جشن متفاوت و به دور از کلیشه تئاتر اردیبهشت ایران در هرمزگان که به برزگداشت روز جهانی تئاتر اختصاص و عاری از هر سخنرانی مدیر و یا مسئول دولتی بود، توانست پس از مدت‌ها تمام صندلی‌ها و حتی راهروی‌های سالن طوبی بندرعباس را پر کند.   جشن اردیبهشت تئاتر ایران هر ساله به مناسبت روز ...

جشن متفاوت و به دور از کلیشه تئاتر اردیبهشت ایران در هرمزگان که به برزگداشت روز جهانی تئاتر اختصاص و عاری از هر سخنرانی مدیر و یا مسئول دولتی بود، توانست پس از مدت‌ها تمام صندلی‌ها و حتی راهروی‌های سالن طوبی بندرعباس را پر کند.

خبرگزاری فارس: جشنی بدون سخنرانی مسئولان دولتی / سالن طوبی مملو از تئاتری‌های هرمزگان

 

جشن اردیبهشت تئاتر ایران هر ساله به مناسبت روز جهانی تئاتر (مصادف با هفتم فروردین ماه است و به دلیل تعطیلی این روز در اردی‌بهشت گرامی‌داشته می‌شود) طی این فصل در اغلب مراکز استان‌ها برگزار که این جشن در هرمزگان نیز شنبه شب در قالبی نوین و با پویایی و نشاط خاصی برگزار شد.

از نکات جالب توجه پیرامون این مراسم می‌توان به گرد هم آمدن تمامی دست‌اندرکاران و اقشار مختلف حوزه تئاتر و نمایش هرمزگان پس از سال‌ها اشاره کرد که به عقیده بسیاری از حضار این میزان گردهمایی از سلایق مختلف در یک سالن در نوع خود بی‌سابقه است.

همچنین در نکته‌ای جالب‌تر برای نخستین بار تمام امور این جشن به دست فعالان حوزه تئاتر و توسط انجمن نمایش هرمزگان برگزار شد.

علاوه بر سخنان کوتاه مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان که به صورت ارتباط تلفنی در سالن پخش شد در این جشن بر خلاف معمول نشست‌ها و همایش‌ها در کشور، هیچ مسئول دولتی سخنرانی نکرد و حتی بیانیه‌ روز جهانی تئاتر، بیانیه مدیرکل هنرهای نمایشی و بیانیه معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز توسط هنرمندان هرمزگانی در سالن برای حاضران خوانده شد.

حجت‌الاسلام حسین مرشدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان در ارتباط تلفنی خود با سالن با بیان اینکه سال گذشته نمایندگان تئاتر هرمزگان درخشش خوبی در جشنواره‌های ملی داشته‌اند، گفت: فعالیت انجمن نمایش استان در نوع خود قابل تقدیر و به نوعی می‌توان تئاتر هرمزگان را ظرفیتی مناسب برای حوزه فرهنگ و هنر به حساب آورد چرا که این ظرفیت می‌تواند زمینه آشتی مردم و هنر نمایش را فراهم کند.

وی ادامه داد: تئاتر یکی از عرصه‌های مهم هنری استان هرمزگان است.

حسین کریمی رئیس انجمن نمایش هرمزگان نیز ادامه با بیان اینکه طی یک سال اخیر انجمن نمایش سعی در ایجاد بالندگی این حوزه با استفاده از تمامی نظرات و سلایق داشته است، گفت: نمونه این سعی و تلاش را می‌توان در برنامه امشب دید چرا که همان گونه که مشاهده می‌شود در حالی سالن پر و مملو از جمعیت است که بدون هیچ اطلاع رسانی کتبی این تعداد نفر و فعال تئاتری در سالن گرد هم آمده‌اند.

وی با بیان اینکه افتخارات اخیر و راهیابی آثار این استان به جشنواره‌های مختلف نشانگر پویایی حوزه تئاتر است،‌ افزود: رویکرد انجمن نمایش در سال‌جاری و بلند مدت، حرکت به سوی تقویت اجرای نمایش عمومی است.

به گفته کریمی تداوم این حرکت به صورت یک سیاست کلی می‌تواند سبب آشتی مردم و به ویژه جوانان با نمایش و تئاتر شود.

یادآور می‌شود این جشن شامل برنامه‌های مختلفی از جمله اجرای موسیقی، اجرای زنده تکه‌هایی از نمایش‌های مطرح هرمزگانی راه یافته به جشنواره‌های ملی و اجرا شده در بندرعباس توسط هنرمندان بود.

همچنین بیان مشکلات حوزه تئاتر و نمایش هرمزگان در قالب اجرای نمایشی طنز از جمله بخش‌های متفاوت این جشن بود که با استقبال حضار روبرو و مورد تشویق شدید قرار گرفت.

در پایان این جشن از فعالان عرصه هنر و نمایش هرمزگان و همچنین فعالان دارای عنوان و مقام ملی قدردانی شد.

آن چیز که بیشتر از هر چیز در این جشن خودنمایی می‌کرد، واگذاری تمام و کمال امور از جمله طراحی، اجرا و مدیریت و حتی برقراری نظم آن به هنرمندان حوزه تئاتر و نمایش، بدون دخالت دستگاه‌های مربوطه دولتی برای نخستین بار بود.

این امر در نوع خود علاوه بر راضی نگه‌داشتن مخاطبان و حاضران در سالن سبب شد، یک بار دیگر این نکته را یادآوری کند که می‌توان با واگذاری امور آیین‌ها، مراسم و جشن‌های مختلف به بخش‌های مردمی و فعالان هر حوزه، نتایج بهتر و اثرگذارتری را حاصل کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3998

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.