وضعیت پیشرفت پروژه مسکن ۳۶۴ معلم بندرعباسی علاوه بر گذشت چندین سال و تامین آورده اولیه قابل توجه توسط اعضا تعاونی مربوطه، کماکان با قرارگیری در پستوهای‌ غیر شفاف این تعداد از فرهنگیان را نا امید گذاشته است.   به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، درست طی روزهای که از معلم و فرهنگی ...

وضعیت پیشرفت پروژه مسکن ۳۶۴ معلم بندرعباسی علاوه بر گذشت چندین سال و تامین آورده اولیه قابل توجه توسط اعضا تعاونی مربوطه، کماکان با قرارگیری در پستوهای‌ غیر شفاف این تعداد از فرهنگیان را نا امید گذاشته است.

خبرگزاری فارس: داستان پر آب چشم مسکن معلمان بندرعباسی

 

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، درست طی روزهای که از معلم و فرهنگی در جای جای کشور یاد و همواره بر تجلیل از این قشر دم زده می‌شود، در شهر بندرعباس ده‌ها معلم با مشکلی اساسی روبرو شده‌اند، در گزارش زیر به بررسی این مشکل پرداخته می‌شود.

با عبور از ایستگاه خاوران و بلوار امام حسین (ع) این شهر وارد بلوار بروجردی می‌شوم بعد از پمپ بنزین خلیج فارس روبه‌روی مدرسه مریم لیاقت سمت شرق محوطه‌ای بازی با اسکلت‌های فلزی را می‌بینم که ۳۶۴ معلم در آرزوی تکمیل شدن پروژه و خانه دار شدن روزشماری می‌کنند.

پروژه‌ای که بیش از هفت ماه است به سبب شکایت بانک ملی متوقف شده و این بانک از طریق اجرائیات اداره ثبت پیگیر مزایده و فروش ساختمان‌های متعلق به فرهنگیان است.

وارد محوطه که می‌شوم، زن مریض احوالی که خودش را از اعضای تعاونی مسکن معلم معرفی کرد به سمتم آمد. زن رنجور با نگاهی به اسکلت‌های فلزی بناگاه آهی از ته دل کشید و گفت: سرپرست خانوارم و شوهرم را از دست داده‌ام به امید صاحب خانه شدن تمام پس‌انداز چند ساله‌ام را به حساب تعاونی ریخته‌ام، دیگر توان پرداخت کرایه خانه را ندارم.

زن با بیان مشکلاتش، افزود: الان هفت ماه از توقف پروژه مسکن معلم می‌گذرد مگر یک معلم چقدر حقوق می‌گیرد که باید ۱۵ میلیون اضافه هم پرداخت کند. خانه‌ای که باید ۲۴ میلیون تومان در سال ۸۴ تحویل معلمان می‌دادند تا سال ۹۲ هم سرانجامی ندارد و معلم بیچاره باید نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان برای یک واحد بپردازد.

معلم دیگری نیز گفت: پسرم بیمار است و برای ادامه درمانش نیاز به پول داشتم چندین بار تا آستانه انصراف و گرفتن پولم رفتم، اما هر بار از سوی همسرم منصرف شدم و با فروش طلاهایش به طور موقت مشکلاتمان حل شد؛ ولی پرداخت پول مضاعف در حق زحمتکش‌ترین قشر جامعه یعنی معلمان خوب نیست.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره تعاونی مهر مسکن معلم هرمزگان نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس گفت: در سال ۱۳۸۱ براساس بخشنامه‌ای از طریق مسکن و شهرسازی مقرر شد ۴۰ درصد از زمین‌های واگذاری مسکن و شهرسازی جهت ساخت مسکن به فرهنگیان استان اختصاص یابد.

مسعود قاسمی‌جوزی افزود: زمین‌های واگذار شده از سوی مسکن و شهرسازی به آموزش و پرورش، با مدیریت این سازمان به اتحادیه تعاونی‌های فرهنگیان واگذار و اتحادیه مأمور شد زمین‌های واگذاری از سوی مسکن و شهرسازی به تعاونی‌های موجود واگذار کند.

رئیس هیئت مدیره مسکن معلم گفت: تعاونی مسکن ناحیه یک بندرعباس که با مشکلات عدیده‌ای در پروژه شهرک اندیشه روبه‌رو بود از پذیرش پروژه‌های جدید استنکاف کرد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که هیئت مدیره اتحادیه مکلف به واگذاری زمین به تعاونی جدید التأسیس دیگری بودند زمین به دو نفر از مدیران اتحادیه به نام‌های حبیب‌الله بهرامی سعادت‌آبادی مدیر عامل اتحادیه و مدیر عامل تعاونی یاران ولایت و عطاالله سراجی مدیر عامل تعاونی ناحیه یک و رئیس هیئت مدیره اتحادیه واگذار می‌شود.

به گفته قاسمی‌جوزی، این افراد با ساخت مُهرهای جعلی تحت عنوان تعاونی مسکن ناحیه یک و بدون اطلاع اعضای هیئت مدیره تعاونی یک با جعل امضای اعضای هیئت مدیره به بانک ملی مراجعه و اقدام به افتتاح حساب‌های متعددی به نام تعاونی ناحیه یک می‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: اینان با در اختیار گرفتن قطعه زمینی به مساحت ۲۸ هزار متر مربع با مراجعه به بانک ملی مرکزی بندرعباس اقدام به اخذ مبالغ هنگفتی به نام فرهنگیان استان می‌کنند.

* اخذ وام از بانک ملی با پشتوانه تبلیغ کاذب

مدیر عامل تعاونی مسکن معلم هرمزگان یادآور شد: بانک ملی در این بین بدون توجه به قانون بخش تعاون که صراحت دارد اتحادیه‌ها حق داشتن عضو حقیقی یا اخذ تسهیلات بانکی با نام اشخاص را ندارند و بدون در نظر گرفتن پیشرفت فیزیکی با حداکثر ۱۰ درصد اقدام به پرداخت ۸۰ درصد از تسهیلات مصوب به حساب‌های افتتاح شده غیر قانونی در بانک‌های ملی می‌کند.

قاسمی‌جوزی افزود: نامبردگان با پشتوانه تبلیغ کاذب و فریب فرهنگیان و دادن آدرس‌های مجتمع مشابه دیگر، فرهنگیان را ترغیب به واریز پول به حساب‌های اعلام شده می‌کرده‌اند.

* پروژه‌ای که شش سال «کن لم یکن»ماند

رئیس هیئت مدیره تعاونی مسکن معلم هرمزگان با بیان اینکه پروژه مسکن معلمان از سال ۸۱ تا ۸۷ به مدت شش سال «کن لم یکن» مانده است، گفت: در طول این مدت بالغ بر ۴۳ میلیارد ریال از فرهنگیان اخذ و بنابر ادعای بانک ملی مبلغ ۲۲ میلیارد ریال هم از منابع بانک ملی به حساب‌های مذکور واریز شد اما عملا هیچ واحدی به فرهنگیان تحویل نشد.

* تخلف محرز می‌شود

قاسمی‌جوزی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصدی این پروژه در مدت شش سال بیان داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی فرهنگیان و شکایات متعدد به دفتر رئیس جمهور و مسئولان استان پس از محرز شدن تخلفات صورت گرفته به دستور دفتر حقوقی وزارت تعاون سابق ۳۶۴ نفر از فرهنگیان ذی‌نفع گرد هم آمده و اقدام به تأسیس تعاونی مسکن معلم هرمزگان تحت نظر وزارت تعاون کردند.

* تمرد مدیر عامل اتحادیه از تحویل پروژه

وی گفت: با تشکیل و ثبت تعاونی مسکن معلم هرمزگان در تاریخ ۲۵ مرداد ۸۸، مدیر عامل اتحادیه از تحویل پروژه و دفاتر و حساب‌ها سرباز می‌زند که با حکم جلب باز پرس شعبه دهم دادگاه کیفری بندرعباس قرار وثیقه ۳۰ میلیارد ریالی برای وی صادر می‌شود.

 

مدیر عامل تعاونی مسکن معلم ادامه داد: ب.س به صورت غیر قانونی از کشور متواری می‌شود که طی پیگیری‌های تعاونی در طول دو سال با کمک و معاضدت مسئولان استان طی دستور قاضی شعبه دهم (بازپرسی) قطعه زمین متعلق به فرهنگیان به نماینده آنها (تعاونی مسکن معلم) تحویل می‌شود.

* یک پلاک و یک پروانه ساخت مشترک

رئیس هیئت مدیره تعاونی مسکن معلم ابراز داشت: در این زمان مشخص می‌شود این قطعه زمین با قطعه زمین مجاور به مساحت ۱۱ هزار و ۱۸ متر که در اختیار تعاونی مسکن ناحیه دو آموزش و پرورش بوده مشترک و دارای یک پلاک و یک پروانه ساخت است.

قاسمی‌جوزی افزود: از آنجائی که ساخت و ساز مناسبی در قسمت شمالی و قطعه مذکور به مساحت ۱۷ هزار متر (واگذار شده به تعاونی مسکن معلم هرمزگان) صورت نگرفته بود نماینده تعاونی معلم هرمزگان با مراجعه به مسکن و شهرسازی تقاضای تفکیک و اصلاح می کند که مسکن و شهرسازی نیز به استناد نامه دفتر ریاست جمهور و وزیر مسکن و شهرسازی وقت و همچنین جلسات متعدد شورای آموزش و پرورش اقدام به تفکیک قطعه مذکور و اصلاح قرار داد ۱۷ هزار متر به نام تعاونی مسکن معلم هرمزگان می‌نماید.

* واگذاری ۸۴ واحد آماده به معلمان

قاسم‌جوزی در ادامه سخنانش، گفت: فرهنگیان عضو تعاونی در طول هشت سال که از آغاز پروژه تعاونی مسکن می‌گذشت مبالغی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان متضرر شدند علی‌رغم نومیدی و واهمه مال باختگان بار دیگر چرخه ساخت مسکن معلمان فعال و در طول یک سال ۸۴ واحد با بالاترین سطح کیفیت و رعایت تمام استانداردهای معمول به فرهنگیانی که ۹ سال چشم انتظار سرپناهی بودند، واگذار کند. وی اضافه کرد: ۵۶ واحد هم در آستانه تحویل و در مجموع با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت آماده واگذاری به معلمان بود که ناگهان کار متوقف شد.

* پروژه مسکن معلم متوقف می‌شود

رئیس هیئت مدیره مسکن معلم هرمزگان در ادامه گفت: علی‌رغم همه موفقیت‌های تعاونی مسکن معلم در طول یک سال که از اجرای دوباره پروژه می‌گذشت در تاریخ هیجدهم مهرماه ۹۱ سرپرست اداره ثبت اسناد و املاک بندرعباس در اقدامی سئوال برانگیز با استناد به اجرائیه صادره از سوی بانک ملی شعبه مرکزی بندرعباس اقدام به توقف تسهیلات پرداختی بانک مسکن به تعاونی می‌کند.

قاسمی‌جوزی اضافه کرد: پس از ماه‌ها پیگیری مشخص می‌شود مدیران متخلف اتحادیه در تاریخ ۱۸/۵/۸۶ طی دو سند رهنی پشت سر هم در یک روز و در یک ساعت مِلک مذکور را دو بار در رهن بانک ملی می‌برند و بانک ملی در پی زنده نگه داشتن مطالبات خود حکم توقف پروژه را می‌گیرد.

مدیر عامل تعاونی مهر مسکن معلم هرمزگان با اشاره به بازداشت ۱۲ ساعته‌اش در ممانعت از ورود مأموران به محوطه پروژه، عنوان کرد: تعاونی در راستای احقاق حقوق فرهنگیان با شکایت به مراجع قضایی تقاضای توقف اجرائیه و از طرفی ابطال سند رهنی و قراردادهای بانک ملی را کرده است که دادگاه جهت رسیدگی به پرونده خواهان واریز ۳۴۰ میلیون تومان به عنوان ضرر احتمالی و هزینه‌ها دادرسی به محاکم شده است.

* رایزنی‌ها منجر به حصول نتیجه نشد

قاسمی‌جوزی با بیان توقف پروژه مسکن معلم از ابتدای آبان ماه سال گذشته، تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه به واسطه نامه اداره ثبت متوقف و بانک مسکن از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کند.

وی اضافه کرد: تورم شدید هم مضاعف بر علت شده و روزانه ضررهای غیرقابل جبرانی به پیکره تعاونی وارد می‌کند.

* چرا معلمان تاوان سو استفاده‌های دیگران را بدهند

مدیر عامل تعاونی مسکن معلم هرمزگان با بیان این موضوع که اگر پس از گذشت چند سال رای صادره به نفع بانک باشد، اعاده این حق از جیب معلمان با سود و دیرکرد منصفانه تلقی نمی‌شود و اهتمام و توجه مسئولان محترم قضایی را در این امر می‌طلبد.

قاسمی‌جوزی با گلایه از این موضوع که چرا فرهنگیان باید تاوان تخلفات دیگران را بپردازند، افزود: مقصر اصلی تخلفات اکنون آزادانه با پول بانک و فرهنگیان در حال خوش گذرانی در خارج از کشور است و پرداخت ۱۵ میلیون اضافه به عنوان سود و دیرکرد بانک اجحافی در حق معلمان است.

وی متذکر شد: واحدی که مقرر بود در سال ۱۳۸۴ با ۲۴ میلیون تومان به فرهنگی‌ها تحویل شود هم اینک پای این افراد ۱۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود با کدامین منطق، انصاف و قانونی این مسئله توجیه می‌شود!

قاسمی‌جوزی خاطرنشان کرد: چرا یک معلم به خاطر تخلف محرز بانک ملی در افتتاح حساب‌های جعلی و دادن تسهیلات به افراد کلاهبردار محکوم به پرداخت هر کدام ۱۵ میلیون تومان به سیستم بانکی شود؟

رئیس هیئت مدیره مسکن معلم هرمزگان اذعان داشت: این در حالی است که کلاهبردار اصلی آزادانه می‌گردد و بانک ملی زحمت یک شکایت کوچک علیه آنها و کارمندان متخلف را به خود نمی‌دهد.

در همین پیوند پیگیری‌های خبرنگار ما در پاسخگویی کارشناسان دایره حقوقی بانک ملی ایران شعبه سرپرستی هرمزگان و مسئولان این بانک به اظهارات مدیر عامل تعاونی مهر مسکن معلم به جایی نرسید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3796

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.