تهران – مدیر کل دفتر بهره برداری از تاسیسات‌ آب شرکت مدیریت منابع آب گفت: میزان کاهش حجم مخازن سدهای کشور ناشی از رسوب گذاری ، کمتر از میانگین جهانی است. ˈ موسی امین نژادˈ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: متوسط کاهش حجم مخازن سدها ناشی از رسوب گذاری ...

تهران – مدیر کل دفتر بهره برداری از تاسیسات‌ آب شرکت مدیریت منابع آب گفت: میزان کاهش حجم مخازن سدهای کشور ناشی از رسوب گذاری ، کمتر از میانگین جهانی است.

ˈ

موسی امین نژادˈ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: متوسط کاهش حجم مخازن سدها ناشی از رسوب گذاری در ایران ۵۵/۰ درصد است و بر این اساس سالانه به همین میزان حجم مخازن سدهای کشور انباشته از رسوب می شود.

وی افزود: این در حالی است که میانگین کاهش سالانه حجم مخازن سدها در دنیا، ۷۵/۰ درصد است.

به گفته ی این مقام مسئول، سالانه ۲۲۵ میلیون متر مکعب رسوب وارد مخازن سدهای کشور می شود که غالبا در حجم مرده سدها قرار می گیرد، اما در برخی از سدها حجم رسوبات تا حجم مفید پیش بینی شده بالا می آید.

امین نژاد خاطر نشان کرد: میزان رسوبگذاری در سدهای سفید رود در استان گیلان و شمگیر در استان گلستان، شهید عباسپور در استان خوزستان و سد دز بالاتر از متوسط جهانی است.

وی با اشاره به این که در طراحی سدها معمولا حجم مرده ای برای پیش بینی انباشت رسوب لحاظ می شود، گفت: حجمی که ذخیره آب مخازن اعلام می شود ، با محاسبه رسوبات آن است.

بر اساس اظهارات امین نژاد، در زمان کنونی ۵۴ درصد از ظرفیت مخازن سدهای کشور معادل ۴۷ میلیارد متر مکعب پر شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3549

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.