امروز تجارت و جابجایی محموله‌های پنبه در دنیا از جمله بخش‌های پردرآمد برای کشورهاست که در ایران و استان‌هایی همانند هرمزگان نیز در بنادر لنگه و شهید رجایی خیزهایی به سمت این بازار برداشته شده است.   بنادر مختلف هرمزگان و بنادری همانند کیش و لنگه از دیرباز در بخش تجارت پارچه، منسوجات و پنبه ...

امروز تجارت و جابجایی محموله‌های پنبه در دنیا از جمله بخش‌های پردرآمد برای کشورهاست که در ایران و استان‌هایی همانند هرمزگان نیز در بنادر لنگه و شهید رجایی خیزهایی به سمت این بازار برداشته شده است.

خبرگزاری فارس: سهم بنادر هرمزگان از ترانزیت پنبه

 

بنادر مختلف هرمزگان و بنادری همانند کیش و لنگه از دیرباز در بخش تجارت پارچه، منسوجات و پنبه آوازه‌ای قابل توجه داشته‌اند.

از همین‌رو در دهه‌های اخیر نیز صادرات پنبه چه به صورت ترانزیت و چه به صورت معمولی از بنادر لنگه و بندر رجایی دارای رونق خاصی بوده است.

انتقال پنبه تولیدی کشورهای مشترک‌المنافع و بعضا تولیدات داخلی پنبه توسط خطوط ریلی و زمینی به بنادر مذکور بخشی از این پروسه که در ایران واقع می‌شود و هر ساله در صورت توسعه می‌تواند سود کلانی را عاید کشور کند.

مسئولان بندرگاه تجاری لنگه و همچنین بندر شهید رجایی با توجه به این امر مهم که بی‌گمان می‌تواند سبب توسعه حوزه‌های اشتغال‌زا و ارز آور برای کشور شود از ماه‌های اخیر با فراهم سازی زیرساخت‌ها قصد دارند این بندرگاه‌های مهم و پرقدمت جنوب ایران را به محلی برای صادرات پنبه به کشورهای حوزه خیلج فارس و دیگر بنادر در ارتباط با این بندرگاه تبدیل کنند.

این در حالی است که سالانه حدود ۱۳ میلیون عدل (واحد شمارش بسته‌های پنبه در حمل و نقل) در دنیا تولید می‌شود و مسئولان مربوطه در بنادر یاد شده قصد دارند سهم ایران را از این تجارت به ویژه در بخش حمل و نقلی آن افزایش دهند.

محمدعلی استیری معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور طی هفته‌های گذشته توسعه ریل آهن موجود در مجتمع بندری شهید رجایی را به عنوان یکی از گام‌های اساسی و زیربنایی در حمل و نقل و جابجایی کالاهایی همانند عدل پنبه در این مجتمع بندری خواند.

وی با بیان اینکه توسعه ظرفیت‌های و زیرساخت‌های مرتبط با تخلیه و بارگیری پنبه در این بندر به طور جد مورد توجه قرار دارد اضافه کرد: در ماه‌های گذشته طرحی در بندر رجایی در دست تکمیل و اجراست که در صورت بهره‌برداری این بندر را به یکی از بزرگترین پایانه‌های ترانزیتی منطقه تبدیل می‌کند و از این طریق به عنوان پلی میان کشورهای تولید کنند در شمال شرقی ایران و کشورهای متقاضی تبدیل می‌شود.

استیری با بیان اینکه ۱۵ هکتار زمین در راستای احداث و راه‌اندازی این ایستگاه توسط مسئولان بندر شهید رجایی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: توجه به توسعه خطوط ریلی در رابطه با این پایانه نیز از جایگاهی ویژه برخوردار است به نحوی که این ایستگاه شامل شش کیلومتر طول خط ریلی نیز است.

به گفته وی که در حال حاضر سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز است، برای اجرای طرح مذکور اعتباری برابر با ۲۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

استیری تصریح کرد: راه‌اندازی این ایستگاه می‌تواند ظرفیت ترانزیت پنبه را در این بندر در سال تا ۸۰۰ هزار تن افزایش دهد.

وی افزود: هدف اصلی از راه‌اندازی این ایستگاه و بخش‌های مربوطه در واقع ایجاد تسهیل و تسریع در روند حرکتی واگن‌های مرتبط با حمل پنبه در بندر شهید رجایی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار امیدواری کرد این طرح بتواند ظرفیت ترانزیت محصول پنبه از بندر شهید رجایی به دیگر نقاط جهان را تا سه برابر ارتقا دهد.

اما طی روزهای گذشته با توجه به فصل برداشت محصول پنبه در کشورهای حوزه شمالی شرقی ایران از بندر لنگه نیز خبر می‌رسد که این بندر برای نخستین بار سهمی از بازار صادرات و ترانزیت این محصول به خود اختصاص داده است و در این راستا محموله‌هایی قابل توجه از بندرگاه لنگه به کشورهای منطقه صادر و یا ترانزیت شده است.

به گفته ایوب خادمی معاون دریایی و بندری اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه برای نخستین بار است که محموله‌هایی شامل پنبه از بندرگاه تجاری لنگه به کشورهای دیگر ارسال می‌شود.

وی در این راستا با برشمردن ویژگی‌ها و مزیت‌های بندرگاه لنگه در حوزه ارائه خدمات به فعالان تجارت پنبه افزود: بیش از ۳۵۰ تن پنبه طی روزهای اخیر در قالب صدها عدل پنبه در بندرگاه لنگه بارگیری شده است.

این مسئول با بیان اینکه بندرلنگه یکی از نزدیک‌ترین مرزها با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد اضافه کرد: این مزیت‌ به خودی خود لنگه را برای تجارت با کشورهای جنوبی خلیج فارس نسبت به دیگر بنادر جنوبی کشور مورد توجه بیشتری قرار داده است چرا که کوتاهی مسیر نقشی چشمگیر در هزینه‌های حمل و نقلی دارد.

خادمی همچنین با بیان اینکه بیشتر پنبه ارسالی به بندرگاه لنگه از طریق مرز ترکمنستان به کشور وارد و سپس به این بندرگاه منتقل شده است افزود: ظرفیت‌های لازم را برای پوشش بیشتر در این حوزه داریم و همچنین طی سال‌های آینده شاهد رونق بیشتر ترانزیت از این بندر خواهیم بود.

هر چند که کشت و استفاده از پنبه در صنایع پوشاک از دوره هخامنشیان در ایران مرسوم بوده است و این صنعت در قرون متمادی با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و اکنون در بدترین وضع ممکن در مقایسه با سایر دوره‌ها قرار دارد، اما کماکان طبق گزارش بخش‌های مربوطه در کشور سالانه ۶۵ هزار تن پنبه از مزارع کشور برداشت می‌شود.

گفته می‌شود این میزان پنبه تنها پاسخگوی نیمی از نیاز صنایع مختلف کشور است.

در راستای تامین بخش دیگر پنبه مورد نیاز کشور این محصول در سال‌های اخیر از کشورهای هند، پاکستان و چین وارد شده است.

چین در حال حاضر بیشترین تولید این محصول را در دنیا دارد، این در حالی است که این کشور در کنار کشوری همانند هند که خود نیز دومین تولید کننده پنبه به شمار می‌رود، بیشترین مصرف پنبه را نیز به واسطه رونق صنایع پوشاکی دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4141

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.