اخبار رسانه های ضدانقلاب در ایامی که به روزهای داغ ریاست جمهوری ۹۲ در ایران نزدیک تر می شویم همچنان حول محور جریان منتسب به اسفندیار رحیم مشایی و جریان اصلاحات با محوریت خاتمی و هاشمی می چرخد. معاون سابق احمدی‌نژاد: مستنداتی علیه جریان انحرافی دارم وب سایت “بی بی سی فارسی” ارگان رسمی دولت ...

اخبار رسانه های ضدانقلاب در ایامی که به روزهای داغ ریاست جمهوری ۹۲ در ایران نزدیک تر می شویم همچنان حول محور جریان منتسب به اسفندیار رحیم مشایی و جریان اصلاحات با محوریت خاتمی و هاشمی می چرخد.

معاون سابق احمدی‌نژاد: مستنداتی علیه جریان انحرافی دارم

وب سایت “بی بی سی فارسی” ارگان رسمی دولت انگلیس در بازتاب خبرهای انتخاباتی ایران همچنانکه روز گذشته تشکیل پرونده برای مشایی در کمیسیون اصل ۹۰ را بازتاب داده بود، اظهارات روح الله احمدزاده کرمانی را در خصوص جریان منتسب به مشایی منتشر کرد.

به نوشته بی بی سی، روح الله احمدزاده کرمانی٬ معاون سابق محمود احمدی نژاد٬ رئیس جمهور ایران که خود را آماده نامزدی در انتخابات می کند٬ گفته است که “مستنداتی علیه جریان انحرافی” دارد.

بسیاری از منتقدان دولت٬ آقای احمدزاده کرمانی را از کاندیداهای احتمالی دولت و وابسته به حلقه نزدیک به آقای احمدی نژاد می دانند؛ حلقه ای که از سوی بسیاری از اصولگرایان “جریان انحرافی” نامیده می شود.

 

با این حال آقای احمدزاده که ریاست سازمان میراث فرهنگی بر عهده داشت خود را کاملا جدا از نزدیکان آقای احمدی نژاد می داند و بارها گفته است که “جریان انحرافی آماده ضربه زدن به نظام” است.

به نوشته بی بی سی، او حمایت دولت و آقای احمدی نژاد از نامزدی اش را رد کرده و گفته است: “هیچ توافقی در این زمینه بین ما صورت نگرفته و به فرض هنگامی حمایت وی از خود را می‌پذیرم که از جریان انحرافی دل بکند و از آنها پالایش شود.”

 

انتصاب او به استانداری فارس و سپس به ریاست سازمان میراث فرهنگی با واکنش اصولگرایان منتقد دولت رو به رو شد که او را از مدیران مورد حمایت اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی می دانستند.

 

او در اردیبهشت ۱۳۹۰ جایگزین حمید بقایی در سازمان میراث فرهنگی شد٬ اما کمتر از هفت ماه بعد از این سمت کناره گرفت.

 

***

 

“جمهوریت” برای رسیدن به ریاست‌جمهوری

وب سایت رادیو فردا وابسته به سازمان سیا نیز در خبری اظهارات روز گذشته “سیدمحمد خاتمی” را انعکاس داد.

 

به نوشته رادیو فردا، رئیس جمهوری پیشین ایران، روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، گفت: از جمهوریت مصرح در قانون اساسی برای رسیدن به ریاست جمهوری دست نمی‌کشد و اسلامی که او می‌شناسد با جمهوریت سازگار است.

محمد خاتمی با بیان اینکه «جمهوریت مقتضای روزگار ما است و اسلامی که من می‌شناسم سازگار با جمهوریت است»،  تصریح کرد: «اگر شرط حضور دست برداشتن از این باشد عطای حضور را به لقایش می‌بخشم.»

وی گفت: «ما در جمهوری اسلامی بسر می‌بریم . جمهوری اسلامی مبنایی دارد: قانون اساسی. هرکس که می‌آید در چارچوب قانون اساسی باید عمل کند. هدف ما اجرای همه‌جانبه قانون اساسی است. کسی نمی‌تواند پایبند به قانون اساسی نباشد و به صحنه بیاید.»

 

به نوشته رادیو فردا محمد خاتمی تاکید کرده است که برای «برون‌رفت» از مشکلات کنونی کشور، باید «رویکردها و هم کارکاردها» عوض شود.

 

رادیو فردا با کنار هم گذاشتن “اصلاحات و جریان انحرافی” در ادامه نوشت: در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، جریان‌های مختلف اصولگرا و نیز مسئولان اطلاعاتی، امنیتی و نظامی، حملات تندی را به اصلاح‌طلبان و به طور خاص متوجه محمد خاتمی کرده‌اند.

 

این وب سایت در آخر با گریزی به جریان انحرافی نوشت: اما این تنها اصلا‌ح‌طلبان نیستند که با چالش رد صلاحیت‌ کاندیداهای شاخص خود در شورای نگهبان مواجه هستند؛  دولت محمود احمدی‌نژاد نیز با کاندیدای احتمالی خود اسفندیار رحیم مشایی، با پرسشی مشابه روبروست.

 

اسفندیار رحیم مشایی، روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، بار دیگر اصولگرایان مخالفش را به چالش کشید و گفت اگر معتقدند دولت محبوبیت خود را از دست داده، چرا فضا را باز نمی‌کنند تا قدرت خود را بسنجند.

 

***

 

حداد عادل: سیدمحمد خاتمی رد صلاحیت می شود

وب سایت “کلمه” در خبری به اظهارات حداد عادل، عضو ائتلاف پیشرفت در خصوص سید محمد خاتمی پرداخت.

 

کلمه نوشت: هر چند بدنبال سرمقاله حسین شریعتمداری شورای نگهبان تذکر داده بود کسی به جای این شورا تصمیم گیری نکند، اما حداد عادل، مشاور رهبری بی توجه به این مساله گفته است که سیدمحمد خاتمی رد صلاحیت می شود.

 

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ائتلاف پیشرفت تاکنون به نظر نهایی نرسیده است، گفت: هاشمی ثبت‌نام نمی‌کند، مشایی و خاتمی نیز رد صلاحیت می‌شوند.

غلامعلی حداد‌ عادل در میزگرد دانشجویی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در پاسخ به این سئوال که چرا اصولگرایان بیشتری در ائتلاف پیشرفت شرکت نکردند، بیان داشت: زمانی که ائتلاف ما شکل گرفت دیگرانی معلوم نبودند و نامزدهای اصولگرا اعلام آمادگی نکرده بودند البته نیازی به منحصر کردن نامزدها در این سه نفر نیست چرا که مهم فکر است.

 

حداد عادل در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به اینکه شما و ولایتی مشاور رهبری و مسن‌تر از قالیباف هستید به نفع ایشان کناره‌گیری می‌کنید، افزود: این‌ها خیالات است که چون سن ما زیاد بوده و مشاور رهبری هستیم کناره‌گیری کرده و نفر سوم انتخاب می‌شود چراکه آن چیزی که اساس ائتلاف ما بوده مصلحت نظام و کشور است.

کلمه با یاد کردن حداد با عنوان “حامی احمدی نژاد” نوشت: وی در پاسخ به این سئوال که چرا کسانی که تا دیروز موافق عملکرد دولت بودند امروز عملکرد این دولت را نقد می‌کنند، افزود: عملکرد دولت نهم و دهم متفاوت است اگرچه رئیس جمهور واحد بوده است.

 

حداد عادل در پاسخ به این سئوال دانشجویان مبنی بر اینکه آیا هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود، آیا مواضع هاشمی همسو با مواضع رهبری است و آیا مشایی و خاتمی در صورت کاندیدا شدن تائید صلاحیت می‌شوند، اظهار داشت: پیش‌بینی در عالم سیاست ۱۰۰ درصد کار درستی نیست چراکه اوضاع دائما فرق می‌کند ولی با تجربه‌ای که بنده دارم هاشمی در صحنه انتخابات شرکت نمی‌کند.

 

وی در مورد تائید صلاحیت مشایی و خاتمی گفت: بنده از جانب شورای نگهبان حرف نمی‌زنم اما با آشنایی که از ضوابط شورای نگهبان دارم این دو نفر تائید نمی‌شوند و این تنها پیش‌بینی من نیست بلکه بسیاری از طرفداران این آقایان نیز با نظر بنده موافق هستند.

 

***

 

کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان؟

وب سایت ضدانقلاب خودنویس در خبری از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نوشت: کمتر از یک هفته‌ی دیگر به زمان ثبت نام رسمی از نامزدهای انتخابات زمان مانده، گمانه‌ها در جبهه اصلاح‌طلبان در مورد آمدن هاشمی و نیامدن خاتمی همچنان ادامه دارد و در جناح مقابل نیز توافق بر سر یک یا دو نامزد از میان تعداد زیاد نامزدهایی که خود را اصول‌گرا خوانده‌اند به کندی پیش می‌رود. در همین حال گفت و گوهای هر روزه‌ی برخی از کاندیداها مبنی بر کنار رفتن به نفع شخصیتی خاص، ماندن تحت هر شرایط، امید به پیروزی و تصور حمایت همه جانبه‌ی مردم از یک جریان خاص، هم‌چنان ادامه داد.

 

به نوشته این وب سایت: در این میان خبرهای رسیده به خودنویس حاکی از آن است که برخی گروه‌ها و تشکل‌های اصلاح‌طلب بعد از آنکه از آمدن خاتمی با آن همه شرط و شروطی که مطرح کرده بود، ناامید شدند درصدد آن هستند تا با صرف‌نظر ازشخصیت اصلی و پرچمدار اصلاحات یعنی سید محمد خاتمی و ریسک نکردن بر روی هاشمی، چهره‌ی دیگر را به جامعه معرفی کنند، این چهره کسی نیست به جز اسحاق جهان‌گیری.

 

خودنویس در معرفی جهانگیری نوشت: جهان‌گیری که از قدمای کارگزاران سازندگی و از نزدیکان هاشمی و خاتمی به شمار می‌آید، در دولت هر دو شخصیت یاد شده دارای مسوولیت بوده است. او در دولت هاشمی استاندار اصفهان بود و در دولت خاتمی نیز در هر دو دوره وزارت صنایع و معادن را مدیریت کرد، اکنون در آمده است تا احتمالا در ردای رقیب انتخاباتی و یا جایگزین این دو نقش ایفا کند.جهان‌گیری در ماه‌های اخیر، چند بار به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رفته است و به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان نگاه منفی‌ای نسبت به این وزیر دولت خاتمی داشته باشد. رهبر جمهوری اسلامی در دیداری به او توصیه کرده بود که «کسانی را که جمهوری اسلامی را قبول ندارند از خودتان دور کنید.»جهان‌گیری اخیرا پس از دیداری دیگر با آیت‌الله خامنه‌ای، در جمع اصلاح طلبان گفته بود: «پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب مصمم شده‌ام که با ارائه یک برنامه جامع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم.»

 

رادیو فردا به نقل از وبسایت محمد خاتمی نوشت: وی روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، در دیدار با جمعی از وکلا و حقوقدانان به انتخابات در پیش رو پرداخت و تصریح کرد اگر قرار باشد از جمهوریت مصرح در قانون اساسی دست بکشد، عطای ریاست جمهوری را به لقایش خواهد بخشید.

 

رادیو فردا در ادامه با این مطلب که “این روزها جریان‌های مخالف خاتمی به‌شدت به او تاخته و حتی کیهان او را «مفسد فی‌الارض» و «وطن‌فروش» خوانده” نوشت: محمد خاتمی در پاسخ به گروه‌هایی که از او خواسته‌اند به عرصه انتخابات بیاید، گفته است  باید رویه‌ها تغییر کند تا بتوان وارد عرصه شد.

اسحق جهان‌گیری هم‌چنین در برنامه‌ای تلویزیونی «مرزبندی‌نکردن جناح اصلاح‌طلب با جریان‌های ضدانقلاب و برانداز» را از اشکالات اصلاح‌طلبان بر شمرده و گفته بود که «اصلاح‌طلب‌ها قطعا در کم شدن اعتماد نظام به این جریان سیاسی نقش داشته‌اند.»

 

این وب سایت در ادامه نوشت: در این میان به گفته منابع مطلع از تصمیم شورای مرکزی کارگزان نیز نباید غافل شد، تصمیمی که گفته می شود پی‌آمد شروط غیر ممکن خاتمی برای حضور در انتخابات اتخاذ شده است. به گونه‌ای که عده‌ای می‌گویند خاتمی قصدش نیامدن بوده، در غیر این صورت شروطی تعیین نمی‌کرد که غیر قابل دسترسی و تحقق باشند، بنابر این باید از گزینه‌ی خاتمی صرفنظر کرد.

 

عده‌ی دیگری اما بر این عقیده‌اند که در زمان هشت سال ریاست جمهوری خاتمی در کشور چه اتفاق خاصی رخ داد و پروژه‌ی اصلاحات چقدر پیشرفت کرد که اکنون بخواهیم دوباره روی خاتمی سرمایه‌گذاری کنیم و امید به اصلاحات وی ببندیم؟

 

به نظر می‌رسد به اجماع نرسیدن نیروهای اصلاح‌طلب به ویژه کارگزاران در مورد هاشمی رفسنجانی نیز، علی‌رغم آنکه هاشمی پدر خوانده‌ی این جریان سیاسی به شمار می‌آید، ناشی از تخریبی است که در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره ششم متوجه هاشمی شد. این تخریب از سوی برخی تندروهای جریان اصلاح‌طلبی صورت گرفت. به اعتقاد برخی، هاشمی با توجه به شایعات دامنه‌داری که در جامعه در مورد وی وجود دارد، نمی‌تواند از اقبال عمومی در جریان انتخابات ریاست جمهوری برخوردار شود.

 

از دیگر گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو می‌توان به حسن روحانی و محمد رضا عارف نیز اشاره کرد، اما اینکه چرا بخشی از جبهه‌ی اصلاح‌طلبان از بین این سه، شخص اسحاق جهانگیری را مد نظر قرار داده‌اند  را هم باید در تاثیرگذار بودن رای و نظر اعضای کارگزارنی جریان اصلاحات دنبال کرد.

 

۱۰۱

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3795

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.