پیارم- حاجی آباد آب و هوای گرمسیری دارد و درجه حرارت هوا در تابستان بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد است و در زمستان تا ۵/۱- درجه سانتی گراد می رسد. مردم این منطقه به زبان فارسی با لهجه ی خاص محلی سخن می گویند و به امور کشاورزی و دامداری، هنرهای دستی  و کارهای ...

پیارم- حاجی آباد آب و هوای گرمسیری دارد و درجه حرارت هوا در تابستان بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد است و در زمستان تا ۵/۱- درجه سانتی گراد می رسد. مردم این منطقه به زبان فارسی با لهجه ی خاص محلی سخن می گویند و به امور کشاورزی و دامداری، هنرهای دستی  و کارهای اداری و خدماتی اشتغال دارند.

ha3



قلعه تاریخی حاجی آباد

این قلعه در ورودی شهر حاجی آباد قرار دارد و قدمت آن به دوران ایلخانان، تیموریان و صفویه می رسد احتمالاً در دوره صفویه نیز از آن استفاده می شده است.

شهر حاجی‌آباد در استان هرمزگان از میلاد.ام


آستانه امامزاده سیدمحمد

امامزاده سیدمحمد از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است. بقعه این امامزاده در ورودی شهر حاجی آباد قرار دارد. باتوجه به همجواری با گلزار شهدای شهر، یکی از مراکز مورد توجه مردم این شهرستان است.


آستانه امامزاده امیرنظام الدین

این امامزاده منسوب به امام محمدباقر(ع) است و در ورودی شهر حاجی آباد در جوار مقبره امامزاده سیدمحمد واقع شده است.

آبشار تزرج

یکی از زیباترین و مهمترین جاذبه های شهرستان حاجی آباد است که توجه گردشگران زیادی را جلب می کند. این آبشار در منطقه ای زیبا، سرسبز، خوش آب و هوا، در میان نخلستان های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد واقع شده است.

ha4

طبیعت زیبای بخوان

روستای نمونه گردشگری بخوان، روستایی سرسبز با باغ های وسیع مرکبات و درختان سردسیری و تنوع گیاهی زیباست که در دره کوه های سربه فلک کشیده بخوان و در فاصله ۸۵ کیلومتری شهرستان حاجی آباد قرار دارد. در میان باغ های بخوان، چشمه های آب فراوانی جاری است که آب زمین های کشاورزی منطقه را تامین می کند. در فصل زمستان ارتفاعات آن پوشیده از برف می شود.

آسیاب های آبی حاجی آباد

آسیاب های آبی حاجی آباد به صورت غیرفعال و متروکه در تعدادی از آبادی ها به چشم می خورند. به دلیل آب های زیرزمینی و روزمینی فراوان در حاجی آباد، آسیاب های آبی در گذشته مورد استفاده مردم بوده اند. آسیاب های تزرج، آسیاب های فارغان، آسیاببرغنی، آسیاب سه چشم و آسیاب سعادت آباد از مهمترین آسیاب های آبی حاجی آباد هستند.

ha2

چشمه های آب گرم حاجی آباد

این چشمه در مسیر جاده بندرعباس ـ حاجی آباد در ۳۰ کیلومتری شرق حاجی آباد در دامنه کوه قرار دارد. آب آن از شکاف سنگ های آهکی مارنی خارج می شود و در ردیف آب های گوگردی معدنی است.

آب گرم ده شیخ

این آب گرم در مسیر جاده حاجی آباد به سمت دولت آباد و در جنوب شرقی روستای ده شیخ در دامنه کوه قرار دارد . سرچشمه آن در شرق حاجی آباد واقع شده است . آب چشمه از شکاف سنگ های آهکی بیرون می آید و در ردیف آب های گوگردی است.

کوه فارغان

یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان حاجی آباد، بخش فارغان و کوه های هماگ، زردکوه، فارغان، کوشا و کافری است. این منطقه کوهستانی از طبیعت بکر و زیبایی بهره مند است و انواع پرندگان و حیوانات در آن یافت می شود.

از دیگر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان حاجی آباد می توان به آثار زیر اشاره کرد:

قلعه های کافران، احمدی، طارم، طاشکوئیه، باینوج، گلشن، سرخ، آرامگاه سیدحمدی، آقای سید، امامزاده سیدرجب،  رکن الدین حیدر، شاه ولی، حضرت امیر، شاه گیلان و قدمگاه های حضرت ابوالفضل، حضرت بی بی شهربانو، دوازده امام و … منطقه حفاظت شده و محوطه تاریخی طارم، گورستان های تاریخی، چشمه های آب گرم معدنوئیه، چاهو، قارقارو، استکی، قلاتوئیه، کوه سیرو، کاروانسرای گهکم، برج فارغان، غار گیس، در تنگ دوئیه، نخلستان ها و غارهای هزاربری در روستای شهدادی، غار سرباغ در کوه ملوس، باغات، قنات گهکم، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع گلزار و نیزار، روستاهای باغان، سیرمند و …

ha1

صنایع دستی

قالی بافی، شیریکی پیچ(نوعی گلیم)، چادر شب بافی، سبدبافی و حصیربافی

غذاهای محلی

لای برنجی، آبگوشت، تاس کباب، آبگرمو، مژگو، کباب، نان مهیاوه و …

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3319

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.