تهران – مدیر عامل موسسه جهاد استقلال وابسته به وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تلاشیم ماشین الات و ادوات کشاورزی برای اراضی شیب دار تامین و در سالجاری به کشور وارد شود. به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، ˈمحمدرضا شافعی نیاˈ روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: طبق نظر وزیر جهاد کشاورزی ادوات و ...

تهران – مدیر عامل موسسه جهاد استقلال وابسته به وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تلاشیم ماشین الات و ادوات کشاورزی برای اراضی شیب دار تامین و در سالجاری به کشور وارد شود.

به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، ˈمحمدرضا شافعی نیاˈ روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: طبق نظر وزیر جهاد کشاورزی ادوات و ماشین آلات کشاورزی تقسیم بندی شده و برنامه هایی برای تامین آنها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: تولید ادوات مربوط به اراضی شیبدار توسط شرکتهای تولیدکننده به صورت محدود تولید می شود، اما هم اکنون با هماهنگی شرکتهای ایتالیایی و آلمانی قرار است ادوات مورد نیاز تامین و وارد شود.

وی با اشاره به اینکه درصددیم در سالجاری ادوات اراضی شیب دار براساس نیاز کشور وارد شود، گفت: در کشور ۲۰۰ هزار تراکتور با عمر بالای ۱۳ سال داشتیم که باید جایگزین می شد. بخشی از آنها مربوط به تراکتور زراعی و باغی، کمباین برنج، نشاء کار و اراضی شیب دار است که باید با تامین ارز مبادله ای تهیه و به کشور وارد کرد.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در بحث مکانیزاسیون، انتقال تکنولوژی نوین به داخل کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: هم اکنون برای تامین ادوات و ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی با بخشی از تولیدکنندگان داخلی و برندهای معتبر جهانی هماهنگی صورت گرفته و تاکنون تعدادی از ماشین آلات و ادوات وارد کشور شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

شافعی نیا با بیان این که کمباین های داخل کشور از لحاظ ریزش وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: هم اکنون تراکتورهای سنگین و کمباین های سنگین، از آلمان وارد شده است که ریزش آنها زیر یک درصد است.

به گفته ی وی، حتی اگر ۱۰ درصد کاهش ریزش کمباین داشته باشیم ، این در تولید و افزایش بهره وری رقم قابل توجهی خواهد بود.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی سال ۱۳۹۱ باید ۵۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین به کشور وارد شود ، اما در حال حاضر ۱۸ دستگاه تراکتور، سه دستگاه کمباین به کشور وارد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۳۰۰ کمباین مخصوص برنج و تراکتور ویژه محصولات باغی از کشور ژاپن وارد شده است.

** افزایش یک میلیون تن شیر کشور با اصلاح نژاد دام

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در بحث افزایش تولید شیر، گفت: هم اکنون وزارت جهاد کشاورزی برنامه افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و آبزیان را با اصلاح و تکمیل زیرساختهای این بخش در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: با تکنولوژی جدید تولید مواد ژنومیک و اصلاح نژاد دامها ، در سه سال آینده با افزایش تولید شیر مواجه خواهیم شد.

به گفته ی وی، هرکدام از دامهای اصلاح شده، روزانه بین سه تا پنج لیتر شیر تولید می کند که رقم قابل توجهی است و طبق برنامه ریزی حداقل سالانه یک میلیون تن به ظرفیت تولید شیر کشور اضافه می شود.

وی به افزایش تولید شیر با اصلاح نژاد دام اشاره کرد و افزود: از تیرماه سال ۱۳۹۱ تاکنون ۳۳ راس دام با ۵۰۰ هزار دز مواد ژنی از بهترین نژاد‌ها برای استحصال مواد ژنومیک که در اصلاح نژاد دامهای کشور استفاده می‌شود، به کشور وارد شده است.

شافعی‌نیا تصریح کرد: این دام ها حداقل شش ماهه هستند و حدود سه تا شش ماه نیز قرنطینه می شوند، که در ۹ تا ۱۲ ماهگی به تولید می رسند و حدود هشت ماه آینده نخستین خروجی از این دام ها مشخص می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون راس دام اصیل در کشور موجود است که با فعالیت های ژنومیک باید مورد اصلاح نژاد قرار گیرد.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال گفت: واردات دام تولید کننده مواد ژنومیک به جای واردات ۵۰۰ هزار دام، می تواند علاوه بر کاهش هزینه های حمل و نقل و قرنطینه از خروج ارز کشور جلوگیری کند.

وی ادامه داد: سال گذشته به ازای هر دز مواد ژنومیک ۲۰ دلار هزینه می شد اما با تولید مواد ژنی هم اکنون برای هر دز ، سه دلار هزینه می شود.

به گفته ی شافعی نیا، هم اکنون انجمن جهانی اصلاح نژاد دام، مجوز تولید مواد ژنی در آسیا را به شرکت نهاده ای دامی جاهد با عنوان (NAAB) ارایه داده است.

** واردات گوسفند تولیدکننده ژنومیک به منظور افزایش تولید گوشت گوسفندی

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در زمینه برنامه افزایش تولید گوشت گوسفندی، گفت: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته تا بخشی از مواد ژنی گوسفند از کانادا وارد شود.

به گفته ی برخی کارشناسان ضریب تبدیل گوسفند در ایران از هر ۱۰۰ میش حدود ۶۰ تا ۷۰ بره است ، در حالی که با بکارگیری روش ژنتیکی جدید و استفاده از نژاد رومانوف ضریب تبدیل دو و سه دهم یعنی از هر ۱۰۰ میش۲۵۰ بره بوجود می آید که حدود سه برابر تولید قبلی است.

وی در ادامه با بیان این که مصرف و قیمت گوشت گوسفندی در کشور بالا است، گفت: برای تامین گوشت مورد نیاز کشور و کاهش قیمت، افزایش تولید گوشت گوسفندی در دست اقدام قرار دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون تعدادی دام تولید کننده مواد ژنی گوسفند از کشور کانادا وارد که با فعالیت های قرنطینه ای در داخل کشور تولید می شود.

شافعی نیا درخصوص تولید گوشت گفت: هم اکنون مواد ژنتیکی نژادهای گوشتی و شیری شناسایی شده و در حال واردات آنها هستیم تا بتوانیم ضریب تولید گوشت را نیز افزایش بدهیم.

** راه اندازی خط تولید تخم مرغ SPF

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال گفت: بزودی خط تولید تخم‌مرغ SPF که در داروسازی و واکسن‌سازی به عنوان محیط عاری از ویروس استفاده می‌شود،با کمک سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دنبال و راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: همچنین در بحث تخم مرغ نیز به دنبال راه اندازی خطی برای تولید جوجه تخمگذار هستیم.

وی تصریح کرد: با فعال‌سازی خط تولید مرغ بابل ‌کنار امکان تولید انواع جوجه یک روزه اجداد، مادر و نطفه دار به طور ۱۰۰ درصد برای تمامی واحدهای مرغ گوشتی کشور فراهم شده است و در زمینه تامین جوجه گوشتی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

به گفته ی وی،این در حالیست که سال گذشته امکان صادرات ۲۰ درصد جوجه یک روزه به خارج از کشور مهیا شده بود.

وی خاطرنشان کرد که تاکنون جوجه یک روزه از خارج کشور وارد می شد.

** خودکفایی در تامین بذر کلزا

شافعی‌نیا در خصوص تولید بذر کلزا گفت: حدود دو ماه گذشته خطوط تولید بذر کلزا وارد کشور شده است.

وی از واردات چهار تن بذر والد کلزا خبرداد و افزود: با تکثیر و تولید این بذر در مدت کوتاهی نیاز کشور به بذر کلزا برطرف می‌شود، که همین امر در تولید دانه‌های روغنی نیز موثر خواهد بود.

** راه اندازی خط تولید ادوات آبیاری تحت فشار در کشور

وی در بحث ادوات مربوط به آبیاری تحت فشار نیز گفت: تجهیزات و ادوات مورد نیاز تولید، وارد می شود، اما نازل انها از خارج کشور وارد می شود که درتلاشیم تکنولوژی خط تولید نازل ها را که هم اکنون توسط سه کشور تامین می شود با کمک سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل(فائو( در کشور داشته باشیم.

** بیمه کشاورزی امسال محقق خواهد شد

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در خصوص بیمه کشاورزی تصریح کرد: هم اکنون بیمه کشاورزی مرحله نهایی خود را سپری می کند ، اما در بحث سرمایه بیمه اختلاف نظری بین بیمه و جهاد کشاورزی وجود دارد.

وی ادامه داد: در واقع سهامدار این بیمه تشکل های کشاورزی هستند که به طور کامل خصوصی است اما برای حمایت از کشاورزان موضوع توسط موسسه جهاد استقلال دنبال می شود که مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی است.

وی گفت: هم اکنون درصددیم با همکاری بیمه، در خصوص سرمایه اولیه قبلی که حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده، به توافق برسیم، اما بیمه ، مبلغ این سرمایه را ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی ۱۰ برابر سرمایه قبلی عنوان کرده اسنت که این مبلغ از سوی تشکل های کشاورزی قابل پرداخت نیست.

وی بیمه را چتر حمایتی و نقطه قوتی برای تولیدکنندگان کشور دانست و افزود: معتقدم، برای شکوفایی اقتصادی توسعه مبتنی بر دو پایه بانک و بیمه است که امیدواریم هرچه زودتر مشکل بیمه کشاورزی حل شود تا شعب آن در شهرها و روستا تشکیل شود.

وی در ادامه به افزایش صادرات محصولات کشاورزی اشاره کردو گفت: سال گذشته نه تنها واردات میوه نداشته ایم ، بلکه با افزایش صادرات مواجه بوده ایم.

به گفته ی شافعی نیا، سال گذشته صادرات سیب درختی ۸۵ درصد نسبت به سال ۹۰ افزایش داشته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3536

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.