اسرائیل هشدار داد که فروش تسلیحات پیشرفته به سوریه خطر انتقال جنگ‌افزارها به حزب‌الله و استفاده از آنها علیه اسرائیل و آمریکا را در پی دارد. پیارم /جام سیاسی؛ سایت دویچه وله(DW) نوشت: «اسرائیل روز شنبه (۱۸ مه/ ۲۸ اردیبهشت) بار دیگر نسبت به فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به سوریه هشدار داد. زیپی لیونی، وزیر ...

اسرائیل هشدار داد که فروش تسلیحات پیشرفته به سوریه خطر انتقال جنگ‌افزارها به حزب‌الله و استفاده از آنها علیه اسرائیل و آمریکا را در پی دارد.

پیارم /جام سیاسی؛ سایت دویچه وله(DW) نوشت: «اسرائیل روز شنبه (۱۸ مه/ ۲۸ اردیبهشت) بار دیگر نسبت به فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به سوریه هشدار داد. زیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل، در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت: “[تسلیحات فروخته شده] می‌تواند در سوریه یا لبنان به دست کسانی بیفتد که آن را علیه اسرائیل به کار گیرند.” به گفته وی تسلیحات یادشده سلاح‌های معمول نیستند و به همین دلیل همه قدرت‌های جهانی خصوصا روسیه باید نسبت به دادوستد آن حساس باشند.»

 

این سایت ادامه داد: «رژیم بشار اسد اخیرا موشک‌های ضدشناور “یاخونت” از مسکو دریافت کرده است. آمریکا در روز جمعه (۲۷ اردیبهشت) به این اقدام روسیه اعتراض کرد. برنامه روسیه برای فروش احتمالی سامانه دفاع ضدموشک “اس-۳۰۰” به سوریه نیز در همین روز با انتقاد اسرائیل روبرو شد. آموس گیلاد، یک مقام پیشین ارتش اسرائیل، نیز معتقد است که موشک‌های اس-۳۰۰ یا یاخونت ممکن است در نهایت به دست حزب‌الله لبنان بیافتند و علیه اسرائیل و نیروهای آمریکا مستقر در خلیج فارس به کار بسته شوند. گیلاد به یک شبکه تلویزیونی گفت: “اگر حزب‌الله و ایران از رژیم سوریه پشتیبانی می‌کنند، چرا [سوریه] نباید تسلیحات را در اختیار حزب‌الله قرار دهد؟ برای پی‌بردن به این موضوع نباید کارشناس مسائل امنیتی بود. منطقی است که چنین قصدی وجود دارد.”»

 

دویچه وله افزود: «این کارشناس نظامی همچنین به یک شبکه رادیویی اسرائیل گفت: “اگر از روسیه بپرسید که آیا این تسلیحات به حزب‌الله ارسال خواهد شد، روسیه خواهد گفت نه، این خلاف قوانین روسیه است. اما هیچ اطمینانی نیست که دیگران هم به قوانین روسیه احترام بگذارند. اگر حزب‌الله بتواند به سلاح‌ها دست یابد، این کار را خواهد کرد.”»

 

بنابر این گزارش، روسیه از سال‌ها پیش فروش موشک‌های مدل “یاخونت” به سوریه را آغاز کرده است. گفته می‌شود “یاخونت”هایی که اخیرا در اختیار دمشق قرار گرفته به سیستم رادار فوق پیشرفته‌ای مجهز هستند که قدرت مانور و دقت نشانه‌گیری آن‌ها را نسبت به مدل‌های قبلی به مراتب افزایش داده است.

 

کارشناسان نظامی آمریکایی معتقدند به این ترتیب نیروی دریایی سوریه به سلاحی دست یافته که می‌تواند هر گونه تلاش برای محاصره دریایی این کشور یا برقراری مناطق پرواز ممنوع را با شکست روبرو کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=4131

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.