توجه به تغذیه ی دانش ‌آموزان، قبل از امتحان دارای اهمیت خاصی است. یکی از آرزوهای بزرگ هر محصلی(اعم از دانش‌آموز یا دانشجو) موفقیت در امتحانات است.   البته کسب موفقیت در کنکور بیش از امتحانی برای یک دانش ‌آموز سختکوش خوشحال‌ کننده است بنابراین شما که به روز کنکور نزدیک ‌تر می‌ شوید باید ...

توجه به تغذیه ی دانش ‌آموزان، قبل از امتحان دارای اهمیت خاصی است. یکی از آرزوهای بزرگ هر محصلی(اعم از دانش‌آموز یا دانشجو) موفقیت در امتحانات است.

امتحان

 

البته کسب موفقیت در کنکور بیش از امتحانی برای یک دانش ‌آموز سختکوش خوشحال‌ کننده است بنابراین شما که به روز کنکور نزدیک ‌تر می‌ شوید باید بدانید که یکی از مهم‌ ترین و موثرترین عوامل موفقیت تغذیه کافی، متنوع و صحیح در این دوران است.

 

مواد غذایی مفید برای قبل از امتحان

 

غذاهای چرب، خیلی شیرین و… مناسب عملکرد مغز نیستند. بنابراین قبل از شروع امتحان دانش آموزان باید از وعده‌های غذایی سبک و مقوی بهره ببرند.

 

در این جا لیستی از برخی غذاهای مفید برای تقویت مغز را تهیه کرده‌ایم که بهتر است دانش‌آموز قبل از رفتن به سر جلسه امتحان آن‌ ها را بخورد تا در زمان امتحان تمرکز بیشتری داشته باشد:

شکلات تیره

 

این نوع شکلات با داشتن کافئین و آنتی ‌اکسیدان فراوان،‌ ماده ی غذایی خوبی برای تقویت مغز محسوب می ‌شود.

علاوه برآن به علت افزایش سرتونین در مغز باعث ایجاد احساس شادی، آرامش و اطمینان در دانش ‌آموز نیز می ‌شود.

 

تخم‌ مرغ

 

تخم‌ مرغ‌ ها سرشار از چربی ‌های خوب و پروتئین هستند و باعث فعال شدن مغز دانش ‌آموز، حتی پس از امتحان می‌ شوند.

 

قهوه

 

 

این نوشیدنی نه تنها انرژی را افزایش می‌ دهد بلکه نوشیدن نوع خوب آن باعث می ‌شود توانایی ‌های حافظه کوتاه مدت دانش‌آموز تقویت شود.

 

از عوارض بارز افت قند خون، کاهش تمرکز و حافظه در جلسات امتحان است

 

سالمون

 

 

اگر چه ممکن است هنگام صبح، میلی به خوردن ماهی نداشته باشید ولی بهتر است از خواص مفید آن برای تقویت مغز غافل نشوید. آن ‌ها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای ساخت بافت مغز، ضروری هستند و احتمال بروز آلزایمر را کاهش می ‌دهند.

 

بلوبری (قره‌ قاط)

 

بلوبری یکی از بهترین غذاها برای تقویت مغز، محسوب می ‌شود. طبق بررسی‌ های انجام شده، بلوبری‌ ها،‌ احتمال بروز آلزایمر را کاهش داده و مهارت ‌های حرکتی را افزایش می ‌دهند.

 

خطاهای تغـذیه در فصل امتحانات

 

بهتر است در فصل امتحانات به ۳ آفت مهم تغذیه ‌ای که سلامت شما را در این ایام تهدید می ‌کنند و موجب اختلال در موفقیت ‌‌تان می ‌شوند، اشاره کنیم. این آفات از رژیم لاغری گرفته تا نخوردن صبحانه هر یک اثراتی دارند که در ادامه به آن ها پرداخته ‌ایم.

 

۱- پیروی از رژیم‌ های لاغری غلط

بسیاری از نوجوانان به خصوص دختران نوجوان یا دختران در سنین ابتدای جوانی، برای پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، از رژیم‌ های لاغری خودسرانه یا تحت نظر افراد غیرمتخصص استفاده می ‌کنند. با توجه به این که این قبیل رژیم‌ ها معمولا فاقد ارزش تغذیه‌ ای بالا برای تامین نیاز‌های تغذیه‌ ای یک نوجوان هستند، می ‌توانند عواقب زیان ‌آور و ناگوار فراوانی در برداشته باشند. از جمله لطمه زدن به رشد، کاهش قدرت ایمنی و آسیب ‌پذیرشدن در برابر بیماری‌ ها و بسیاری اختلالات دیگر.

یکی از مهم ‌ترین عوارض این قبیل رژیم ‌ها، اختلال در عملکرد سیستم عصبی است. سلول‌ های عصبی برای این که بتوانند فعالیت ‌های طبیعی خود را انجام دهند، به انرژی و مواد مغذی کافی نیاز دارند. این نیاز‌ باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود.

نحوه ی تغذیه، ساعت‌ های صرف غذا و کیفیت برنامه غذایی از عوامل مهمی است که می ‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت در امتحانات موثر باشد

 

رژیم ‌های لاغری نامناسب و غلط، فاقد انرژی و مواد مغذی کافی است و قادر به تامین احتیاجات فرد نخواهد بود و نتیجه آن کاهش قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه است و منجر به افت تحصیلی و به خصوص عدم موفقیت در امتحانات می‌ شود. بنابراین توصیه می‌ شود که در این ایام از حذف بی ‌مورد هر یک از گروه‌ های غذایی جداً خودداری کنید.

 

۲- نخوردن صبحانه

یکی از مهم‌ ترین عوامل موثر بر فعالیت سیستم عصبی، تنظیم قند خون در محدوده طبیعی است. کاهش قند خون و پایین ‌تر آمدن آن از حد طبیعی می‌ تواند موجب کاهش عملکرد سلول‌ های عصبی شود. بدن انسان نمی ‌تواند کربوهیدرات ‌ها را به مدت طولانی در خود ذخیره کند و فقط به مدت چند ساعت قادر به ذخیره آن است بنابراین نخوردن صبحانه باعث نرسیدن انرژی کافی به سلول‌ های عصبی و نیز کاهش قند خون می ‌شود.

از عوارض بارز افت قند خون، کاهش تمرکز و حافظه در جلسات امتحان است.

بنابراین قبل ازامتحان، خوردن یک وعده صبحانه متشکل از یک عدد تخم مرغ آب ‌پز به همراه چند برش گوجه فرنگی تازه و نان سنگک یا نان، پنیر و گردو به همراه یک لیوان شیر می ‌تواند انرژی مورد نیازتان را در این روزهای حساس تامین کند.

 

۳- جانشین کردن شیرینی و شکلات به جای مواد نشاسته ‌ای

بسیاری از دانش‌ آموزان و دانشجویان در فصل امتحان ‌ها به خاطر صرفه‌ جویی در وقت به جای مصرف صبحانه یا سایر وعده‌ های غذایی اصلی به مصرف شیرینی و چای اکتفا می ‌کنند و در واقع شیرینی را جانشین نان، برنج، سیب‌ زمینی، ماکارونی و سایر مواد نشاسته ‌ای می ‌کنند.

شیرینی و موادی که در تهیه آن ها از قند و شکر استفاده شده در دستگاه گوارش به سرعت جذب خون می ‌شوند، بنابراین قند خون افزایش می ‌یابد و شخص احساس سیری می ‌کند. پس از مدت زمان کوتاهی، انسولین ترشح می‌ شود و قند خون را کاهش می‌ دهد و چون مواد غذایی دیگری که قند خون را به حالت متعادل نگه می‌ دارد مصرف نمی ‌شود بنابراین عارضه هیپوگلیسمی یا افت قندخون بروز می ‌کند که این عارضه اثر مستقیمی بر تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری دارد (به اضافه عوارض نامطلوب دیگری که ایجاد می ‌کند). در حالی که مواد نشاسته‌ ای، قند خود را به تدریج وارد خون می ‌کنند و به این ترتیب قند خون در حالت متعادل باقی می ‌ماند. به ‌خصوص اگر این گروه با انواع سبزی ‌های فصل و تازه همراه شوند و میوه‌ ها نیز در میان وعده‌ ها به مصرف برسند دیگر نباید نگران کمبود انرژی و حضور ذهن بود.

لازم به یادآوری است که خوردن انواع مغزها(در صورتی که شور نباشند) و میوه‌ های خشک نیز در میان وعده ‌ها می ‌توانند به ثابت ماندن قند خون کمک کنند.

به این ترتیب نحوه ی تغذیه، ساعت‌ های صرف غذا و کیفیت برنامه غذایی از عوامل مهمی است که می ‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت در امتحانات موثر باشد. بنابراین محصلان و دانشجویان عزیز لازم است با شناخت آفات تغذیه ‌ای موفقیت در امتحانات، از این عوامل بپرهیزند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3926

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.