پژوهشگر ارشد یک مؤسسه مطالعاتی در گفت و گو با صدای آمریکا حضور آقای هاشمی رفسنجانی را قمار انتخاباتی خواند و از انتظارش برای ناآرامی های انتخاباتی خبر داد؛ ناآرامی هایی که این روزها شبکه های ماهواره ای آرزوی آن را دارند. صدای آمریکا“ درباره فضای انتخاباتی ایران و احراز صلاحیت های کاندیداهای ریاست جمهوری ...

پژوهشگر ارشد یک مؤسسه مطالعاتی در گفت و گو با صدای آمریکا حضور آقای هاشمی رفسنجانی را قمار انتخاباتی خواند و از انتظارش برای ناآرامی های انتخاباتی خبر داد؛ ناآرامی هایی که این روزها شبکه های ماهواره ای آرزوی آن را دارند.

صدای آمریکا درباره فضای انتخاباتی ایران و احراز صلاحیت های کاندیداهای ریاست جمهوری با پژوهشگر ارشد مؤسسه رایل یونایتد به گفت و گو نشست.

 

گوینده صدای آمریکا قبل از پخش این گفت و گو از تردیدها در احراز صلاحیت دو کاندیدا گفت: «در حالی که شورای نگهبان آماده می شود تا فهرست نامزدهای تأیید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری را منتشر می کند، هنوز درباره این که شورا چهره هایی مثل هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی را تأیید کند، تردیدهایی ابراز می شود.»

 

وی حضور آقای هاشمی را با بروز ناآرامی ها مرتبط دانست و گفت: «بیژن فرهودی در لندن نظرات ششنگ جوشی درباره اهمیت حضور آقای هاشمی در صحنه و احتمال بروز ناآرامی هایی مثل چهار سال پیش را جویا شده است.»

 

ششنگ جوشی که نمی توانست فضای سیاسی ایران را به درستی پیش بینی کند، گفت: «منظره سیاسی در عرصه انتخابات در حال تغییر است. هنوز نمی دانیم که آیا مشایی تأیید صلاحیت خواهد شد یا خیر؟ احتمال رد شدن صلاحیتش هست؛ اما هنوز احتمال تأیید صلاحیتش را نمی توان کاملا منتفی دانست. در این میان به نظر بسیار بعید به نظر می رسد که آقای رفسنجانی مورد تأیید قرار نگیرد.»

 

 

وی هر از گاهی در سخنانش تلاش می نمود احتمال تقلب را القا نماید؛ اما چون دلیلی برای سخنانش نداشت، به این مقدار اکتفا می کرد که: «بر فرض این که روند انتخابات تقلبی و دستکاری شده نباشد، می توان گفت که هنوز بلاتکلیفی و تغییرپذیری در این جریان وجود دارد.»

 

خبرنگار صدای آمریکا در لندن هم در ادامه این گفت و گو، ادعایی را مطرح کرد: «عده ای بر این باورند که ورود آقای هاشمی تدبیری بوده از سوی آقای خامنه ای برای گرم کردن تنور انتخابات.»

 

در حالی که این روزها تحلیل های مختلف و گاهی متناقضی از علت حضور آقای هاشمی مطرح شده است، ششنگ جوشی هم نتوانست تحلیل درستی از این حضور ارائه کند و تصریح کرد: «فکر می کنم پی بردن به دلیل اجازه دادن به هاشمی رفسنجانی بسیار دشوار باشد. احتمال این است که این شگردی برای مشروعیت بخشیدن بیشتر به انتخابات و افزایش شمار رأی دهندگان باشد؛ اما در عین حال این می تواند قماری خطرناک نیز باشد چون ممکن است رفسنجانی ببرد.»

وی حضور کاندیداهای متعدد اصولگرا را عاملی برای پیروزی آقای هاشمی رفسنجانی دانست: «حضور کاندیداهای متعدد در لیست طرفداران رهبر در صورتی که آن ها به نفع جلیلی کنار نروند می تواند باعث تقسیم آراء و در نتیجه باعث برد رفسنجانی شود.»

 

این پژوهشگر ارشد، بار دیگر با طرح ادعای تقلب، شکست آقای هاشمی را با ناآرامی پیوند زد و اظهار داشت: «البته اگر تصور کنیم که جریان انتخابات کاملا ساختگی و مدیریت شده است چنین تحولی هم رخ نخواهد داد؛ اما مسلما حضور هاشمی یک قمار خواهد بود چرا کهحتی در صورت شکست، احتمال بروز ناآرامی بعد از انتخابات را افزایش خواهد داد.»

 

 

در این رابطه باید یادآور شک که چرا برخی می کوشند قانون گریزی را رواج دهند و از تنش و آشوب خوشحال می شوند؟ آقای هاشمی رفسنجانی مثل هر شخص دیگری حق دارد در انتخابات شرکت کند. شورای نگهبان هم طبق قانون باید صلاحیت کاندیداها را احراز و اعلام کند. عده ای که احراز صلاحیت شده اند خود را به آرای مردم واگذار می کنند و یک نفر با رأی مردم رئیس جمهور می شود.

 

چرا باید این روال مشخص و قانونی را این قدر پیچیده کنیم و تحلیل های غریب ارائه کنیم؟ چرا باید احراز صلاحیت نشدن یک نفر یا رأی نیاوردن وی باعث آشوب و ناآرامی شود و چرا برخی بر این تنور می دمند؟

 

حرف اول و آخر را در هر زمینه ای قانون می زند و همه نامزدها باید تابع قانون باشند؛ البته اگر قانون گریزی های سال۸۸ نبود و همه به قانون احترام می گذاشتند برخی تحلیل گران غربی به این راحتی سخن از ناآرامی و آشوب و تنش بر زبان نمی آوردند.

مثل معروفی است که یک دیوانه سنگی به چاه می اندازد که صد عاقل نمی توانند در آورند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4183

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.