ساخت باغ موزه دفاع مقدس موضوعی است که از حدود سه سال پیش در بین مسئولان استان زمزمه می‌شود و بالاخره این آرزوی چند ساله امروز کلنگش به زمین می‌خورد تا باشد که روزی انشاالله افتتاح شود.   به گزارش  پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به ...

ساخت باغ موزه دفاع مقدس موضوعی است که از حدود سه سال پیش در بین مسئولان استان زمزمه می‌شود و بالاخره این آرزوی چند ساله امروز کلنگش به زمین می‌خورد تا باشد که روزی انشاالله افتتاح شود.

خبرگزاری فارس: کلنگی که برای زنده کردن یاد شهدا به زمین می‌خورد/ احداث باغ موزه دفاع مقدس بیرجند

 

به گزارش  پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به اهمیت زنده نگه‌ داشتن یاد و خاطره شهدا و دفاع مقدس اشاره کرده‌اند، ایشان فرمودند: «پرچم عروج انسان به بام معنویت که امروز در گوشه و کنار دنیا برافراشته می‌شود، در حقیقت پرچم امام ما و شهیدان اوست، آنها زنده‌اند و روز به روز زنده‌تر خواهند شد.»

همچنین حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند:« اگر مجاهدت فداکارانه جوانان این مرز و بوم که به این شهادت‌ها منتهی شده است نمی‌بود، همه روزهای این ملت، در زیر چتر سیاه ظلم و تجاوز و دخالت دشمنان اسلام و ایران، به شب‌های تار بدل می‌شد.»

بدون شک وجود یک باغ موزه آن هم از نوع دفاع مقدسی‌اش نه تنها امری خوب است بلکه ضروری و از واجبات است، زیرا همان‌ طور که آمارها نشان می‌دهند در ایام نوروز میلیون‌ها نفر از مناطق عملیاتی جنگ بازدید می‌کنند و با حال و هوای معنوی آنجا نور معنویت را کسب می‌کنند.

اما این واقعیت نیز هست که گذشت زمان سبب کم شدن این نور و دور شدن زائران از حال و هوای معنوی مناطق و عملیات‌ها می‌شود و به نظر می‌رسد ایجاد یک باغ موزه دفاع مقدس که در تمام سال  برنامه‌های متنوع و معنوی داشته باشد به تدوام این روحیه کمک شایانی می‌کند.

باغ موزه دفاع مقدس موضوعی است که از حدود سه چهار سال پیش زمزمه آن در بین صحبت‌های مسئولان استان شنیده می‌شود به طوری که قهرمان رشید استاندار خراسان جنوبی در ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ در دیدار با سردار باقرزاده از ایجاد این باغ موزه خبر داده بود و در سفر سوم هیئت دولت نیز اعتباری به این امر اختصاص پیدا کرد.

حالا بعد از گذشت مدت‌ها امروز دوم خرداد سال ۹۲ آرزوی خیلی از رزمندگان و یادگاران جنگ و همچنین زائران راهیان‌ نور به وقوع می‌پیوندد و کلنگ احداث بزرگ‌ترین باغ موزه دفاع مقدس شرق کشور در بیرجند به زمین می‌خورد.

باغ موزه‌ای که به گفته مسئولان بنیاد حفظ آثار امید می‌رود با تخصیص اعتبارات حدود پنج سال دیگر به بهر‌ه‌برداری برسد.

معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در بیرجند گفت: این باغ موزه سه فاز دارد و در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار طراحی و ساخته می‌شود.

محمود محبوب افزود: فاز صفر باغ موزه دفاع مقدس که مربوط به مطالعات فنی‌ مهندسی، معماری و محتوایی بوده است اواخر سال ۹۱ به پایان رسید و در حال اجرای فاز نخست آن یعنی جانمایی موزه و ساختمان‌های آن هستیم.

وی ادامه داد: باغ موزه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی دارای سه فاز گالری، بازسازی منطقه‌ عملیاتی فتح‌المبین در ۱۸ هکتار و فضای تفریحی و بوستان است.

معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اعتبار دولتی این باغ مزوه را پنج میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار که مربوط به سفر سوم هئیت دولت است هم‌اکنون در اختیار بنیاد است اما برآورد اعتبار ما برای ساخت این باغ موزه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است.

یک شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با ابزار خوشحالی از ایجاد این باغ موزه گفت: به طور قطع بودن چنین باغ موزه‌ای در گسترش تفکر دفاع مقدس و یادآوری خاطرات آن روزها موثر است.

علی زحمتکش اظهار کرد: اینکه هر چند وقت یک‌بار رزمایشی به مناسبت‌های مختلف در شهر برگزار می‌شود بسیار خوب است ولی جایی که در تمام سال برای بازدید و انس گرفتن با حال و هوای جنگ دایر باشد بسیار ارزشمندتر است گویا همیشه بوی خوش خدا و شهدا در شهر پیچیده است.

یک دانشجو رشته فلسفه دانشگاه بیرجند نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: من تاکنون پنج بار به راهیان نور رفته‌ام ولی بعد از بازگشت از این سفر و فاصله گرفتن از آن مناطق معنویات خود را کم کم از دست ‌می‌دادم و به نظر من وجود یک باغ موزه می‌تواند در تداوم این روحیه معنوی تاثیرگذار باشد.

نجمه زهدی اظهار کرد: همیشه تنها یادگاری که من از راهیان نور برای خود می‌آوردم چند تصویر و چند نوحه و نوای دفاع مقدس بود ولی حالا ایجاد این باغ موزه به من بسیار امیدواری می‌دهد که دیگر برای یادآوری آن دوران خوب جایی هست که بروم و خاطرات شیرینی را که در کنار شهدا بودم را مرور کنم.

وی تصریح کرد: هرچند دراین باغ موزه همه عملیات‌ها بازسازی نمی‌شوند اما همین که حتی نام طلائیه، شلمچه، فتح المبین، فکه، چزابه و تصاویری اندک از آنجا در این باغ موزه باشد برای تداعی آن لحظات نورانی و الهی در دنیای سراسر ظلمت اینجا کافی است.

گزارش از نجمه زهدی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4254

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.