیون” پاکستان پس از پیروزی حزب مسلم لیگ در انتخابات نوشت: «دولت آینده تمام راه های ممکن برای رفع بحران انرژی در پاکستان را طی کرده و برای این منظور تکمیل طرح انتقال گاز ایران به پاکستان نیز باید از سوی دولت این حزب پیگیری شود.»

 

عربستان و ایالات متحده آمریکا به عنوان دو حامی اصلی مالی و نظامی پاکستان همواره نسبت به نزدیکی تهران و اسلام‌آباد و وابستگی این کشور به نفت و گاز ایران حساس بوده‌اند. با بر سر کار آمدن نواز شریف انتظار می‌رود ارتباط و همکاری پاکستان با عربستان تنگاتنگ‌تر شود.

 

اگر طرح انتقال گاز ایران مطابق برنامه پیش برود تکمیل این پروژه در خاک پاکستان بیش از یک سال زمان می‌برد. به این ترتیب پیشنهاد عربستان برای انتقال فوری نفت خام به این کشور دست‌کم در کوتاه مدت می‌تواند راه بهتری برای مقابله با بحران انرژی در پاکستان تلقی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4315

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.