برلین – نخست وزیر هند گفت: ایران همسایه دهلی و چهارمین کشور تامین کننده انرژی ما است و به صراحت تاکید می کنم که حق این کشور در استفاده از انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز را محترم می شماریم. به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، ˈمان موهان سینگˈ که در چارچوب برگزاری ...

برلین – نخست وزیر هند گفت: ایران همسایه دهلی و چهارمین کشور تامین کننده انرژی ما است و به صراحت تاکید می کنم که حق این کشور در استفاده از انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز را محترم می شماریم.

به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، ˈمان موهان سینگˈ که در چارچوب برگزاری نشست های مشترک دهلی – برلین به آلمان سفر کرده است، عصر پنجشنبه بعد از دیدار با صدر اعظم آلمان در نشست خبری مشترک با ˈآنگلا مرکلˈ در پاسخ به سوال هدفدار خبرنگار رویترز، تاکید کرد: ایران چهارمین تامین کننده انرژی هند است و ما به خرید نفت از این کشور نیاز داریم.

مان موهان سینگ این سخنان را در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه آیا دهلی وعده هایی مبنی بر کاهش واردات نفت از ایران به برلین داده است، بیان کرد.

نخست وزیر هند در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دهلی خواهان حل مسالمت آمیز مناقشه هسته ای ایران و رفع همه مشکلات و ابهام های باقی مانده است، گفت: بیش از شش میلیون هندی در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می کنند و هر نوع اخلال در صلح و ثبات منطقه بر روند اقتصادی هند تاثیرگذار خواهد بود.

موهان سینگ با اشاره به انجام مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران، گفت: ما می دانیم که این موضوع پیچیده و حساس است، اما آرزو و امید صادقانه ما این است که با دیپلماسی تمام مشکلات با رضایت کامل طرفین حل شود.

صدراعظم آلمان نیز در سخنان کوتاهی،گفت: ما درباره این موضوع به صورت کوتاه صحبت کردیم و برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی با هم تفاهم داریم. مرکل همچنین با اشاره به برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای در آلماتی، از آنچه عدم پیشرفت در مذاکرت هسته ای خواند، ابراز دلسردی کرد.

نخست وزیر هند در بخش دیگری از سخنان خود همچنین بر مشارکت استراتژیک کشورش با آلمان اشاره کرد و بار دیگر کوشش های برلین و دهلی در اصلاح ساختار سازمان ملل به نحوی که واقعیت های امروز جهان را در برگیرد، مورد اشاره قرار داد.

موهان سینگ همچنین خواستار پایان دادن به خشونت ها در سوریه شد و با اشاره ای کوتاه به افزایش تهدیدها از سوی پیونگ یانگ، برقراری آرامش در شبه جزیره کره را مورد تاکید قرار داد.

در پایان نشست دو روزه دولت های آلمان و هند، چندین قرارداد همکاری در زمینه های، اقتصادی، علمی آموزشی و انرژی بین دو کشور به امضا رسید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3550

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.