به دنبال این حملات، درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش فرانسه و اسلام‌گرایان مسلح آغاز شد. به گفته منابع دولتی نیجر ۱۹ نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. رادیوفرانسه نیز از زخمی شدن ۵۰ نفر خبر داده است.   براثر دو انفجار در منابع اورانیوم متعلق به شرکت اتمی فرانسوی “آروا” (Areva) در کشور افریقایی نیجر، ...

به دنبال این حملات، درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش فرانسه و اسلام‌گرایان مسلح آغاز شد. به گفته منابع دولتی نیجر ۱۹ نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. رادیوفرانسه نیز از زخمی شدن ۵۰ نفر خبر داده است.

 

براثر دو انفجار در منابع اورانیوم متعلق به شرکت اتمی فرانسوی “آروا” (Areva) در کشور افریقایی نیجر، و یک قرارگاه نظامی در نزدیکی “آگادز” ، ۱۹ نفر کشته و عده زیادی از کارگران معدن اورانیوم زخمی شدند. آمار دقیق قربانیان هنوز گزارش نشده است.

 

به گزارش دویچه وله (DeutscheWelle)، انفجارها روز پنج‌شنبه (۲۳مه/۲خرداد) رخ دادند و دولت نیجر گروه افراطی “جنبش برای وحدت و جهاد در غرب آفریقا” را مسئول این انفجارها می‌داند.

 

این رسانه آلمانی یادآور شد که به دنبال اقدامات نظامی ارتش فرانسه در شمال مالی، بسیاری از اعضای این جنبش به کشورهای همسایه گریخته‌اند. این گروه همراه با سایر گروه‌های اسلامی تندرو از سال ۲۰۱۲ کنترل شمال مالی را بدست گرفته بودند.

 

شرکت فرانسوی «آروا» در نیجر به استخراج اورانیوم مشغول است

 

 

دویچه وله افزود: «به دنبال این حملات، درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش فرانسه و اسلام‌گرایان مسلح آغاز شد. به گفته منابع دولتی نیجر ۱۹ نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. رادیوفرانسه نیز از زخمی شدن ۵۰ نفر خبر داده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره حوادث روز پنجشنبه گفت که هنوز برای تخمین ابعاد این حملات زود است.

 

از سوی دیگر “لوران فابیوس” وزیر امور خارجه فرانسه، به همتای خود در نیجر اطمینان داد که از حمایت این کشور برخوردار خواهند بود.

 

به دنبال انفجارهای روز پنجشنبه، “مامادو ایسوفو” رئیس جمهور نیجر سفر خود به اتیوپی را لغو کرد. او قصد داشت برای شرکت در مراسم ۵۰ سالگی اتحادیه آفریقا به آن‌جا سفر کند.»

 

 

 

 

سابقه درگیری‌ها

وب سایت دویچه وله می نویسد: «مالی سال‌ها به عنوان الگویی موفق از دموکراسی در آفریقا معرفی می‌شد. هم‌زمان اما جنبش “طوارق” قومی که در مالی، نیجر، الجزایر و برخی از کشورهای منطقه پراکنده است، خواهان حقوق و خودمختاری بیشتر و رفع تبعیض بود؛ خواست‌هایی که گهگاه در اشکال قهرآمیز و توأم با خشونت دنبال می‌شد و تنها به یک کشور هم محدود نمی‌ماند.

در یکی دو سال اخیر، تحرک طوارق در مالی رو به افزایش بود. به ویژه سرنگونی رژیم قذافی سبب شد که شمار زیادی از طوارق که در ارتش و نیروهای نظامی لیبی خدمت می‌کردند، با سلاح‌های سبک و سنگین خود به مالی برگردند و حرکت‌های مسلحانه علیه دولت مرکزی را تشدید کنند.»

 

 

مردی از صحرانشینان قبیله طوارق

 

 

منبع فوق می افزاید: «این در حالی بود که یک جنبش اسلام‌گرا (انصارالدین) نیز در شمال مالی رو به رشد بود و در کنار جنبش غیرمذهبی طوارق (جنبش آزادیبخش آزاواد) برای سلطه بر شمال این کشور می‌کوشید.

۹۵ درصد مردم مالی مسلمان هستند، ولی به روایت‌ها و قرائت‌های افراطی کمتر گرایش دارند. در شمال مالی که عمدتا صحراست، تنها ۱۰ درصد از جمعیت ۱۴ میلیونی مالی زندگی می‌کنند.

شمال مالی در عین حال به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اسلحه در جهان هم بدل شده است.»

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4286

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.