پیارم : دستفروشی حکایتی است که نه برای دیروز است و نه به امروز ختم می‎شود و این به معضلی برای مردم، کسبه و مسئولان تبدیل شده است. به گزارش  پیارم به نقل ازخبرگزاری فارس از گرگان چندین و چند سال است که هر کدام از ما در هر ساعت از روز و در هر ...

پیارم : دستفروشی حکایتی است که نه برای دیروز است و نه به امروز ختم می‎شود و این به معضلی برای مردم، کسبه و مسئولان تبدیل شده است.

به گزارش  پیارم به نقل ازخبرگزاری فارس از گرگان چندین و چند سال است که هر کدام از ما در هر ساعت از روز و در هر زمان از سال که پای خود را به خیابان‎ها می‎گذاریم با قشری از جامعه روبرو می‎شویم که زندگی‎ آنها حکایتی دارد.

آری، دستفروشی حکایتی است که نه برای دیروز است و نه به امروز ختم می‎شود، بلکه حکایت دستفروشی حکایتی است طول و دراز که از سالیان گذشته تاکنون ادامه داشته و به طور یقین در آینده هم ادامه خواهد داشت.

اما دستفروشی در شهر ما حکایتی دیگر دارد که دارای داستان‎های غم‎انگیز، تاسف‎بار و هشداردهنده است.

هم مردم و هم مسئولان از مشکلات و مسائل پیرامون دستفروشی اطلاع دارند اما چرا در شهر گرگان این معضل و مسئله‎ای که دارای حواشی فراوان است در حال رشد بی‎رویه و پرسرعت است؟

این رشد علاوه بر اینکه در طول سال وجود دارد اما در سه ماهه آخر سال به جایی می‎رسد که پیاده‎روهای شهر به بازارچه دستفروشان تبدیل می‎شود.

چند روزی هم است که در سطح شهر بنری نصب شده که از برخورد قاطع با دستفروشان به خصوص در روزهای پایان سال حکایت دارد اما. . . .!!!

 

 

رشد بی‎حساب و کتاب دستفروشان در ایام نوروز دغدغه کسبه است

مرتضی استرآبادی یکی از کسبه خیابان ولیعصر(عج) گرگان در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان گفت: در حال حاضر مدت ۱۰ سال است که در این واحد صنفی مشغول فعالیت هستم و هر روز مشکلات فراوانی را با دستفروشان داریم.

اما بیشترین مشکل و معضلی که هم برای ما و هم برای مردم وجود دارد رشد بی‎حساب و کتاب دستفروشان در ایام نزدیک به پایان سال است.

نظارت و سخت‎گیری برای واحد صنفی و فروش مناسب بدون نظارت و برخورد برای دستفروش

مرتضی در ادامه گفت: یک فروشنده فروش کل سال خودش را با فروش یک ماهه آخر سال مقایسه می‎کند و به روایتی ما کسب می‎گوییم فروش کل سال یک طرف و فروش یک ماه آخر سال طرف دیگر اما دستفروشان کاسبی ما را به عنوان واحد صنفی که تحت نظارت دائمی دستگاه‎های نظارتی هستیم، خراب می‎کنند.

عقیل حسینی یکی از کسبه خیابان امام‎خمینی(ره) گرگان در این خصوص گفت: هر روز دستگاه‎های نظارتی بر واحدهای صنفی نظارت می‎کنند و در صورتی که کوچک‌ترین تخلفی انجام شود بلافاصله با آن واحد صنفی برخورد می‎شود و حتی جریمه‎های سنگینی را نیز در دستور کار خودشان دارند اما آن دستفروش چه نظارتی می‎شود؟

او با ناراحتی و گله از مسئولان ادامه داد: هر روز شاهد هستیم که دستفروشان در سطح شهر در بعضی از مواقع کالاهای خوراکی و غیر بهداشتی به مردم می‎فروشند ولی کسی با آنها برخوردی نمی‎کند اما اگر من به عنوان یک واحد صنفی که در طول سال عوارض شهرداری، مالیات، هزینه آب، برق، تلفن و غیره را پرداخت می‎کنم اگر کمی بر روی قیمت جنس من افزوده شود یا جنس دارای کیفیت پایین‎تری را داشته باشم بلافاصله جریمه می‎شوم.

وی در ادامه بیان کرد: چند روز اخیر بنری در سطح شهر نصب شد که حکایت از برخورد با دستفروشان داشت اما تا به امروز که ما برخوردی ندیدیم.

فروش موادمخدر، جیب‎بری، کیف‎قاپی در پوشش دستفروشی

احمد حسینی یکی از شهروندان گفت: کاش بحث دستفروشی فقط دستفروشی و کسب روزی باشد و در پشت پرده این دستفروشی موارد دیگری نباشد.

وی در ادامه بیان کرد: موارد متعددی را دیده‎ام که با ظاهر دستفروشی به فروش موادمخدر، جیب‎بری، کیف‎قاپی و مسائل از این دست می‎پردازند.

حسینی متذکر شد: نکته بعدی این است که این دستفروشان در بعضی از موارد مواد غذایی و بهداشتی را به را حتی عرضه می‎کنند و هیچ نظارتی هم صورت نمی‎گیرد.

دستفروشی به یک شغل و حرفه بی‎دردسر تبدیل شده است

محمد رجبی یکی دیگر از شهروندان گرگانی گفت: دستفروشی به یک شغل و حرفه بی‎دردسر و کم‎هزینه و بدون وجود مزاحم برای این قشر تبدیل شده است و به خصوص در روزهای پایان سال به شغلی نون‎ و آبدار برای علاقه‎مندان به این کار که در واقع امروز یک حرفه می‎باشد، تبدیل شده است.

برخورد نامناسب یکی از عوامل افزایش دستفروشی

وی افزود: متاسفانه در سال ۱۳۹۱ و به خصوص در این چند روز با توجه به اعلام شهرداری و نیروی انتظامی در خصوص جمع‎آوری دستفروشان و برخورد با آنها تا به امروز هیچ‌گونه برخوردی را ندیده‎ایم و به نظر من یکی از عوامل رشد این افراد همین مسئله است.

ابراهیم کریمی شهردار گرگان در از اوائل بهمن‎ماه سال جاری در گفت‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اعلام کرده بود که طرح جمع‎آوری دستفروشان و رفع سد معبر در سطح شهر از اول بهمن‎ماه به صورت جدی و با برخوردی قاطع آغاز خواهد شد.

اما با گذشت یک هفته از آغاز اسفندماه نه تنها برخوردی در سطح شهر صورت نگرفت بلکه بر تعداد دستفروشان در سطح شهر افزایش یافت.

در هفته دوم شهردار گرگان در حاشیه صحن علنی شورای اسلامی شهر گرگان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در این خصوص گفت: در هفته آخر این بحث جدی‎تر پیگیری خواهد شد.

و اما امروز که تنها دو روز به تحویل سال جدید باقی مانده رشد دستفروشی و سد معبر در معابر عمومی به طوری شدت یافته که در پیاده‌روها جایی برای حرکت عابران وجود ندارد.

اما دلیل رشد بی‎رویه دستفروشی در سطح شهر و به خصوص در روزهای پایان سال و عدم برخورد مناسب با این موضوع را از مسئولان جویا شدیم که در این‎باره رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: قانون به صراحت وظایف و تکلیف تمامی کارکنان و دستگاه‎های مربوطه را در این خصوص روشن بیان کرده است.

حبیب‌الله قلیچ‌لی بیان کرد: در خصوص دستفروشان و رفع سد‎معبر در قانون یک سیستمی تعریف شده و آن همکاری قوه‎قضائیه، نیروی انتظامی و شهرداری است و آنها باید با جدیت در این‎خصوص اقدام کنند.

بیکاری، گرانی و فقر دلیل عدم سخت‌گیری با دستفروشی است

وی افزود: در روزهای حساس مثل شب عید اگر خیلی سخت‎گیری نمی‎شود دلیل آن بیکاری، گرانی و فقر و مسائل از این دست است.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان اظهار داشت: یکی از دلایلی که شاهد رشد بی‎رویه و غیر قابل کنترل و پرسرعت دستفروشی هستیم نبود شغل و درآمد مناسب است هر چند که این توجیه مناسبی نیست و باید اعمال قانون به شدت دنبال شود.

استقبال مردم نسبت به خرید از دستفروشان دلیل افزایش آنهاست / قانون توان برخورد را ندارد

وی اذعان داشت: یکی دیگر از دلایل رشد دستفروشی در سطح شهر استقبال مردم نسبت به خرید از دستفروشان است.

قلیچ‌لی دلیل این موضوع را نداشتن توان مالی مردم در خرید دانست و گفت: چون مردم توان بالایی در خرید ندارند و دستفروشان اجناس را با قیمت بسیار پایین عرضه می‎کنند از دستفروشان استقبال می‎شود و این موضوع سبب رشد این قشر از جامعه می‎شود.

وی ادامه داد: در این موارد که علت و معلول همدیگر را پوشش می‎دهد به صراحت می‎توان گفت قانون توان برخورد را ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان اذعان داشت: چون شخصی که توان مالی ندارد به دنبال جنس ارزان قیمت است و آنهایی که جنس ارزان می‎فروشند باید در سیستم دستفروشی این کار را انجام دهند و دارای واحد صنفی نیستند.

وی تاکید کرد: این داستان علت و معلولی زمانی از بین می‎رود که شغل و کار و درآمد مناسب وجود داشته باشد و قیمت‎ها قابل کنترل و به صورت یک سیستم رقابتی باشد.

برای دستفروشان هیچ‌گونه ضابطه و قانونی وجود ندارد

مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه یک گرگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: برای دستفروشان هیچگونه ضابطه و قانونی وجود ندارد و شب عید است و این دستفروشان به طور طبیعی می‎آیند و تعدادشان زیاد می‎شود و این از مقتضیات شب عید است.

محمدابراهیم جرجانی اظهار داشت: در این روزها برنامه ویژه‎ای نسبت به پاکسازی معابر انجام دادیم که در بعضی از اوقات این برنامه به درگیری سنگین بین دستفروشان و مامورهای رفع سد معبر منجر شده است.

۶ اکیپ فعال در سطح شهر هستند / بالای ۳۰۰ مورد برخورد با دستفروشان صورت گرفته است

وی ادامه داد: در حال حاضر بالای شش اکیپ در حال کنترل و رفع سد‎معبر در سطح شهر و بخصوص در خیابان‎های اصلی شهر هستند.

مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه یک گرگان خاطرنشان کرد: در این چند روز بالای ۳۰۰ مورد برخورد با دستفروشان صورت گرفته که با افرادی هم که به تذکرات توجه نکرده‎اند با آنها برخورد جدی‎تری با قوه قهریه صورت گرفته و نسبت به جمع‎آوری آنها اقدام لازم انجام شده است.

جرجانی افزود: یکی از مشکلات این است که زمانی که برخورد و رفع سد معبر صورت می‎گیرد دستفروش پس از خروج مامور شهرداری از محل بلافاصله در محل حاضر شده و بساط خود را پهن می‎کند.

۷۰ درصد دستفروشان از شهرها و استان‌های همجوار هستند

مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه یک گرگان یکی از مشکلات شهر و جوابگو نبودن برخوردهای دستگاه‎های ذیربط با موضوع دستفروشی را تعداد دستفروشان اعلام کرد و افزود: به طور قطع می‌توانم بگویم ۳۰درصد دستفروشان در سطح شهر بومی هستند و ۷۰ درصد باقی از شهرهای اطراف و حتی از استان‎های همجوار هستند که برای دستفروشی به گرگان می‎آیند.

وی تاکید کرد: برخورد با دستفروشان نیاز به یک اراده همه جانبه و اراده سیستم شهری است که وارد این عرصه شود.

درگیری با عوامل رفع سد معبر زیاد است / تعداد نیروها کافی نیست

جرجانی یکی دیگر از مشکلات برخورد را درگیری و عواقب بعد از آن دانست و افزود: در برخورد با دستفروش به طور طبیعی درگیری‎هایی رخ می‎دهد که یک درگیری در محله یا خیابان موجب می‎شود کل تیم اجرایی و همکاران از محل خارج شده و درگیر روال قانونی در کلانتری و مراجع قضایی شوند.

وی بیان کرد: کل نیروهای ما در خصوص رفع سد معبر ۱۲نفر است و این تعداد نیرو نمی‎تواند کل منطقه را کنترل کند.

۴۰درصد انرژی ما صرف گل‎فروشی‎ها می‎شود

مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه یک گرگان اظهار داشت: این اقتضای شب عید است که دستفروش زیاد می‎شود اما نکته جالب اینجاست که حتی مغازه‎ها هم سد معبر می‎کنند.

وی گفت: برای مثال گل فروشی‎ها یکی از واحدهای صنفی هستند که ۴۰ درصد انرژی ما برای رفع سد معبر توسط آنها مصرف می‎شود.

به گزارش فارس، مدیر خدمات شهری شهرداری منطقه یک شهرداری گرگان در این گفت‎و‎گو تاکید فراوان داشت که خیابان ولیعصر(عج)، خیابان امام خمینی(ره)، خیابان پاسداران که در واقع خیابان‎های اصلی شهر در تهیه اقلام مختلف مردم است کاملا تحت کنترل است و دستفروشی در این خیابان‎ها وجود ندارد اما مشاهدات عینی خبرنگار فارس و تصاویر چیز دیگری را نشان می‎دهد.

جرجانی بیان کرد: اکثر دستفروشان بر روی پله مغازه‎ها و واحدهای صنفی مشغول دستفروشی هستند و ما نمی‎توانیم با آنها برخورد کنیم زیرا آن واحد صنفی از او حمایت می‎کند.

وی با تاکید فراوان خطاب به خبرنگار فارس گفت: اکثر دستفروش‎هایی که مد نظر شماست به همین صورت هستند و ما در سطح خیابان دستفروشی را نداریم که بر روی زمین یا پیاده‎رو بساط کرده باشد و در صورتی که اینگونه باشد ما بلافاصله با او برخورد می‎کنیم.

متاسفانه شهردار گرگان و معاون وی در پیگیری خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در خصوص پاسخ شهرداری گرگان نسبت به بیان مطلب برخورد با دستفروشان در روزهای پایانی سال که محقق نشد پاسخگو نبوده‎اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3344

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.