رئیس جمهور امریکا: «قانونی و مؤثر دانستن یک تاکتیک نظامی، به معنی این نیست که در همه موارد عاقلانه و اخلاقی است. دولت حاضر است نظارت بیشتری بر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از مناطق جنگی صورت بگیرد.»   جام سیاسی: رئیس جمهور امریکا استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن تندروهای ...

رئیس جمهور امریکا: «قانونی و مؤثر دانستن یک تاکتیک نظامی، به معنی این نیست که در همه موارد عاقلانه و اخلاقی است. دولت حاضر است نظارت بیشتری بر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از مناطق جنگی صورت بگیرد.»

 

جام سیاسی: رئیس جمهور امریکا استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن تندروهای خطرناک را “دفاع عادلانه” قلمداد کرد.

 

به گزارش بی بی سی (BBC)، باراک اوباما روز پنجشنبه در یک سخنرانی گفت: «چنین حملاتی زمانی انجام می شود که به نسبت اطمینان حاصل شود که منجر به تلفات غیرنظامی نخواهد شد.»

 

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور امریکا همچنین از کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن چهار شهروند این کشور در یمن و پاکستان دفاع کرد. آقای اوباما که در دانشگاه دفاع ملی در شهر واشنگتن سخنرانی می کرد، گفت: «ما در حال جنگ با سازمانی هستیم که تا حد توان آماده کشتن شهروندان امریکایی است، مگر اینکه جلویشان را بگیریم. کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین عادلانه است و به عنوان آخرین گزینه ممکن در دفاع از خود به کار گرفته می شود.»

 

باراک اوباما همچنین گفت: «در حالی که جنگ ما وارد مرحله جدیدی می شود، ادعای مشروع امریکا در دفاع از خود، پایان بحث نخواهد بود. قانونی و مؤثر دانستن یک تاکتیک نظامی، به معنی این نیست که در همه موارد عاقلانه و اخلاقی است. دولت حاضر است نظارت بیشتری بر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از مناطق جنگی مانند افغانستان صورت بگیرد. جنگ ابدی علیه تروریسم با به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین، عملیات نیروهای ویژه یا اعزام نیرو، به منافع امریکا ضربه خواهد زد.»

 

 

 

این در حالی است که گروه های مدافع حقوق بشر از کاربرد این هواپیماها که در موارد بسیاری منجر به هدف قرار دادن غیرنظامیان می شود، انتقاد کرده اند.

 

 

به نوشته وب سایت فارسی شبکه بی بی سی، رئیس جمهور امریکا همچنین بار دیگر خواهان تعطیل شدن بازداشتگاه نظامی گوانتانامو شد؛ وعده ای که باراک اوباما در زمان تبلیغات انتخاباتی دور نخست خود نیز بارها برای جلب آراء، آن را تکرار کرد، اما هنوز جامه عمل نپوشیده است. توجیه دولت دموکرات امریکا، مخالفت نمایندگان جمهوری خواه در کنگره با این اقدام است.

 

 

به گزارش بی بی سی، هنگامی که آقای اوباما درباره اقدام های صورت گرفته برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو سخن می گفت، یکی از حضار، سخنرانی او را قطع کرد. آقای اوباما در واکنش گفت: «به این خانم جوان اجازه می دهم سخنانم را قطع کند، چرا که این موضوعی است که ارزش دارد با آن احساسی برخورد شود. گوانتانامو در سراسر جهان به نماد امریکایی تبدیل شده که قانون را تعلیق می کند.»

 

 

 

 

اوباما از نمایندگان کنگره خواست مانع از تلاش او برای انتقال زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو به زندان های فوق امنیتی در داخل خاک امریکا نشوند. او گفت: «هیچ کس تاکنون از زندان های فوق امنیتی و نظامی ایالات متحده نگریخته است.»

 

رئیس جمهور امریکا وعده داد که نمایندگانی را از وزارتخانه های دفاع و امور خارجه تعیین خواهد کرد تا با کشورهای دیگر برای انتقال زندانیان گوانتانامو مذاکره کنند.

 

 

آقای اوباما سپس از لغو ممنوعیت مبادله زندانیان متهم به تروریسم، با یمن خبر داد؛ اقدامی که از سوی بعضی از جمهوری خواهان کنگره به خاطر “غیرقابل اعتماد بودن مقام های یمنی” مورد انتقاد قرار گرفته است.

“سکسبی چمبلیس” سناتور جمهوری خواه، می گوید: «امروز ۱۶۶ نفر از پلیدترین قاتلان جهان در گونتانامو زندانی هستند… انتقال آن ها به یمن مانند رها کردنشان است.»

 

 

بی بی سی خاطرنشان کرد: «سخنرانی آقای اوباما، با صدور دستورالعمل کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق غیرجنگی مانند پاکستان، سومالی و یمن همزمان بود. کاخ سفید اعلام کرده است که بر اساس این دستورالعمل، اولویت دولت امریکا بازداشت مظنونان به تروریسم است و هواپیماهای بدون سرنشین در صورتی به کار گرفته می شوند که امریکا “به طور مستمر و فوری” در معرض خطر باشد.»

 

 

 

بر پایه گزارش تکمیلی جام سیاسی به نقل از رادیوفردا (radiofarda) ارگان رسانه ای سازمان سیا، «باراک اوباما در این سخنرانی همچنین به موضوع حوزه خصوصی روزنامه نگاران اشاره کرد و گفت نباید این حوزه توسط دولت مورد هجوم قرار گیرد.»

 

اشاره رئیس جمهور امریکا به رسوایی جاسوسی نهادهای امنیتی امریکا از مطبوعات و خبرگزاری هاست که تازه ترین نمونه آن، افشای شنود مکالمات خبرگزاری “اسوشیتدپرس” (Associatedpress) می باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4290

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.