پیارم: رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: اگر می‌خواهیم به سمت توسعه گام برداریم نخستین اصل تقویت قوای جمعیتی است. به گزارش  پیایم به نقل ازخبرنگار اجتماعی فارس، محمد ناظمی اردکانی در همایش جمعیت، تعالی و راهبردها اظهار داشت: موضوع جمعیت از دیرباز در جامعه حائز اهمیت بوده است. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ...

پیارم: رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: اگر می‌خواهیم به سمت توسعه گام برداریم نخستین اصل تقویت قوای جمعیتی است.

خبرگزاری فارس: نخستین اصل توسعه کشور تقویت قوای جمعیتی است/ به ازای هر ۵ نفر یک سالمند

به گزارش  پیایم به نقل ازخبرنگار اجتماعی فارس، محمد ناظمی اردکانی در همایش جمعیت، تعالی و راهبردها اظهار داشت: موضوع جمعیت از دیرباز در جامعه حائز اهمیت بوده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با جمعیت بالای ۷۶ میلیون نفر ۱ درصد از جمعیت ۷ میلیاردی جهان، هجدهمین کشور در دنیا، دهمین کشور در آسیا و سومین کشور در منطقه از لحاظ جمعیت است.

ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه تحولات اخیر در کاهش میزان باروری در کشور تاثیر گذار بوده است، گفت: رشد سالانه جمعیت در ایران حدود ۱٫۳ دهم درصد و در جهان ۱٫۱ دهم درصد است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: نرخ رشد ایران در بین کشورهای همسایه ۷ و در جهان ۱۴ تعیین شده است.

وی افزود: نرخ طلاق در ایران و کشورهای در حال توسعه در حال بررسی است و پس از تعیین نهایی اعلام‌ می‌شود.

ناظمی اردکانی بیان داشت: بی توجهی به بعضی از موضوعات موجب بروز مشکلاتی در اجتماع شده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در صورتی که نسل جوان فعلی را در ۱۰ سال آینده داشته باشیم تمام مشکلات کمبود جمعیتی حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر نرخ باروری رتبه ۲۵ را در سال ۲۰۱۰ داشته‌ایم بیان داشت: اگر می‌خواهیم به سمت توسعه گام برداریم نخستین اصل تقویت قوای جمعیتی است.

ناظمی اردکانی درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو در افزایش جمعیت، اظهارداشت: باید به روشنی دریابیم که چالش‌های جمعیتی کشور کدام است و چگونه می‌توان میزان جمعیت را بصورت صحیح مدیریت کنیم.

وی به افزایش جمعیت سالمندان کشور در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۵ جمعیت سالمندان به ۷٫۴ و در سال ۱۴۲۵ به ۱۸ درصد می‌رسد و این یعنی از هر ۵ نفر جمعیت یک نفر سالمند است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور به مهاجرت در جابجایی جمعیت اشاره کرد و گفت: خالی شدن روستاها از نیروی جوان و تراکم بالای جمعیت در کلان‌شهر‌ها معضلاتی را ایجاد کرده است و در مبادلات برون مرزی نیز باید به موضوع مهاجرت در سال‌های آینده توجه بیشتری شود.

وی افزود: در بعد سبک زندگی تغییراتی در شیوه زندگی‌ها رخ داده و اثرات آن در تحولات جمعیتی قابل تأمل است.

ناظمی اردکانی تاکید کرد: باید تغییر نگرش جمعیتی از کتاب‌های دبیرستان و دانشگاه‌ها آغاز شود و موضوع تک فرزندی را با ابزارهای فرهنگی کمرنگ کنیم.

وی افزود: بعید بنظر می‌رسد جمعیتی از لحاظ ساختار سنی در تعادل بماند و به همین اساس با هدف حفظ برپایی چنین همایش‌هایی امری ضروری است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3218

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.