عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از وزارت کشور خواست با توجه به فوریت اجرای اصلاحیه قانون انتخابات شوراها، نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کند. به گزارش پیارم به نقل از فارس محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی رئیس‌ جمهور موظف است مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی ...

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از وزارت کشور خواست با توجه به فوریت اجرای اصلاحیه قانون انتخابات شوراها، نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کند.

خبرگزاری فارس: وزارت کشور نسبت به اجرای اصلاحیه قانون انتخابات شوراها با توجه به فوریت آن اقدام کند

به گزارش پیارم به نقل از فارس محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی رئیس‌ جمهور موظف است مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی را پس از طی مراحل قانونی ابلاغ کند.

وی افزود: در زمان بنی‌صدر وقتی مصوبات ابلاغ نمی‌شد، مجلس در ماده یک قانون مدنی مصوبه‌ای را گذراند که بر اساس آن اگر رئیس‌ جمهور ظرف مدت ۵ روز مصوبه‌ای را ابلاغ نکرد، رئیس مجلس می‌تواند آن مصوبه را برای اجرای ابلاغ کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس رئیس ‌جمهور باید طبق قانون مصوب نسبت به ابلاغ قانون اقدام کند، گفت: مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین ایراد شورای نگهبان بر اصلاحیه قانون شوراها را برطرف کرد و روز ۲۸ فروردین نیز مصوبه مجلس به تأئید شورای نگهبان رسید که در این مصوبه دو موضوع مهم ذکر شده بود.

دهقان افزود: یکی از مسائل مطرح در این مصوبه این بود که در روستاهای بالای ۲۰۰خانوار کسانی که سابقه عضویت در شورا را داشتند نیاز به ارائه مدرک دیپلم ندارند و موضوع مهم دیگر مطرح در این مصوبه مربوط به تجمیع انتخابات ری و تهران بود؛ در مصوبه مجلس آمده بود که این قانون برای دوره چهارم لازم‌الاجراست و رئیس‌جمهور هم باید طبق قانون اساسی سریعاً این مصوبه را ابلاغ می‌کرد.

وی تصریح کرد: وقتی در قانون فرصت ۵ روزه برای ابلاغ مصوبات از سوی رئیس‌ جمهور آمده همراه با نوعی مسامحه است ولی طبق قانون وقتی قانون تصویب شد و شورا تایید کرد باید از سوی رئیس جمهور امضا و ابلاغ شود به ویژه در مواردی که اجرای قانون فوریت دارد.

 

«از قانون اساسی اینگونه بر می‌آید که هیچ فرصتی برای رئیس جمهور پیش بینی نشده است و به همین دلیل از نظر بنده وزارت کشور باید نسبت به اجرای این قانون با توجه به فوریت آن اقدام کند و امضای رئیس جمهور در این گونه موارد جنبه شکلی و تشریفاتی دارد و در قانونی شدن این مصوبه اثری ندارد و به محض تایید شورای نگهبان آن مصوبه تبدیل به قانون می‌شود لذا اجرای قانون توسط مقامات اجرایی بدون ابلاغ رئیس جمهور نیز مجاز است و در این مورد خاص با توجه به فوریت آن و تضییع حقوق جمعی از ملت اجرای آن توسط وزارت کشور ، استانداران و فرمانداران ضروری به نظر می‌رسد».

دهقان ادامه داد: بر اساس قانون اساسی رئیس‌ جمهور باید بعد از تصویب قانون آن را ابلاغ کند؛ چرا که عدم ابلاغ قانون تخلف محسوب می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد برای جلوگیری از این اتفاق باید ماده یک قانون مدنی اصلاح شود تا در هر موردی که ضرورت ایجاب می‌کند فرصت ۵ روزه برای رئیس‌جمهور لحاظ نشود و رئیس مجلس قانون را ابلاغ کند.

انتهای پیام/

 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

// ۰) && i 0) { $.get(‘comments/ws_getcomments.aspx’, “newsid=” + $(‘#commentform’).contents().find(‘#newsid’).val(), function (data) { $(‘#sentComments’).html(data); }); i = 1000; } }, 500); } ]]>

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3666

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.