سید محمد خاتمی در اردکان یزد مورد استقبال همشهریان خود قرار گرفت تا حضور او بیش از پیش رنگی انتخاباتی به خود بگیرد. در روزی که برخی از سیاسیون کشور خود را به بیمارستان آبان رساندند تا در مراسم تشییع مرحوم احمد صدر حاج سید جوادی شرکت کنند، خبری از سفر سید محمد خاتمی، رئیس ...

سید محمد خاتمی در اردکان یزد مورد استقبال همشهریان خود قرار گرفت تا حضور او بیش از پیش رنگی انتخاباتی به خود بگیرد.

در روزی که برخی از سیاسیون کشور خود را به بیمارستان آبان رساندند تا در مراسم تشییع مرحوم احمد صدر حاج سید جوادی شرکت کنند، خبری از سفر سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشورمان به زادگاه خویش و استقبال مردم دیار پدری از وی منتشر شد تا اخبار منتشره درباره خاتمی هم بیش از پیش رنگ و بوی انتخاباتی بگیرد.

اما عده ای از کسانی که مدعی اند طرفدار سید محمد خاتمی هستند و حضور وی را در انتخابات یک فرصت می شمارند، مواضعی اتخاذ می کنند که نه برای اصلاح طلبان سازنده است و نه بویی از دلسوزی برای کشور از آن حس می شود. از یک سو آنان مدعی هستند که شرکت خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری دادن مشروعیت دادن  به انتخابات است و از سویی دیگر معتقدند شکست وی در انتخابات باعث سر خوردگی اصلاحات خواهد شد .

نکته جالب اینکه آنان پیشفرض این افراد پیروزی صد در صدی خاتمی است و اگر چنین اتفاقی نیفتد پس در انتخابات تخلف شده است و خاتمی با حضور از یک سو به انتخابات مشروعیت داده است و از سویی دیگر با شکست در انتخابات به دلیل تقلب (چون به هر حال آنان معتقدند پیروز خاتمی است، در غیر این صورت و شکست انتخابات سالم برگزار نشده است) نیروی اصلاح طلبان را به هدر خواهد داد. یکی از نویسندگان این گروه می نویسد:

«جریان قدرت در طول سال‌های اخیر نشان داده است که به هیچ وجه حاضر به بازگشت افرادی چون خاتمی -حتی به حلقه مشاوران و نزدیکان حکومت- نیست. حضور خاتمی در انتخابات مجلس نهم و واکنش بسیار سرد حاکمان به این کنش خود گویای آن است که خاتمی و مانند این شخصیت ها را جایی برای حضور نیست. در این صورت، و با توجه به پیروزی احتمالی خاتمی در انتخابات، چه راهی وجود دارد که از نفوذ او به ارکان قدرت جلوگیری نمایند؟ راه باقی‌مانده صرفا در برگزاری انتخابات ناسالم متجلی می‌شود. انتخابات و نتایج آن به گونه‌ای باید باشد که نام خاتمی به عنوان پیروز انتخابات اعلام نشود!

در کنار اینها، سوال بسیار مهم‌تری که پیش از ورود به آزمون دشوار نامزدی در انتخابات باید بدان اندیشید آن است که آیا تمامی این هزینه‌ها به ایجاد زمینه‌ای برای مشروعیت‌بخشیدن مجدد به حاکمان می‌ارزد؟ آیا سخت است تصور فردای انتخاباتی که در آن، خاتمی با آرای ناچیز بازنده انتخابات اعلام شود و داغ و درفش، مردم را به خانه‌های خود براند و دستگاه‌های تبلیغاتی در بوق و کرنا بدمند که «کجایند آنها که می‌گفتند مردم به حاکمان خود اعتماد ندارند؟ بیایند و ببینند که این مردم با چه شور و اشتیاقی با حضور خود در انتخابات، آنها را در تداوم سیره خویش بیمه نموده‌اند!»

تمام مصائب سال ۸۸ از این نوع تفکر نشات گرفت که پیشفرض یقینی این است که کاندیدای اصلاحات رئیس جمهور خواهد شد، مگر اینکه تقلب رخ دهد. این تفکر به هیچ وجه در هیچ سیستم سیاسی پذیرفتنی نیست. بازی سیاسی قاعده و قانون دارد. فراز و فرود و بالا و پایین دارد. اینکه توقع این باشد گزینه یکی همیشه اول است، مگر تقلبی رخ داده باشد، نپذیرفتن قاعده بازی است. ظاهرا سید محمد خاتمی خود چنین نمی اندیشدکه برخی تحلیل گران مدعی اصلاحات می اندیشند، اتفاقا همه این افراد مشارکت سید محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم و رای دادن او را بر نتافتند و حملات زیادی به او کردند. سوال این است آنان که مدعی طرفداری از خاتمی هستند چرا در آن زمان این همه به وی حمله کردند؟

اما در فضای سیاسی ساعات اخیر کشور، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص هم حضور پررنگی داشت. وی که این روزها برای تشریح برنامه های خود در استان جنوبی کشور به سر می برد در برازجان از ملاقات خویش با رهبر انقلاب سخن گفت و در این باره اظهار داشت که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور بیشترین هماهنگی، بین رئیس جمهور و رهبری ایجاد خواهد شد.

وی همچنین درباره اقتصاد به مردم شهرهای جنوبی گفت که اگر قصد درست کردن اقتصاد را داریم باید آن را از ریشه درست کنیم در اقتصاد ۱۰ پایه وجود دارد و یکی از پایه‌های آن نفت است و ما هم باید وابستگی به نفت را کم کرده و در حد یک پایه از آن استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اقتصاد باید مردمی باشد همانگونه که اگر اقتصاد گناوه مردمی بود حالا میلیاردها تومان جنس وارد این گمرک و بازار می‌شد ولی حالا دولتی است. رضایی گفت: وقتی اقتصاد ما با تولید داخلی صادر شود، ارز غیر دولتی و غیر نفتی داشته باشیم مردم بیشتر می‌توانند کار کنند و اشتغال صورت می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اقتصاد را باید از خانه شروع به شهر و استان و کشور گسترش داد یعنی اقتصاد از پایین شکل گیرد و به بالا صعود کند.

اما در حوزه کاندیداهای دولتی اگر چه حضور نیکزاد در انتخابات تکذیب شد، اما یکی دیگر از نزدیکترین یاران مشایی اعلام کاندیداتوری کرده است او کسی نیست جز محمد احمد زاده، استاندار سابق فارس و رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور. وی که چندی پیش از مقام های دولتی خود استعفا داد، اکنون مشخص شده خیال ردای انتخابات را کرده است. برخی معتقدند همه کاندیدای دولتی از یک سو ضربه گیر مشایی هستند و از سویی دیگر تا پیش از حضور مشایی در انتخابات، ستاد های انتخاباتی وی را فعال خواهند کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3438

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.