خطیب موقت جمعه امروز تهران با تأکید بر اینکه عدم تأیید صلاحیت کاندیداها به معنای رد صلاحیت مطلق نیست، به نامزدهای ریاست جمهوری توصیه کرد تبلیغاتشان از جنس جمهوری اسلامی باشد. آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران در سخنانی در خطبه دوم نماز جمعه، به موضوع انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و ...

خطیب موقت جمعه امروز تهران با تأکید بر اینکه عدم تأیید صلاحیت کاندیداها به معنای رد صلاحیت مطلق نیست، به نامزدهای ریاست جمهوری توصیه کرد تبلیغاتشان از جنس جمهوری اسلامی باشد.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران در سخنانی در خطبه دوم نماز جمعه، به موضوع انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین موضوعی که هم‌اکنون با آرامش و با نشاط در حال انجام است مسئله انتخابات است و اولین مرحله انتخابات ریاست جمهوری با نام‌نویسی از کاندیداها کلید خورد.

 

وی افزود: طبق گزارشی که لحظاتی قبل مسئولان ارائه کردند تاکنون ۳۲۲ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند، افرادی که ثبت‌نام می‌کنند باید ملزم به قانون اساسی باشند و معنای التزام هم این است که قانون شورای نگهبان را فصل‌الخطاب می‌داند و در این عرصه کسانی تایید صلاحیت یا رد صلاحیت می‌شوند، یک نفر قرار است توسط مردم انتخاب شود و در همه جای دنیا هر کسی از راه رسید، او را به عنوان کاندیدا قبول نمی‌کنند و فیلترهایی در این زمینه دارند.

 

خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه انتظار از شورای نگهبان این است که تایید صلاحیت یا رد صلاحیت کاندیدها براساس قانون اساسی باشد، گفت: در این زمینه سه نکته وجود دارد، یکی اینکه عده‌ای صلاحیتشان برای سمت ریاست جمهوری تأیید می‌شود، عده‌ای صلاحیتشان احراز نمی‌شود یعنی نه نفی می‌شوند و نه اثبات، عده‌ای هم برای سمت ریاست جمهور طبق قانون اساسی صلاحیت ندارند.

 

وی ادامه داد: برای دو حالت آخر، قطعاً شورای نگهبان صلاحیت کاندیدا را رد می‌کند، این رد صلاحیت ریاست جمهوری است، چه بسا آن فرد برای وزارت یا وکالت و یا برای مسئولیت‌های دیگر ممکن است صلاحیت داشته باشد، رد صلاحیت در عرصه ریاست جمهوری به معنای رد صلاحیت مطلق نیست.

 

«مرحله دوم بعد از تأیید صلاحیت‌ها اعلام می‌شود یعنی موضوع تبلیغات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی باید تدابیری در زمینه تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری بی‌اندیشد، عملاً حدود سه ماه است که تبلیغات و حتی سفرهای تبلیغاتی کاندیداها آغاز شده است، مجلس باید طوری قانون بنویسد که قابل اجرا باشد، زمان تبلیغات قانونی بعد از اعلام تأیید صلاحیت‌هاست.»

 

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری باید از جنس جمهوری اسلامی باشد، تصریح کرد: اینکه کاندیداها بیایند و اصول نظام جمهوری اسلامی ایران را در تبلیغاتشان زیر سؤال ببرند، این اقدام در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و همه جای دنیا چارچوب‌هایی وجود دارد، کاندیداها چارچوب‌های اصلی و قانون اساسی و ولایت فقیه را زیر سؤال نبرند، در تبلیغات انتخاباتی، کاندیداها توجه داشته باشند که مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی هوشیار شدند، وقتی شما پول‌های میلیاردی و فراوان خرج می‌کنید، مردم حق دارند که بپرسند از کجا آورد‌ه‌اید؟

 

وی اضافه کرد: با فرصت ۱۰ ساعته‌ای که رسانه ملی برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته است، چه نیازی به بنر و عکس‌های مختلف است. اسراف در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری نیست. کاندیداها در تبلیغاتشان مطالب را طوری مطرح نکنند که انگار ۳۵ سال کشور ویرانه شده و ما می‌خواهیم کشور را آباد کنیم، این هم دروغ است و هم بی‌انصافی.

 

خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران یادآور شد: کاندیداهایی که بیایند در نطق‌های تبلیغاتی‌شان به بیگانگان گرا دهند، اینکه هوای ما را داشته باشید، این افراد خیلی بدبخت هستند کسانیکه می‌خواهند با اعتماد به بیگانگان رای بیاورند، بدانند از چشم ملت خواهند افتاد. البته این راه‌حل هم دارد، کاندیدایی که بیگانگان از او حمایت کردند بیاید بیانیه دهد و بگوید من هیچ ربطی به شما ندارم و نیازی هم به حمایت شما ندارم در آن صورت مردم می‌فهمند که این فرد ضد بیگانگان است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مرحله سوم مرحله اصلی انتخابات است، در انتخابات همیشه برای نظام جمهوری اسلامی ایران دو موضوع مطرح بوده است، موضوع اول حضور باشکوه ملت پای صندوق‌های رای است چراکه هر رای، یک رای به اصل نظام جمهوری اسلامی است.

 

خاتمی افزود: دشمن تلاش می‌کند که انتخابات در ایران اصلاً برگزار نشود و اگر هم برگزار شد، شور انتخاباتی در کشور وجود نداشته باشد، آنها به دنبال این هستند که با القاء آزاد نبودن انتخابات و بی‌فایده بودن انتخابات، فضای انتخاباتی پرشور نباشد؛ مردم ما بصیر و حماسه‌ساز هستند و به یاری خداوند متعال انشاءالله ۲۴ خرداد حماسه بزرگ دیگری که دشمن را مبهوت و حیرت‌زده می‌کند خلق خواهد شد.

 

خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران همچنین مسئله بعدی در انتخابات را انتخاب اصلح دانست و تصریح کرد: انتخاب اصلح هم مبنای عقلی دارد و هم مبنای شرعی.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها و حداقل صلاحیت‌ها را می‌بیند و انتخاب حداکثر صلاحیت‌ها با شماست، گفت: تذکر ۴ مطلب در عرصه انتخاب اصلح را لازم می‌دانم، یکی اینکه رئیس‌جمهور باید از بن جان خداباور باشد و حد شعاع نظام اسلامی و انقلاب اسلامی را در عمل قبول داشته باشد، دوم اینکه قانونمدار باشد و وقتی رئیس‌جمهور شد نگوید ما اختیارات نداریم، اگر قانون اساسی را مطالعه کرده باشد، متوجه می‌شود که اختیارات او همان‌هایی است که در قانون اساسی آمده است.

 

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور فردی نباشد که خودش را فراتر از قانون ببیند، چنان برخورد نکند که من خط قرمز دارم، ما خط قرمزی در قانون نداریم و خط قرمز ما خود قانون اساسی است، کسی که چنین بینش، منش و رفتاری دارد معلوم می‌شود که نمی‌خواهد به قانون پایبند باشد.

 

آیت‌الله خاتمی در ادامه متذکر شد سومین موضوع این است که رئیس‌جمهور باید التزام عملی به ولایت فقیه داشته باشد و ولایتمدار باشد نه التزام شعاری، قانون اساسی در اصل ۵۷ می‌گوید که ۳ قوه زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل می‌کنند، آقای کاندیدای محترم می‌توانی زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل کنی؟ اگر می‌توانی بسم‌الله، اگر نمی‌توانی ثبت‌نام نکن و اگر نامزد شدی، انصراف بده.

 

وی خاطرنشان کرد: چهارمین نکته در این زمینه این است که کاندیدای ریاست جمهوری باید توان اداره کشور بیش از ۷۰ میلیون نفری با این همه دشمنان را داشته باشد، او باید مدیر و مدبر باشد، افق آینده را ببیند، روزمرگی سم یک رئیس‌جمهور است، در عرصه مسائل اقتصادی روزمرگی و تصمیم‌های آنی گرفتن و تغییرات دائمی در سیاست‌های اقتصادی، فلج کردن کشور است، مدیر و مدبر کسی است که آینده را ببیند، پایبند به عقل جمعی باشد، بعضی‌ها در طول این چند سال خودشان را عقل کل می‌بینند و فکر می‌کردند می‌توانند همه تخصص‌ها را پیدا کنند. رئیس‌جمهور باید اهل کار جمعی باشد.

 

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه کاندیداهایی که بعد از برگزاری انتخابات رای نیاوردند باید به قانون اساسی تمکین کنند، تصریح کرد: باید بعد از انتخابات فضای رقابت به فضای رفاقت و کار و تلاش تبدیل شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3930

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.