تهران- از آغاز تولید صنعتی سوخت هسته ای تا غنی سازی ۲۰ درصدی و کشف منابع جدید اورانیوم در کشور از جمله دستاوردهای هسته ای غرور آفرینی است که در طول سالهای گذشته با حمایت ها و ایستادگی رهبر معظم انقلاب اسلامی و شخص رییس جمهوری و پایداری ملت بزرگ ایران به دست آمده است. ...

تهران- از آغاز تولید صنعتی سوخت هسته ای تا غنی سازی ۲۰ درصدی و کشف منابع جدید اورانیوم در کشور از جمله دستاوردهای هسته ای غرور آفرینی است که در طول سالهای گذشته با حمایت ها و ایستادگی رهبر معظم انقلاب اسلامی و شخص رییس جمهوری و پایداری ملت بزرگ ایران به دست آمده است.

به گزارش پیارم به نقل از  ایرنا، از سال ۱۳۸۵ و با روی کار آمدن دولت نهم، روز بیستم فروردین به نام ˈروز ملی فن آوری هسته ایˈ از سوی محمود احمدی نژاد نامگذاری شد و بنا بر سنت سال های اخیر هر سال در این روز، یکی از دستاوردهای چشمگیر دانشمندان و متخصصان هسته ای رونمایی شده است؛ دستاوردهایی که به اعتراف دوست و دشمن باعث حیرت جهانیان از توانمندی های دانشمندان جوان شد که البته جزء با ایستادگی و پافشاری دولت به دست نمی آمد.

نخستین سالروز ملی فن آوری هسته ای کشور در شهر مشهد مقدس و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) برگزار شد و قرار است امسال این مراسم ملی در محل سازمان انرژی اتمی و با حضور رییس جمهوری و شماری از شخصیت های برجسته کشور برگزار شود.

از ابتدای دولت نهم، تعلیق فعالیت های غنی سازی و تمامی امور مربوط به فن آوری هسته ای که در دولت هشتم بنا گذاشته شده بود، شکسته شد و از آن روز تاکنون دستاوردهای بی نظیری مانند غنی سازی ۲۰ درصدی و تولید صفحات سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران حاصل شده است که به جرات می توان گفت در طول تاریخ بی نظیر بوده است.

طی هشت سال گذشته روند فعالیت های هسته ای کشور با شتابی روز افزون و به رغم به شهادت رسیدن دانشمندانی چون مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن رو به جلو بوده و این موضوع استمرار داشته است.

در طول هشت سال گذشته برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر که نخستین نیروگاه اتمی کشور است، وارد شبکه شده است که دستاوردی بزرگ محسوب می شود.

در ذیل مروری بر دستاوردهای هسته ای از سال ۸۵ تاکنون خواهیم داشت:

*** سال ۱۳۸۵

رییس جمهوری روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۸۵ و در جوار بارگاه امام هشتم در نخستین مراسم روز ملی فن آوری هسته ای از « کامل شدن چرخه تولید سوخت هسته ای در مقیاس آزمایشگاهی و تولید اورانیوم با غنای مورد نیاز برای نیروگاه های هسته ای کشور » در روز ۲۰ فروردین همان سال به دست متخصصان جوان کشور خبر داد.

احمدی نژاد در این مراسم تاکید کرد: این دستاورد بزرگ تاریخی حاصل رنج، مجاهدت، مقاومت و پایداری ملت بزرگ ایران است و این شروعی بر پیشرفتها و موفقیتهای بزرگ تر و بزرگ تر است. ملت ما به ویژه جوانان در سایه اتکا به خدا، خودباوری و اراده خود توانستند به این فناوری بسیار مهم و ارزشمند دسترسی پیدا کنند که در این لحظه تاریخی یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهیدان را گرامی می داریم و به ارواح همه آنان درود می فرستیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: ما بارها اعلام کرده ایم و باز هم اعلام می کنم که مجموعه فعالیتهای هسته ای ما در تمام مراحل تحت قوانین و نظارت کامل و کم سابقه آژانس انرژی اتمی بوده است و امروز هم علاقه مندیم هم چنان تحت نظر آژانس، فعالیتهای خود را ادامه بدهیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: آنچه به دست آمده و در آینده به دست خواهد آمد، در چارچوب حقوق مسلم ملت ایران و منطبق با قوانین شناخته شده از جمله حقوق ملت ما در آژانس انرژی اتمی و معاهده منع گسترش سلاحهای اتمی است. ما بر اساس مقررات بین المللی و حقوق حقه خود، مسیر خود را تا تولید صنعتی سوخت برای نیروگاههای خودمان ادامه خواهیم داد.

*** سال ۱۳۸۶

رییس جمهوری روز ملی فن آوری هسته ای را در سال ۸۶ در سایت غنی سازی نطنز به همراه رییس سازمان انرژی اتمی و کارکنان این سازمان جشن گرفت.

احمدی نژاد در این مراسم گفت: در سال گذشته در فروردین ماه و در کنار آستان قدس رضوی، دستاورد بزرگ اساتید و دانشمندان جوان کشورمان را در دستیابی به فن آوری چرخه تولید سوخت هسته ای به استحضار ملت عزیز رساندم و اعلام کردم ایران در ردیف کشورهای صاحب این فن آوری قرار گرفته است.

به گفته وی، اعلام این خبر موجی از نشاط، خودباوری و خوداتکایی را در سراسر کشور ایجاد کرد و ملت هوشمند ایران آنرا به عنوان دستآورد جوانان خود ارج نهاد و با قدر شناسی، مصمم تر از گذشته به پاسداری از آن به عنوان حق مسلم خویش همت گماشت و تقریبا در همه مجامع کوچک و بزرگ با شعار مقدس«انرژی هسته ای حق مسلم ماست» مسوولان، دانشمندان و جوانان دست اندرکار را به استقامت و ادامه راه ترغیب کرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: دستیابی به این فن آوری نماد توانمندی، استعداد و در واقع مقدمه ای بر گامهای بلند تر و گسترده تر در علم و فن آوری است. در سال گذشته شاهد بودیم که ملت عزیز ایران گامهای بلندی در زمینه های گوناگون صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و پزشکی برداشت و همچنان با توکل بر خداوند متعال و با تکیه بر استعداد ها و خلاقیتهای خود رو به جلو حرکت می کند.

*** سال ۱۳۸۷

رییس شورایعالی امنیت ملی کشور بیستم فروردین ماه ۱۳۸۷ بار دیگر از تاسیسات غنی سازی نطنز بازدید کرد و خبر از «آغاز به کار نصب ۶ هزار سانتریفیوژ جدید» در این سایت داد؛ خبر خوشی که شاید در سال های قبل از دولت نهم برای هیچ کس در ایران قابل باور نبود.

نصب این میزان از دستگاه های سانتریفیوژ برای اولین بار بود که در کشور انجام می شد و اعلام این خبر بازتاب های وسیع و گسترده ای در رسانه های خبری جهان داشت.

احمدی نژاد در حاشیه بازدید از تاسیسات هسته ای نطنز در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه پیشرفت ها و دستاوردهای فنی و فناوری هسته ای ایران خیره کننده است، اظهار داشت: رمز پیروزی ملت ایران توکل به خدا، همدلی و پیروی از خط ولایت فقیه است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه روز ملی فناوری هسته ای، روز مردم و ثمره پیگیری آرمانهای بزرگ انقلاب است، گفت: امروز ایران با دستاوردهای صلح آمیز هسته ای خود در جایگاه بسیار شایسته ای قرار دارد که روز به روز در حال ارتقا است.

*** سال ۱۳۸۸

درحالی که بیستم فروردین ماه ۱۳۸۸، دولت نهم در آخرین روزهای خود به سر می برد و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری فرصت زیادی باقی نمانده بود، رییس جمهوری در مرکز «یو. سی .اف » اصفهان از نخستین سوخت هسته ای تولید شده توسط دانشمندان و متخصصان کشور رونمایی کرد.

این دستاورد، برگ زرین دیگری از کارنامه درخشان فعالیت های دانشمندان هسته ای کشورمان بود که در دولت نهم به ثبت رسید.

رییس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه خودباوری و اعتماد به نفس حاصل شده در مراحل تولید سوخت هسته ای مهمترین و بزرگترین پیروزی برای ملت ایران است، تاکید کرد: یکی از مراحل تولید انرژی هسته ای، شکل دهی و آماده کردن سوخت برای قرار گرفتن در رآکتورها است که از بخش های متنوع و حساس برخوردار است.

وی مجموعه غلاف سوخت را دارای مشخصات فنی بالا معرفی و خاطر نشان کرد: با تکمیل این حلقه، مجموعه تولید سوخت هسته ای در کشور کامل شده است.

رییس شورایعالی امنیت ملی افزود: امروز استخراج، فرآوری و غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت هسته ای و بسته بندی برای استفاده در رآکتورها به طور کامل با اتکا به توانمندی های دانشمندان ایران اسلامی تولید می شود.

*** صدور دستور غنی سازی ۲۰ درصدی

رییس جمهوری پس از آنکه کشورهای آمریکا، روسیه و فرانسه حاضر به فروش سوخت ۲۰ درصدی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران به کشورمان که به تولید رادیو دارو برای بیماران سرطانی می پردازد، نشدند ۱۸ بهمن ماه همان سال دستور تولید سوخت ۲۰ درصدی را خطاب به رییس سازمان انرژی اتمی صادر کرد.

سازمان انرژی اتمی ایران نیز دو روز بعد از این دستور و پس از اطلاع قصد تهران برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی به آژانس بین المللی انرژی اتمی، غنی سازی در این سطح را در سایت نطنز آغاز کرد. غنی سازی در این سطح باعث شد تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی دشمنان نتوانند «نیاز مردم ایران به این سوخت را گرو بکشند.»

*** سال ۱۳۸۹

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، احمدی ‌نژاد در اولین سال فعالیت دولت دهم در مراسم جشن روز ملی فن آوری هسته‌ای (سال ۱۳۸۹) که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد از «اولین نمونه سوخت مجازی رآکتور تحقیقاتی تهران و نسل سوم ماشین های سانتریفیوژ» رونمایی کرد.

برای بهره برداری از اولین نمونه سوخت مجازی، تمام زیرساخت‌های مجتمع تولید سوخت مجازی رآکتور تحقیقاتی تهران فراهم شده بود.

ویژگی نسل سوم ماشین‌های سانتریفیوژ این است که علاوه بر افزایش توان جداسازی، مقدار تولید در واحد زمان با استفاده از این ماشین‌ها افزایش خواهد یافت.

نسل سوم سانتریفیوژها یک ماشین فوق بحرانی است که توان غنی‌سازی آن ۱۰ کیلوگرم سوخت با سرعت ۵۶۵ متر بر ثانیه و یا سرعت دورانی ۹۰۰ هرتز است که با موفقیت به مرحله نهایی رسیده است. توان جداسازی این نمونه از سانتریفیوژها در حدود ۱۰ طراحی شده که ۵ برابر نسل اول و ۲ برابر نسل دوم است.

*** سال ۱۳۹۰

رییس قوه مجریه در سالروز ملی فن آوری هسته ای در سال ۱۳۹۰نیز از چندین دستاورد مختلف دانشمندان و متخصصان هسته ای کشور رونمایی کرد که با توجه به تحریم های بین المللی اهمیت فراوانی برای کشور داشتند.

احمدی نژاد در سال ۱۳۹۰ از «دی اکسید اورانیوم طبیعی با خلوص هسته‌ای که به عنوان خوراک نیروگاه آب سنگین اراک» تولید شده بود، به همراه تولید ایزوتوپ‌های پایدار در مجتمع آب سنگین اراک، رونمایی کرد.

راکتور تحقیقاتی اراک به دلیل وجود آب سنگین در اطراف آن، نیاز به استفاده از اورانیوم غنی شده ندارد و از اورانیوم با غنای طبیعی استفاده می‌ کند در حالی که راکتور تحقیقاتی تهران به سوخت با غنای حدود ۲۰ درصد نیازمند است. واحد تولید دی‌اکسید اورانیوم طبیعی با خلوص هسته‌ای در کارخانه فراوری اورانیوم و تولید سوخت هسته‌ای اصفهان با رعایت استانداردهای بین‌المللی هم‌اکنون در حال تولید ماده اصلی سوخت هسته‌ای جهت استفاد در راکتور تحقیقاتی اراک است.

رادیو داروی ،۶۴CU-ATSM و دستگاه طیف سنج جرمی چهار قطبی از دیگر دستاوردهایی بود که رییس شورایعالی امنیت ملی کشور در این روز از آنها رونمایی کرد اما اینها تمامی دستاوردها نبود.

رادیو داروی ۶۴CU-ATSM یکی از مهمترین رادیو داروهای مورد استفاده در روش نوین تصویربرداری با گسیل پوزیترون معروف به PET است که تشخیص بافت کم اکسیژن توسط آن با موفقیت در بیماری‌های انسانی در سه کشور جهان آزمایش شده است. تشخیص بافت کم اکسیژن در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها، انفارکتوس قلبی و مغزی بسیار حیاتی است.

این رادیو دارو به دلیل نیمه عمر مناسب حدود ۱۳ ساعت یکی از بهترین گزینه‌ها در رادیوداروهای PET به شمار می‌رود و به دلیل خواص استثنایی هسته‌ای هم دارای اثرات تشخیصی و هم اثرات درمانی است. رادیوایزوتوپ این رادیو دارو برای اولین بار در جهان و به روش ابتکاری در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تولید شده است.

استقرار همزمان سامانه ‌های پرتودهی در دو استان چهارمحال بختیاری و آذربایجان شرقی ، تولید ژنراتور رادیو دارویی گالیوم-۶۸ / ژرمانیوم – ۶۸ برای اولین بار در آسیا و ساخت اولین شتابگر الکترواستاتیک ۲۰۰KeV در ایران هم جزء افتخارات دانشمندان هسته ای کشور بود که در دومین سال از آغاز به کار دولت دهم از آنها رونمایی می شد.

عملیات اجرایی استقرار سامانه‌های پرتودهی استان‌های چهارمحال بختیاری و آذربایجان شرقی به همت متخصصین پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران و با حمایت مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای آغاز ‌شد.

این سامانه‌ها که قابل ارتقاء به پنج سامانه در نقاط مختلف کشور بوده دارای مزایای منحصر به فردی هستند که از جمله می‌توان به پرتودهی بسته‌بندی نهایی محصول، عدم تاثیر دما، فشار و رطوبت بر عملکرد آن، عدم ایجاد آثار سوء بر مصرف‌کنندگان، تاثیر فوری و قابلیت استفاده فوری از محصول و همچنین عدم استفاده از افزودنی‌های شیمیایی اشاره کرد.

پرتودهی کاربردهای مختلفی در کشاورزی و صنایع غذایی، پلیمر، شیمی و محیط زیست، صنعت، پزشکی، بهداشتی و … دارد که از جمله آنها جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی، کاهش آلودگی‌های میکروبی، افزایش زمان ماندگاری میوه و مواد غذایی، اصلاح ساختار مولکولی و بهبود خواص حرارتی، فیزیکی و شیمیایی مواد پلیمری ارزان قیمت، حفاظت از محیط زیست با طراحی، فرمولاسیون و تهیه پلیمرهای زیست تخریب، سترون‌سازی تجهیزات و محصولات یکبار مصرف پزشکی، پرتودهی فرآورده‌های خون و لوازم آن و بازیافت ضایعات پلاستیک و تفلون و … را می‌توان نام برد.

در این سامانه‌ها که از نوع صنعتی هستند از چشمه کبالت ۶۰ یا سزیوم ۱۳۷ برای پرتودهی استفاده می‌شود.

منسوخ شدن روش استریل با گاز اکسید اتیلن به علت آلودگی و خطرات زیست محیطی، هزینه بالا و کار زیاد در روش سنتی و از بین رفتن ۲۰ درصد محصولات کشاورزی ایران به طور سالانه ضرورت انجام این طرح را نمایان می‌سازد.

*** رونمایی از صفحات سوخت ۲۰ درصدی

رییس جمهوری اسلامی ایران روز ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ با حضور در سازمان انرژی اتمی از مجتمع سوخت استاندارد و کنترلی رآکتور تحقیقاتی تهران، افزایش تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ جهت غنی‌سازی تا سقف سه و نیم درصد و مرحله نصب و راه‌اندازی اولین زنجیره ماشین‌های نسل جدید با روتور کامپوزیتی و واحد کاری جداسازی شش (SWU) را در مجتمع‌های نطنز و اصفهان رونمایی و افتتاح کرد.

در این راستا، سوخت هسته‌ای با غنای ۲۰ درصد در مجتمع سوخت رآکتورهای اصفهان تولید و پس از طی مراحل فنی و رعایت استانداردهای ایمنی تحت نظر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بهره‌برداری به رآکتور تهران منتقل شده بود، پس از طی مراحل مختلف آزمایش های لازم در قلب رآکتور تهران بارگذاری شد.

با راه‌اندازی خط تولید این مجتمع سوخت و بهره‌برداری در راکتور تهران تمام رادیوداروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد و بدین ترتیب آخرین گام در تکمیل فرآیند سوخت هسته‌ای یعنی ساخت سوخت و بارگذاری مجتمع‌های سوخت در داخل قلب رآکتور توسط متخصصین هسته‌ای کشور برداشته شد.

*** سال ۱۳۹۱

رییس جمهوری اسلامی ایران روز بیستم فروردین ماه سال گذشته نیز در جمع رییس و کارکنان سازمان انرژی اتمی به سنگ اندازی دشمنان در سال ۸۸ برای ارائه سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران از سوی برخی کشورها به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: قرار بود در آن سال، میزان سوخت مورد نیاز را برای راکتور تهران در اختیار ایران قرار دهند اما طبق معمول، این موضوع نیز در چرخه های استعماری شکل دیگری به خود گرفت به طوری که می‌خواستند حیثیت و موجودیت خود را بدهیم تا در مقابل سوخت ۲۰ درصد را تحویل دهند.

احمدی نژاد اضافه کرد: اما زمانی که اعلام شد دانشمندان جوان ایرانی توانسته‌اند این صفحه سوخت را تولید کنند، مقامات سیاسی همان کشورها اعلام کردند که ایران بلوف می زند و هرگز نمی تواند به این دانش دست پیدا کند اما در نهایت مشاهده شد که دانشمندان ما توانستند این صفحه سوخت را تولید کنند و در حال حاضر نیز نمونه آن در حال فعالیت است .

احمدی نژاد در این مراسم همچنین روز ملی فناوری هسته ای را به ملت سرافراز ایران تبریک گفت و از همه کسانی که در دفاع از حقوق هسته ای کشور تلاش کردند قدردانی کرد و گفت: در این زمینه اگر قرار باشد روزی از اشخاصی تقدیر شود باید طی مراسمی از ۷۵ میلیون نفر ایرانی تقدیر کرد.

در این مراسم، رییس جمهوری از آقایان ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم قلاده های طلا ، عیسی برآری دونده بین المللی دو ماراتن که با پیراهن منقش به عکس شهید احمدی روشن در مسابقات بین‌المللی حضور داشت، علی دیباجی از نیک اندیشان شهرستان گراش استان فارس که یک واحد مسکونی در راستای حمایت از انرژی هسته ای ایران وقف کرده است، اصغر خلیلی پور از فعالان فرهنگی کشور که مکاتبات و بیانیه های متعددی در خصوص حمایت از صنعت هسته ای کشور ارائه کرده و بایرام پاک‌باز، بافنده یک تخته قالی ابریشم با طرح کلی وطنم ایران با اهداء لوحی تقدیر کرد.

*** شناسایی ۱۶ ساختگاه جدید برای احداث نیروگاه های هسته ای/ کشف منابع جدید اورانیوم

پنجم اسفندماه سال ۱۳۹۱ سازمان انرژی اتمی از شناسایی ۱۶ ساختگاه جدید نیروگاه‌های هسته‌ای کشور پس از ماه‌ها تلاش در مناطق ساحلی دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، خوزستان و شمال غرب کشور خبر داد.

این امر در راستای برنامه بلندمدت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تولید برق از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای و با رعایت و بکارگیری استانداردها و معیارهای بین‌المللی صورت گرفته است.

سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با یادآوری تلاش های گسترده برای کشف منابع جدید اورانیوم در کشور از اکتشاف منابع جدید این ماده ارزشمند در کشور خبر داد و اعلام کرد: با اکتشافات جدید در یک و نیم سال اخیر و پس از بررسی‌های دقیق، ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد ۵/۴ برابری نسبت به ۳۵ سال گذشته، از ۱۵۲۷ تن اورانیوم، به ۴۴۰۰ تن منابع جدید اورانیوم افزایش پیدا کرد و در حوزه منابع زمین­شناسی نیز، با بدست آمدن رکورد ۵ برابری نسبت به ۳ دهه گذشته، از ۶۶۵۰ تن اورانیوم به ۳۳۰۰۰ تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.

به دست آمدن این رکورد تاریخی در اکتشاف اورانیوم که حاصل تلاش شبانه روزی متخصصان صنعت هسته ای است، با روش‌های مختلفی از جمله پیمایش زمینی گروه های اکتشافی، انجام مطالعات زیرسطحی و … در مناطق مرکزی، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق کشور محقّق شد.

بدون تردید این دستاوردهای مهم، ثمره ایستادگی و پایداری ملّت سرافراز ایران، حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری به همراه تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر دست اندرکاران صنعت هسته ای کشور است که موجب ارتقای روحیه خودباوری و غرور ملّی و پاسخی محکم به تحریم‌هایی است که خلاف تمام شئون انسانی، اخلاقی و مغایر با همه معاهدات بین المللی است.

مراسم روز ملی فناوری هسته ای امسال (سال ۹۲) نیز قرار است فردا (۲۰ فروردین ماه جاری) با حضور «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری و مقامات ارشد کشوری و لشگری برگزار شود و باید دید کدام دستاوردهای دیگر صنعت هسته ای کشور اعلام می شود تا بار دیگر تخصص و اراده پولادین جوانان این سرزمین به رخ جهانیان کشیده خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3508

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.