پیارم: «عشق‏آباد» پایتخت کشور ترکمنستان امسال میزبان جشن جهانی نوروز با مشارکت سران و کشورهای حوزه تمدنی نوروز است و خود را برای برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم آماده می‌کند. به گزارش  پیارم به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، ترکمنستان با جمیعت بالغ بر شش میلیون نفر، دارای پنج استان «آخال»، «بالکان»، «داش‏اوغوض»، ...

پیارم: «عشق‏آباد» پایتخت کشور ترکمنستان امسال میزبان جشن جهانی نوروز با مشارکت سران و کشورهای حوزه تمدنی نوروز است و خود را برای برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم آماده می‌کند.

خبرگزاری فارس: میزبان امسال جشن جهانی نوروز کجاست؟+ تصاویر

به گزارش  پیارم به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، ترکمنستان با جمیعت بالغ بر شش میلیون نفر، دارای پنج استان «آخال»، «بالکان»، «داش‏اوغوض»، «لباب» و «مرو» است که عشق‌آباد پایتخت این کشور و مرکز استان «آخال» محسوب می‌شود.

عشق‏‌آباد دارای ساختمان‌های جدید و بعضا مدرن، اتوبان‌های پهن و برج‌هایی بلند و ساختمان‌های مسکونی و اداری کاملا با پوشش سنگ مرمر سفید هستند و در واقع به شهر سفید نیز معروف است که هر سال نمایشگاهی تحت عنوان «عشق‏‌آباد- شهر سفید» نیز در آن برگزار می‌شود.

چندی پیش اعلام شد مقامات ترکمنستان طرحی چند میلیارد دلاری برای تغییر کلی چهره پایتخت این کشور در دست دارند بر طبق آن عشق‏آباد پایتخت کشور ترکمنستان به طور کامل بازسازی شده و به شهری از مرمر تبدیل می‌شود.

در این پروژه عظیم که انتظار می‌رود حتی جدول خیابان‌ها هم از سنگ مرمر ساخته شده باشد هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی پیش‌بینی شده است.

«قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در این مورد گفت: ما با سود حاصل از صادرات گاز زندگی را برای مردم خواهیم ساخت و در طرح جدید قرار است عشق‏‌آباد با جمعیت یک میلیون نفری صاحب وزارت خانه‏‌ها، کاخ ریاست جمهوری و آپارتمان‌هایی با جنس مرمر شود.

لازم به ذکر است ترکمنستان در سال ۱۹۹۱ از شوروی سابق جدا و اعلام استقلال کرد و با وجود منابع عظیم گاز طبیعی در سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی و زیربنایی بسیاری در ترکمنستان به اجرا درآمده است که در ادامه بیشتر با این کشور آسیای مرکزی آشنا خواهیم شد.

جغرافیای طبیعی ترکمنستان:

ترکمنستان با ‪ ۴۸۸‬ هزار و‪ ۱۰۰ ‬ کیلومتر مربع وسعت، سرشار از ذخایر عظیم گاز است. مرزهای این جمهوری از شمال غربی به قزاقستان ( ۳۷۹ کیلومتر)، از شمال و شمال شرقی به ازبکستان (۱۶۲۱کیلومتر)، از جنوب شرقی به افغانستان (۷۴۴کیلومتر)و از جنوب به ایران (۹۹۲ کیلومتر ) محدود است.

جغرافیاى انسانى:

جمعیت ترکمنستان بر اساس آمارهای سال ۱۰۱۱ میلادی حدود ۶ میلیون نفر است.

ترکیب قومی: ترکیب قومی ترکمنستان ۹۱٪ ترکمن، ۳٪ ازبک و ۳٪ روس و ۳٪ از اقوام دیگر هستند.

دین و مذهب: بیش از ۹۰٪ جمعیت ترکمنستان مسلمانان سنی حنفی مذهب هستند، حدود ۹% از مردم این کشور که عمدتاً اقوام غیر ترکمن را تشکیل می‌دهند که مسیحی و پیرو کلیسای ارتدوکس روسیه هستند.

زبان: ترکمنی زبان مردم ترکمن و زبان ملی کشور ترکمنستان است. ترکمنی از زبان‌های آلتایی شاخه اغوز است که ترکمن‌های ترکمنستان به آن سخن می‌گویند.

جغرافیای سیاسی:

مجمع مصلحت خلق: مجمع یا شورای مصلحت خلق بالاترین و مهمترین دستگاه حکومتی در ترکمنستان است. اعضای‌این مجمع شامل رئیس جمهور اعضای پارلمان، روسای دادگاه عالی، دادگاه عالی اقتصادی، دادستان کل، اعضای هیئت وزیران، رئیس اداری استان‌ها، رئیس شورای شهرداری‌ها (شهرداران)، روسای شهرها و روستاها که دارای موقعیت مرکز اداری بخش‌ها هستند، می‌باشند که برای مدت پنج سال برگزیده شده و هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند.

مجمع سالی یک بار به دعوت رئیس جمهور و با حداقل یک چهارم اعضا تشکیل می‌شود. رئیس جمهور و یا هر فردی را که مجمع انتخاب نماید، ریاست‌ این مجمع یا شورا را بر عهده خواهد گرفت.

اصلاح یا تغییر قانون اساسی و پذیرش قانون اساسی جدید، برگزاری همه پرسی عمومی، تهیه سیاست‌های کلی کشور و تصمیم گیری درباره طیف وسیعی از موضوعات و مسائل در حوزه اختیارات این مجمع است.

تقسیمات سیاسی:

ترکمنستان دارای ۱۵ شهر و ۷۴ شهرک و پنج استان است که عبارتند از: ۱- آخال به مرکزیت آنو. ۲-  بالکان به مرکزیت بالکان آباد. ۳- داش اوغوز به مرکزیت داش اوغوز. ۴- لباب به مرکزیت ترکمن‌آباد.  ۵-  ماری(مرو) به مرکزیت ماری. ۶- پایتخت این کشور، شهر عشق آباد، واقع در استان آخال که از لحاظ سیاسی- اداری کاملا مستقل عمل می‌کند.

ضرورت‌های توجه بیشتر مقامات و مسئولان ایران به ترکمنستان

۱٫ اهمیت استراتژیک ترکمنستان در منطقه آسیای مرکزی به ویژه به دلیل مجاورت در دریای خزر

۲٫ وجود مرزهای مشترک طولانی بین ۲ کشور.

۳٫ تاثیر اوضاع ترکمنستان بر امنیت ملی ایران.

۴٫ نگرش مثبت مقامات دولت ترکمنستان نسبت به ملت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران.

۵٫ پتانسیل و ظرفیت‌های اقتصادی این کشور بخصوص در بخش نفت و گاز.

۶٫ ایران به عنوان یک خریدار مهم گاز ترکمنستان و ترانزیت کننده گاز این کشور به خارج از طریق سواپ است.

۷٫ وجود ریشه‌های مشترک تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن اکثریت جمعیت ترکمنستان.

۸٫ سکونت اقلیت ترکمن‌ در مرزهای شمال شرقی و شمال کشور.

۹٫ وجود علایق دیرینه و مشترکات تاریخی بین ۲ کشور.

۱۰٫ ترکمنستان به عنوان یکی از دروازه‌های اصلی ورود ایران به آسیای مرکزی است.

۱۱٫ عضویت ترکمنستان در اکو و اهمیت این سازمان برای ایران.

۱۲٫ ترکمنستان یک کشور ساحلی دریای خزر است و همین امر نوعی پیوند مشترک میان ۲ کشور و وجود دیدگاه‌های مشترک در بحث رژیم حقوقی دریای خزر ایجاد کرده است.

۱۳٫ ظرفیت‌های متقابل ایران و ترکمنستان در زمینه ترانزیت کالا و بویژه انرژی از آسیای مرکزی به خلیج فارس و اروپا.

۱۴٫ نقش ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حفظ صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای.

۱۵٫ ایران اصلی ترین و کوتاه‌ترین و امن‌ترین راه دستیابی ترکمنستان به دریای آزاد است.

۱۶٫ ایران به عنوان شریک تجاری مهم و مطمئن با ظرفیت‌های قابل توجه کشاورزی، صنعتی و خدماتی برای عشق آباد تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است که جشن جهانی نوروز امسال در عشق‏‌آباد با حضور سران و مقامات عالی رتبه کشورهای این حوزه تمدنی در تاریخ یکم و دوم فروردین برگزار می‌شود که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان نیز در این مراسم حاضر است.

در ادامه شما را به دیدن تصاویر بیشتری از شهر عشق آباد دعوت می‌کنیم.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3350

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.