این بدان معنی نیست که آرزوهای اوباما ارزشی نداشته و باید مذاکرات را کنار گذاشت، بلکه رئیس‌جمهور باید توجه بیشتری به ایجاد شرایط مناسب برای تاثیرگذاری دیپلماسی کند. پیارم به نقل از جام سیاسی: روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست”، طی مقاله ای به بررسی معامله تسلیحاتی آمریکا با رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات متحده عربی پرداخت. ...
این بدان معنی نیست که آرزوهای اوباما ارزشی نداشته و باید مذاکرات را کنار گذاشت، بلکه رئیس‌جمهور باید توجه بیشتری به ایجاد شرایط مناسب برای تاثیرگذاری دیپلماسی کند.

پیارم به نقل از جام سیاسی: روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست”، طی مقاله ای به بررسی معامله تسلیحاتی آمریکا با رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات متحده عربی پرداخت.

 

به گزارش روزآنلاین(Roozonline)، این روزنامه نوشت:اوباما برای مقابله با تهدیدات کره شمالی و ایران متوسل به بازوی نظامی شده است. چنین می نماید که آرزوهای چهار سال پیش او برای مبارزه با تکثیر سلاح هسته‌ای با توسل به راه‌حل‌های دیپلماتیک به ناامیدی تبدیل شده است. این بدان معنی نیست که آرزوهای اوباما ارزشی نداشته و باید مذاکرات را کنار گذاشت، بلکه رئیس‌جمهور باید توجه بیشتری به ایجاد شرایط مناسب برای تاثیرگذاری دیپلماسی کند.

 

اوباما در این فکر بود که خروج از عراق و افغانستان دست او را برای رسیدگی به بحران‌های خارجی دیگر باز می‌گذارد. تجربه آمریکا در زمان ویتنام چیز دیگری می‌گوید: اندوخته ها و عواقب چنین عقب‌نشینی های استراتژیکی با فاصله زمانی زیاد خود را نشان می دهد. در حالی که عدم قطعیت و تردیدها در میان متحدان بسیار سریع بر ملا می شود. برای همین اوباما مجبور بود بمب افکن‌هایی را بر فراز سئول به پرواز درآورد تا ژاپن و کره جنوبی را مطمئن کند.

 

پس از اینکه آخرین دور مذاکرات با ایران تنها بن‌بست‌های جدیدی را ایجاد کرد، اوباما هفته گذشته اجازه فروش ۱۰ میلیارد دلار اسلحه به اسرائیل، عربستان سعودی و امارات را که همگی با برنامه هسته‌ای ایران مخالف هستند، صادر کرد. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا این بسته را پیام روشنی به ایران خواند. رسانه‌های ایران این اقدام را محکوم کرده و آن را موجب ایجاد تنش در منطقه توصیف کردند.

 

هیگل قرار است روز چهارشنبه به منظور مذاکرات نهایی برای قرارداد سلاح به امارات برود، که ممکن است از فرصت اوباما برای استفاده از دیپلماسی برای عدم تکثیر سلاح هسته‌ای بکاهد.

 

پنتاگون به اسرائیل هواپیمای آسپری V22، هواپیمای سوخت‌گیری KC 135 و موشک زمین به هوا فروخته است. این تسلیحات هر کدام توانایی اسرائیل برای حمله به ایران را افزایش می‌دهد، اما با این حال اوباما به بنیامین نتانیاهو تاکید کرده تا از این کار حذر کند. اکنون این محموله، تنها استراتژی بازدارنده در خاورمیانه توسط اوباما، یعنی بازداشتن اسرائیل، را تضعیف می‌کند.

 

یکی از مقامات دولت آمریکا به نیویورک تایمز در واشنگتن گفت که دولت همچنین باید بی‌توجهی استراتژیک خود را مبنی بر اینکه به عربستان و امارات متحده در عین اینکه از آنها خواسته توانایی برای مقابله با تهدید ایران را بسط دهند، موشک‌های پیشرفته نداده، مدیریت کند.

 

امارات استحقاق بیشتری داشت. این کشور سیاست خارجی آمریکا را از افغانستان تا آفریقای شمالی با سرباز، پول، هواپیما و تمام مسئولیت‌های یک متحد قابل اعتماد حمایت کرده است. اما تحت سیاست پنتاگون هر سلاحی که به امارات فروخته شود، باید همان سلاح در اختیار عربستان سعودی و چهار عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس هم قرار گیرد که همگی به همین میزان قابل اعتماد نیستند.

 

عربستان سعودی و امارات تقاضای خرید قدرتمندترین موشک‌های هوا به زمین AGM-158 را کرده‌اند؛ اما به آنها گفته شده باید به موشک‌های ساده‌تری بسنده کنند.

 

موشک‌های مورد تقاضای این دو کشور برای از بین بردن سیستم دفاعی ایران و هدف قرار دادن اهدافی که در عمق زمین قرار گرفته کافی است، ولی در خارج از آمریکا فقط به استرالیا و فنلاند فروخته شده است. گفته می‌شود که اسرائیل خود چنین موشک‌هایی را ساخته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3719

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.