گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت؛ تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند. دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق ...

گروه پژوهش های خبری – جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت؛ تحولاتی که می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویکردها و حوادثی جدید همراه کند.

دفتر پژوهش و بررسی های خبری به منظور استفاده علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و کارشناسان، مهمترین تحولات کشورهای مختلف را در قالب مناطق مختلف سیاسی – اقتصادی جهان، با عنوان هفت روز با خبر در روزهای جمعه هر هفته منتشر می کند.

گزارش حاضر بیستمین شماره از سلسله گزارش های پژوهشی مرتبط با رویدادهای جهان است.

** خاورمیانه

————

* سرزمین های اشغالی

– جنبش ˈحماسˈ و جنبش ˈجهاد اسلامیˈ مخالفت خود را با دیدار ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا از مسجد الاقصی و بیت المقدس اعلام کردند و از فلسطینی ها خواستند تا در برابر این دیدار ایستادگی کنند. هزاران فلسطینی به نشانه اعلام حمایت از مسجد مبارک الاقصی و مخالفت با سفر ˈباراک اوباماˈ، تظاهرات کردند. در رویدادی مرتبط، ۷۵ نماز گزار فلسطینی در یورش نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی زخمی شدند.

– سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد در جریان سقوط یک فروند بالگرد تهاجمی در جنوب فلسطین اشغالی دو خلبان آن کشته شدند.

* لبنان

درگیری های مسلحانه میان برخی جریان های فلسطینی و سلفی در اردوگاه ˈعین الحلوهˈ درشهر صیدا در جنوب لبنان از سر گرفته شد. منابع لبنانی با اشاره به اقدامات آشوبگرانه ˈاحمد الاسیرˈ شیخ سلفی جنوب لبنان می گویند که قطر از طریق برخی شخصیت های جریان ˈالمستقبلˈ از این شیخ سلفی در لبنان حمایت مالی می کند.

* سوریه

– به گزارش برخی رسانه های انگلیسی، لندن یک محموله مخفی ۲۰ میلیون پوندی را برای مخالفان دولت سوریه ارسال کرده است که شامل مسلسل های خودکار، تفنگ های تهاجمی، موشک های ضدتانک، نارنجک و نارنجک انداز است. از سوی دیگر، رییس اتحادیه علمای بلاد شام، مردم سوریه را به بسیج عمومی برای مقابله با هرگونه تجاوزعلیه این کشور وحمایت از ارتش در رویارویی با گروه های مسلح شورشی ، دعوت کرد.

– شماری از نیروی پاسدار صلح سازمان ملل در بلندی های اشغالی جولان که چهارشنبه گذشته شاهد ربوده شدن ۲۱ سرباز فلیپیینی وابسته به نیروهای بین المللی توسط یک گروه مسلح مخالف سوری بودند، روز جمعه مواضع خود در نزدیکی روستای ˈالجملهˈ را ترک کردند. ˈبشار جعفریˈ نماینده دایم سوریه در سازمان ملل رژیم صهیونیستی را یک طرف اصلی در حمایت از گروه های تروریستی در کشورش دانست و با اشاره به ربودن نیروهای صلح بان سازمان ملل در بلندیهای جولان گفت به باور ما اسراییلی ها سناریویی در سر دارند.

– ارتش سوریه عملیات سنگین خود را به منظور عقب راندن تروریست ها از اطراف فرودگاه حلب و کنترل کامل این منطقه آغاز کرد و در جریان آن ده ها تروریست به هلاکت رسیدند.

* عراق

– ˈعزالدین الدولهˈ وزیر کشاورزی عراق روز جمعه بر سر کشته شدن یک معترض به دست نیروهای امنیتی این کشور از مقام خود استعفا کرد.

– یک منبع پلیس استان کرکوک در عراق اعلام کرد، انفجار ناشی ازعملیات انتحاری در مقابل مرکز پلیس در شهر الدبس واقع در شمال غرب کرکوک دو کشته و۱۲ مجروح به جا گذاشت.

– طی یک عملیات تروریستی در منطقهˈ عکاشاتˈ استان الانبار توسط شاخه القاعده عراق موسوم به ˈ دولت اسلامی عراقˈ، ۴۸ نظامی سوری و ۶ سرباز عراقی کشته شدند.

* ترکیه

-ˈکنعان چامورجوˈ برگزار کننده سمپوزیوم بررسی ابعاد منطقه ای و بین المللی بحران سوریه در آنکارا، گفت: سیاستهای دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در قبال سوریه به بن بست رسیده است. شرکت کنندگان در این سمپوزیوم، مواضع دولت ترکیه علیه دمشق را محکوم کردند و از سیاست های ایران در حمایت از مردم و دولت سوریه تقدیر کردند.

– ˈ فاروق چلیکˈ وزیر کار و امنیت اجتماعی ترکیه تاکید کرد، قانون ممنوعیت استفاده از حجاب در مراکز دولتی ترکیه برخلاف موازین حقوق بشر و اصول مردمسالاری است. ˈ احمد گوندوغدوˈ رییس سندیکای کارکنان در بخش دولتی ترکیه نیز، تومار امضا شده بیش از ۱۲ میلیون نفر در اعتراض به ادامه ممنوعیت حجاب در مدارس و منع استخدام کارکنان محجبه در دوایر دولتی این کشور را روز جمعه تسلیم وزیر کار دولت ˈاردوغانˈ کرد.

– ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه به علت بیماری در منزلش بستری شد و تحت نظر پزشکان قرار گرفت.

* اردن

کاخ پادشاهی اردن اعلام کرد پس از مذاکره میان نماینده پادشاه و پارلمان این کشور ˈعبدالله دومˈ شاه اردن، ˈعبدالله النسورˈ نخست وزیر مستعفی این کشور را بار دیگر به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

* عربستان

دستگاه قضایی عربستان یک سازمان مدافع حقوق بشر در این کشور را تعطیل و دو عضو آن را به حبس های طولانی مدت محکوم کرد. در همین حال، تظاهرات اعتراض آمیز گسترده ای در شماری از شهرهای عربستان برگزار شد و تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن بازداشت زنان و کودکان خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شدند.

* پاکستان

– آمریکا به شدت از اجرایی شدن همکاری ایران و پاکستان در بخش انرژی با توافق درباره احداث خط لوله صلح، انتقاد کرد. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تهدید و تطمیع همزمان علیه اسلام آباد متوسل شد و افزود که اگر پاکستان این همکاری را متوقف نکند با تحریم روبرو خواهد شد. تحلیلگران می گویند اجرایی شدن این خط لوله صلح به معنای شکاف در بدنه تحریم های ضد ایرانی است.

– مقامات محلی در مناطق قبایلی پاکستان روز یکشنبه اعلام کردند: حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی در شمال غربی پاکستان چهار کشته برجای گذاشت.

* افغانستان

– در حالی که حامد کرزای رییس جمهور افغانستان از مذاکرات محرمانه آمریکایی ها با طالبان بدون در نظر گرفتن دولت افغانستان، انتقاد شدید کرد، درگیری نیروهای امنیتی افغانستان و اعضای گروه طالبان در مناطق مختلف این کشور به کشته شدن ۱۵ نفر از اعضای این گروه و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر از آنان انجامید. رییس جمهوری افغانستان در دیدار وزیر دفاع آمریکا در کابل نیز بر لزوم احترام نظامیان خارجی به قوانین افغانستان تاکید کرد و با انتقاد از تعرض نظامیان آمریکایی به حاکمیت ملی افغانستان گفت: روابط دوجانبه باید براساس اصل احترام به حاکمیت ملی استوار باشد. همچنین ˈحامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان در دیدار ˈجوزف دانفوردˈ فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان ، بر لزوم واگذاری مسوولیت کنترل زندان بگرام از نظامیان آمریکایی به دولت افغانستان طی هفته جاری تاکید کرد. این تحولات در حالی رخ داد که ۱۱تن از اعضای گروه طالبان به فرماندهی ˈملا محمودˈ با تحویل سلاح های خود به مقامات دولتی در استان بادغیس افغانستان، به روند صلح این کشور پیوستند.

– مقام های امنیتی شهرستان بگرام در استان پروان افغانستان از حمله راکتی به پایگاه اصلی نیروهای آمریکایی در فرودگاه بگرام افغانستان، خبر دادند. یک هلی کوپتر نظامیان اشغالگر نیز در جریان عملیات در جنوب افغانستان سرنگون شد و پنج تفنگدار آمریکایی کشته شدند.

** آفریقا

———–

* لیبی

– ˈمحمد المقریفˈ رئیس کنگره ملی لیبی اعلام کرد این کنگره نمی تواند نشست خود را برگزار کند زیرا هیچ مکان امنی برای برقرار نشست وجود ندارد و نمی توان امنیت و سلامت اعضای کنگره را تامین کرد.

* کنیا

به دنبال اعتراض مردم کنیا به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، پلیس کنیا به منظور متفرق کردن معترضان با آنان درگیر شد.

* نیجریه

– نیروهای امنیتی نیجریه اعلام کردند که در طول ۱۰ روز درگیری در ایالت ˈبورنوˈ در شمال شرق این کشور، ۵۲ شبه نظامی را کشته و ۷۰ تن را دستگیر کرده اند. گروه مسلح ˈانصار المسلمینˈ در نیجریه روز شنبه اعلام کرده بود که هفت تبعه خارجی را که هفتم فوریه (۱۹بهمن ماه) ۲۰۱۳میلادی در یک شرکت عمرانی در شمال این کشور به گروگان گرفته بود، اعدام کرده است.

* مغرب

یک نیروی پلیس در مغرب با تیراندازی به سه همکار خود، آنان را از پای درآورد.

* مصر

حکم اعدام ۲۱ نفر از متهمان پرونده کشتار ۷۰ نفر در استادیوم ورزشی پورت سعید مصر تایید شد. تایید حکم اعدام ۲۱ متهم حادثه پورت سعید بهانه ای دوباره به دست معترضان مصری برای ایجاد ناآرامی طی روزهای اخیر داد. در تحولی دیگر، ˈمحمد ابراهیمˈ وزیر کشور مصر، فرمانده پلیس ضدشورش این کشور را به دلیل اعتراض نیروهای تحت امر به دخالت در اختلافات سیاسی از کار برکنار کرد.

* تونس

– گروه های سیاسی تونس روز جمعه موفق شدند دولتی تشکیل دهند که در آن، وزیران کشور، دفاع، دادگستری و امور خارجه، بی طرف هستند و به هیچ جناح سیاسی وابستگی ندارند.

– یک شهروند تونسی که در اعتراض به بیکاری، در پایتخت این کشور اقدام به خودسوزی کرده بود، درگذشت.

* سودان

دولت های «خارطوم و جوبا» با امضای توافقنامه ای در خصوص عقب نشینی نیروها در پایتخت اتیوپی تصمیم گرفتند یک منطقه حائل غیرنظامی در مرزهای خود ایجاد کنند. عقب نشینی نیروهای دولت سودان از سودان جنوبی نیز آغاز شد.

* کنگو

– سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بر روی منطقه مسکونیˈگوماˈ واقع در شهر شرق جمهوری دمکراتیک کنگو، ده ها کشته برجای گذاشت.

– دبیرکل سازمان ملل متحد وضعیت امنیتی جمهوری دموکراتیک کنگو را بد و شکننده توصیف کرد و از شورای امنیت خواست به منظور جلوگیری از گسترش بحران، مجوز اعزام نیروهای ویژه نظامی را به آن کشور صادر کند.

* مالی

پس از سرنگون شدن یک بالگرد سازمان ملل در ایالت ˈکیوویˈ جنوبی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو،ˈ راجر میکˈ مسول صلح بانی سازمان ملل در آن کشور تایید کرد که در این حادثه چهار نیروی کلاه آبی جان خود را از دست داده اند.

** آسیا و اقیانوسیه

—————-

*چین

– دادگاه عالی خلق چین اعلام کرد که در پنج سال گذشته جرم و جنایت در چین ۲۵ درصد افزایش یافته است.

– خبرگزاری رسمی چین به تازگی اعلام کرده است که منشأ نیمی از حملات سایبری علیه چین در طول ۲ ماهه اول سال ۲۰۱۳، آمریکا بوده است. این اعلام پس از آن صورت گرفت که یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی، یک واحد نظامی چینی را به انجام حملات سایبری علیه آمریکا متهم کرد. با این حال، پکن اعلام کرد که آمادگی بررسی مشترک موضوع امنیت سایبری را با طرف آمریکایی دارد، این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا، در هفته گذشته، تیم هایی را برای انجام حملات سایبری تدارک دیده است.

*کره جنوبی

– مانور نظامی مشترک دو ماهه کره جنوبی و آمریکا موسوم به ˈپنجه عقابˈ، آغاز شد. شروع این مانور مشترک، عکس العمل های تند کره شمالی را به دنبال داشت. مقامات پیونگ یانگ اعلام کردند کره جنوبی و آمریکا مسئول پیامدهای فاجعه بار رزمایش های نظامی مشترک خود خواهند بود .

**کره شمالی

– ˈکیم جونگ اونˈ رهبر جوان کره شمالی از یک هنگ مرزی این کشور دیدار کرد و به این هنگ برای حمله بهˈ بائنگ ‌یئونگˈ یکی از جزایر کره جنوبی واقع در مرز آبی دو کره فرمان آماده باش داد. رهبر کره شمالی از این جزیره به عنوان اولین هدف موشک های کره شمالی در صورت بروز جنگ بین دو کره نام برد. کره شمالی همچنین، خط سرخ ارتباطی میان پیونگ یانگ و سئول را که به منظور ارتباط مستقیم تلفنی رهبران دو کشور در مواقع اضطراری تعبیه شده بود را قطع کرد و اعلام کرد توافق آتش بس میان دو کره را که در ۱۹۵۳ به امضا رسید، دیگر به رسمیت نمی شناسد. همچنین این کشور ارتش خود را به حالت آماده باش درآورد. گفتنی است که در هفته های اخیرتنش در روابط میان دو کره به دلیل انجام سومین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ، بالا گرفته است.

– آمریکا در واکنش به انجام سومین آزمایش هسته ای کره شمالی در این هفته به طور یکجانبه تحریم های شدیدتری علیه پیونگ یانگ به تصویب رساند. بانک ارزی کره شمالی و ۴ نفر از مقامات این کشور هدف این دور از تحریم ها قرار گرفتند.

*میانمار

ˈتوماس اوجحا کوینتاناˈ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در میانمار با اشاره به ادامه سیاست های تبعیض آمیز علیه اقلیت ˈروهینگیاˈ درایالت ˈراخینˈ از ادامه نقض حقوق بشر در میانمار انتقاد کرد و خواستار تلاش دولت میانمار برای بهبود وضعیت مردم جنگ زده ایالت های شمالی آن کشور شد.

** اروپا

——–

* واتیکان

ˈخورگه ماریو برگولیوˈ ۷۶ ساله بالاخره پس از چندین جلسه رایزنی مقامات دینی مسیحی، پاپ جدید شد تا تکلیف رهبری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاتولیک پس از کناره گیری پاپ قبلی ˈژوزف راتسینگرˈمعروف به ˈبندیکت شانزدهمˈ، مشخص شود. پاپ جدید، نام ˈفرانسیس اولˈ را بر خود نهاد.

* اسپانیا

– به دنبال افزایش روز افزون نرخ بیکاری میان جوانان اسپانیا، دولت این کشور متعهد شد که اقدامات ویژه ای را برای مهار بحران بیکاری انجام خواهد داد. برنامه ای ۱۵ بخشی و بودجه ای چهار ساله معادل بیش از ۳ میلیارد یورو، به مبارزه با بیکاری جوانان اختصاص خواهد یافت. حدود ۳۲ درصد این بودجه توسط اتحادیه اروپا تامین می شود. در همین ارتباط، مدیران و اتحادیه های کارگری کارکنان شرکت هواپیمایی ˈایبریاˈ پس از چندین روز اعتصاب، یک گام به توافق نزدیکتر شدند. مدیریت این شرکت در نظر داشت در راستای طرح ریاضتی خود ۳۸۰۷ فرصت شغلی را حذف کند و به کارگران اخراجی به ازای هر سال سابقه، معادل ۲۰ روزحقوق به عنوان خسارت بدهد .

* پرتغال

– پرتغال برای کاهش کسری بودجه خود به زیر سه درصد تولید ناخالص داخلی، یک سال بیشتر وقت خواهد داشت. منابع نزدیک به وام دهندگان بین المللی به این کشور می گویند با توجه به تاثیر مضاعف رکود اقتصادی اروپا بر اقتصاد پرتغال، آنها با تمدید فرصت به لیسبون تا سال ۲۰۱۵ مخالفتی ندارند.

* انگلیس

– روزنامه گاردین با انتشار گزارش خود در مورد قاچاق انسان، از ادامه برده داری نوین در این کشور خبر داد.

– همه پرسی در جزیره فالکلند که مورد مناقشه میان آرژانتین و انگلیس است انجام شد و جمعیت این جزیره که کمتر از ۳ هزار نفر هستند با شرکت در این همه پرسی به ادامه تابعیت انگلیسی خود رای دادند.

– دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس خواستار لغو تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه سوریه شد تا ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای شورشیان مسلح آن کشور تسهیل شود. وی در نشست ویژه روسای کمیسیون های تخصصی پارلمان انگلیس از احتمال وتوی تصمیم اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم تسلیحاتی سوریه سخن گفت. در همین رابطه، روزنامه انگلیسی دیلی استار از ارسال مخفیانه یک محموله سلاح و مهمات با ارزش ۲۰ میلیون پوند برای مخالفان دولت سوریه به وسیله دولت انگلیس خبر داد.

– کریس هیون وزیر پیشین انرژی و محیط زیست دولت انگلیس و همسر سابقش به جرم تلاش برای منحرف کردن روند اجرای عدالت، هر یک به هشت ماه زندان محکوم شدند.

* ایرلند شمالی

درگیری ها میان اتحاد گرایان و استقلال طلبان در ˈبلفاستˈ، پایتخت ایرلند شمالی ادامه یافت و بروز ناآرامی های در محله ˈنیوتانˈ باعث مجروج شدن ۵ پلیس شد.

* اتریش

– پنجاه و ششمین نشست سالیانه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد (CND) با حضور مصطفی محمد‌نجار وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، در وین آغاز بکار کرد. لزوم توجه به رویکردی جامع برای حل معضل مواد مخدر در افغانستان با اولویت بخشیدن به طرح های معیشت جایگزین در برنامه توسعه این کشور از جمله راهکارهای پیشنهادی یکسان ایران و سازمان ملل متحد برای مبارزه با مواد مخدر است که در اجلاس جهانی وین ارایه شد.

– مجله اتریشی پروفیل تایید کرد که علاوه بر نارنجک های ساخت سوییس، مسلسل های اتریشی و فشنگ های اوکراینی در دست شورشیان سوریه دیده می شود. این نشریه نوشت: عربستان و قطر با خرید سلاح از کشورهای مختلف و ارسال آن برای شورشیان سوریه از آنها حمایت می کنند.

* سوییس

علی اصغر خاجی معاون وزیر امور خارجه ایران با مقامات سوییسی برای آزادی اتباع ایرانی زندانی در آمریکا، به رایزنی پرداخت.

* آلمان

– وزیر امور خارجه آلمان با محکوم کردن آنچه افزایش تهدیدهای نظامی از سوی کره شمالی خواند، گفت: در نشست این هفته وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل درمورد اینکه چطور فشارها بر کره شمالی پابرجا نگه داشته شود، بحث خواهیم کرد.

– وزیر امور خارجه آلمان، اقدام گروه های تروریستی مخالف سوریه در به گروگان گرفتن تعدادی از ناظران سازمان ملل متحد در بلندی های جولان را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

* لوکزامبورگ

نخست وزیر لوکزامبورگ با هشدار جدی در رابطه با ادامه بحران اقتصادی اروپا و مشکلات واحد پولی یورو،تاکید کرد که استمرار این وضعیت می تواند موجب تشدید مناقشات در این قاره شود. ˈژان کلود یونکرˈ که درخصوص بحران اقتصادی اروپا با نشریه آلمانی اشپیگل گفتگویی انجام داده است،خاطرنشان کرد: هرکس بر این باور است که مسئله جنگ در اروپا دیگر مطرح نیست، اشتباه بزرگی مرتکب شده است زیرا به نظر من دیوهای جنگ از بین نرفته اند بلکه فقط درخواب هستند. او شرایط اروپا را به دوره جنگ جهانی دوم تشبیه کرد.

* فرانسه

ـ وزیردفاع فرانسه، سرزده به مالی سفر کرد و گفت: خروج نظامیان فرانسوی که قرار بود از ماه اوریل آتی شروع شود به چند ماه زمان نیاز دارد. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: پاریس قصد دارد پس از آغاز خروج نظامیان فرانسه از کشور مالی ، همچنان به کمک های نظامی خود به این کشور ادامه دهد.

ـ بانک مرکزی فرانسه در دومین مرحله از برآورد خود، رشد اقتصادی بسیار ضعیف ۰٫۱ درصدی را برای این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی پیش بینی کرد.

ـ مسوولان شرکت خدماتی اونی لووه لا فرانس (Unilever la France) با یک هزار و ۲۳۰ کارمند برای کاهش هزینه ها و تشکیل ساختار جدید، در نظر دارند حدود ۱۲ درصد از کارمندان خود در خاک فرانسه را اخراج کنند. تازه ترین آمارموسسه مطالعات اقتصادی فرانسه (انسه)نشان می دهد که درسال ۲۰۱۲میلادی تنها در بخش مربوط به بازرگانی کشور حدود یکصد هزار فرصت شغلی از بین رفته است.

ـ روزنامه ملیت چاپ ترکیه به با اشاره به چاپ کتابی در پاریس از ˈنیکلا سارکوزیˈ رییس جمهوری سابق فرانسه، از او به عنوان مستشار مالی امیر قطر در آن کشور نام برد.

ـ نظرسنجی اخیر موسسه ب و آ فرانسه حاکی است که در شرایط کنونی ۷۵ درصد از شهروندان فرانسوی اعتماد کمی به برنامه های دولت این کشور برای رفع معضلات اقتصادی فرانسه دارند. این بیشترین بی اعتمادی فرانسویها در نظرسنجی های صورت گرفته از زمان به قدرت رسیدن اولاند در انتخابات ریاست جمهوری است.

** اتحادیه اروپا

————

ـ تازه ترین گزارش سازمان ملل نشان می دهد که به دلیل ادامه بحران در کشورهای صنعتی اروپایی نرخ تولید صنعتی جهان به ۱٫۲ درصد یعنی پایین ترین سطح خود در سه سال اخیر رسیده است. بر اساس این گزارش، تولید صنعتی در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۲ در فرانسه ۳٫۹ درصد و در آلمان ۲٫۹ درصد کاهش داشته است. این کاهش در ایتالیا و انگلیس به ترتیب ۶٫۹ و ۱٫۸ درصد بوده است.

ـ اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن)و اتحادیه اروپا اعلام کردند که علاقه مند به از سر گیری گفتگوها برای امضای پیمان تجارت آزاد میان دو طرف هستند.

ـ کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهار داشت : وزیران این اتحادیه نگرانیهای عمیقی در مورد تحولات روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین دارند و به ادعای آنها، روند حقوق دمکراتیک و آزادی در این کشور سیر نزولی داشته است.

ـ هلند، فنلاند، دانمارک و آلمان خواستار ایجاد ساز و کار تنبیهی برای آن دسته از اعضای اتحادیه اروپا شدند که ˈارزش های این اتحادیهˈ را زیر پا می گذارند.

**آمریکا

——–

* ایالات متحده آمریکا

– در حالی که قرار بود مقام های افغانستان مسوولیت کامل بازداشتگاه آمریکایی ˈبگرامˈ را به عهده بگیرند اما یک روز قبل از این جابجایی، مقامات آمریکا مجددا این اقدام را به تعویق انداختند و از دادن هر گونه توضیحی نیز خودداری کردند.

-ˈچاک هیگلˈ وزیر دفاع آمریکا از پایگاه نظامی این کشوردر فرودگاه ماناس واقع در بیشکک پایتخت قرقیزستان بازدید کرد.

– مجلس نمایندگان آمریکا ازچاک هیگل وزیر دفاع آمریکا و پنتاگون خواست با پایان دادن به پنهانکاری درباره پروژه جاسوسی از شهروندان آمریکایی به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین، به آنها توضیح دهند.

– بعد از وقوع چندین حمله خونبار به مدارس آمریکا، ایالت ˈداکوتای جنوبیˈ در آمریکا نخستین ایالت این کشور است که معلمان آن اجازه یافتند با اسلحه سر کلاس حاضر شوند.

** آمریکای لاتین

—————

* آرژانتین

– لندن، پس از ۱۸۰ سال اشغالگری، به بهانه تعیین سرنوشت ساکنین جزایر مالویناس در آب های آتلانتیک جنوبی نزدیک سواحل آرژانتین، به منظور تلاش برای مشروعیت بخشیدن به اشغالگری خود، در روز‌های ۱۰ و ۱۱ مارس(۲۰ و ۲۱ اسفند) اقدام به همه پرسی کرد که نتیجه آن برآورده شدن خواسته انگلیس با حدود ۹۹ درصد آرا بود. ˈکریستینا کریچنرˈ رییس جمهور آرژانتین، نتایج همه پرسی به عمل آمده را نپذیرفت و آنرا رد کرد.

* ونزوئلا

– به گفته دولت ونزوئلا قرار است پیکر چاوز مومیایی شده و در موزه نگهداری شود. ˈنیکولاس مادوروˈ، رییس موقت دولت در این رابطه گفت: تصمیم گرفتیم پیکر فرمانده و رییس جمهور را مومیایی کنیم و در موزه نگاه داریم تا مردم بتوانند برای همیشه او را ببینند. مراسم ادای احترام رسمی به هوگو چاوز در دانشکده افسری کاراکاس انجام شد. در این مراسم بیش از سی رهبر سیاسی جهان حضور داشتند. رهبرانی که در برابر تابوت رییس جمهوری فقید ونزوئلا حاضر شدند و به وی ادای احترام کردند. ˈمحمود احمدی نژادˈ رییس جمهور ایران نیز به همراه ˈعلی اکبر صالحیˈ و هیات همراه، به کاراکاس رفت.

– نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به طور رسمی برای شرکت درانتخابات ثبت نام کردند. ˈنیکولاس مادوروˈ در کنار رقیب خود ˈانریکه کاپریلسˈ، از نامزد های اصلی انتخابات و وارث رسمی ˈچاویسمˈ است. هوگو چاوز پیش از مرگ او را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود. انتخابات زودهنگام ونزوئلا به دنبال درگذشت هوگو چاوز، رییس جمهوری، روز ۲۵ فروردین برگزار خواهد شد.

** سازمان ملل

————–

– دبیرکل سازمان ملل در بیاینه ای از آزادی نیروهای سازمان ملل که در بلندی های جولان به وسیله نیروهای مسلح مخالف بشار اسد ربوده شده بودند استقبال کرد و خواستار احترام گروه های درگیر در سوریه به فعالیت نیروهای صلحبان در جولان اشغالی شد.

– کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد با انتقاد از ساختار این نهاد بین المللی و همچنین شورای امنیت به عنوان بازوی اجرایی آن تاکید کرد که اگر هرچه سریع تر، اصلاحات و تغییرات ساختاری لازم در شورای امنیت سازمان ملل انجام نشود، این شورا جایگاه و اعتبار خود را نزد کشورها از دست خواهد داد.

– یوری فدوتوف مدیر اجرایی دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل در نشست سالیانه کمیسیون مواد مخدر این سازمان در وین از تلاش های ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر قدردانی و تاکید کرد ایران در مبارزه با مواد مخدر، شریک شماره یک سازمان ملل است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3300

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.