بندرعباس- مردم هرمزگان روز سیزده فروردین که به نام روز طبیعت و یا طبیعت گردی شهرت دارد خانه های خود را رها و با استفاده از انواع وسایل نقلیه به دامن سبز طبیعت و سایه سار نخلستانها، باغهای مرکبات، درخت های کنار، انبه، زیتون، کهور و حتی صخره های مشرف بر آبهای خلیج فارس و ...

بندرعباس- مردم هرمزگان روز سیزده فروردین که به نام روز طبیعت و یا طبیعت گردی شهرت دارد خانه های خود را رها و با استفاده از انواع وسایل نقلیه به دامن سبز طبیعت و سایه سار نخلستانها، باغهای مرکبات، درخت های کنار، انبه، زیتون، کهور و حتی صخره های مشرف بر آبهای خلیج فارس و سواحل مکران پناه برده اند.

به گزارش ایرنا ، ساکنان شهرستان ۵۰۰ هزارنفری بندرعباس که این روزها از آن بعنوان پایتخت اقتصادی ایران یاد می شود همچون دیگر مردم استان هرمزگان که با یکهزار کیلومتر مرز آبی ۱۴جزیره مسکونی و گردشگری را در خود جای داده برای انس و آشتی با طبیعت و الهام گرفتن از یکرنگی و یکپارچگی آن در دامن سبز طبیعت و دشت، کوه و صحرا در حال سپری کردن این روز باستانی هستند.

استاندار هرمزگان نیز در حاشیه بازدید از چگونگی خدمات رسانی به مهمانان نوروزی در آخرین روز از تعطیلات نوروزی، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از سیزده فروردین بعنوان روز همدلی مردم با طبیعت نام برد.

ابراهیم عزیزی گفت: برپایی جشن ها و آیین های نوروزی و به خصوص روز سیزدهم فروردین یا سیزدهمین روز از نوروز، ریشه باستانی و تاریخی دارد و بی آنکه کسی به مردم امر کرده باشد همگی آنان با همدلی و درحالی که شادی و سرور وجود آنان را در برگرفته به دامن طبیعت پناه می برند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در راستای روز سیزده بدر یا طبیعت گردی گفت: این روز بعنوان یک رسم دیرینه در نزد ایرانیان است و فلسفه آن دوست داشتن طبیعت است که باید با تفریح و احترام به حقوق دیگران این روز را به خوبی وخوشی بگذرانیم.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی از مردم استان خواست هنگام گردش در دل طبیعت ضمن مواظبت از درختان و سبزه ها و خودداری از آلوده کردن محیط در زمینه نظافت محل تلاش کنند.

وی خطاب به مردم این خطه گفت: همانطوری که درختان شکوفه می کنند و گلها می شکفند شما نیز ضمن افزودن برخوبی های خود از بدی ها دوری کنید و فقط رضای خدا و خلق خدا را در نظر داشته باشید.

گزارش خبرنگاران ایرنا از جای جای استان هرمزگان و ۱۴ شهرستان آن حاکی است مزارع کشاورزی در شمال شهر بندرعباس، رودان، میناب و حاجی آباد، کوهستان گنو، سواحل زیبای خلیج فارس و مکران، جنگل های حرا، آبشارها، جنگل های ساحلی و بوستان ها و زیارتگاه ها بیشترین تعداد مردم را در این روز به یاد ماندنی پذیرا هستند.

مردم بندرعباس علاقه دارند سیزدهمین روز از فصل بهار را به صورت دسته جمعی و همراه اقوام و آشنایان خود و حتی مهمانان، در دامن طبیعت سپری کنند.

بسیاری از مردم این استان معتقدند که حضور در دامن طبیعت در ۱۳ فروردین، دلها را شاد، زندگی را سرسبز و حوادث ناگوار احتمالی را از آنان دور می کند.

به همین خاطر از چند روز قبل برای سپری کردن این روز که سیزده بدر نامیده می شود، تدارک دیده و سعی می کنند در این روز سفره های خود را رنگین تر کرده و لحظات سیزدهمین روز سال نو را به خوبی و خوشی در دامن طبیعت باشند.

گره زدن سبزه توسط مردم به ویژه دختران دم بخت، به آب انداختن سبزه هایی که در روزهای پایانی پارسال تهیه شده، پریدن از روی آب، هدیه دادن و دیدار از بزرگان خانواده، ازجمله رسومی است که هنوز پس از گذشت سالیان متمادی دربین مردم هرمزگان و حتی بندرعباس که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همه اقوام از جمله کردها، لرها، بلوچ ها، مازنی ، گیلکی، لک، اوزی، لاری در آن سکونت یافته اند، رواج دارد.

طبخ آش با تره های نورسته، سبزی و ماهی پلو و خوردن میوه، شیرینی جات و آجیل در روز سیزده بدر از دیگر عادات مرسوم مردم این استان بشمار می رود.

در این روز( که هوای آن آفتابی وسواحل نیز بیش از هر روز دیگر آرام و زلال هستند) بازار رانندگان وسایط نقلیه عمومی، مغازه ها و دکه های بین راهی و سبزی فروشی گرمتر و جنب و جوش خاصی بین مردم ایجاد شده است.

هزاران نفر از نیروها از سازمان ها و ارگان ها و همچنین انتظامی و نظامی به ویژه هلال احمر بسیج شده اند تا در آخرین روز از نوروز سال ۹۲ مردم با شادی و شادمانی پس از تفریح و گردش و سپری کردن روزی خوش دوباره به خانه های خود بازگردند.

حضور نیروهای انتظامی به خصوص راهنمایی و رانندگی در جاده ها و روستاهای واقع در حاشیه راه های اصلی کمک زیادی به گردشگران برای یافتن محلی مناسب برای اتراق کردن است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3436

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.