پیارم:دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان تاکید کرد: شروع عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در خاک این کشور پاسخ دندان شکنی به دشمنان مشترک دو ملت است. به گزارش  پیارم به نقل از ایرنا، در بیانیه روزدوشنبه دفتر مرکزی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان به نقل از علامه ˈراجا ...

پیارم:دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان تاکید کرد: شروع عملیات اجرایی خط لوله انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در خاک این کشور پاسخ دندان شکنی به دشمنان مشترک دو ملت است.

به گزارش  پیارم به نقل از ایرنا، در بیانیه روزدوشنبه دفتر مرکزی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان به نقل از علامه ˈراجا ناصر عباس جعفریˈ آمده است: این تشکل شیعی رویداد تاریخی شروع عملیات اجرایی این پروژه را به دو ملت غیور ایران و پاکستان تبریک می گوید.

عملیات اجرایی پروژه مذکور موسوم به خط لوله صلح با حضور محمود احمدی نژاد و آصف علی زرداری رییسان جمهوری دو کشور در منطقه صفر مرزی آغاز شد.

روسای جمهوری دو کشور با اظهار خشنودی از آغاز عملیات اجرایی این پروژه تکمیل آن را به نفع صلح، امنیت و پیشرفت دو ملت و کشورهای منطقه دانستند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اجرای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بهترین و با صرفه ترین پروژه برای رفع کمبود انرژی و گاز در این کشور است و بهره برداری از آن کمک شایانی به توسعه کارخانه ها و مراکز صنعتی اسلام آباد خواهد کرد.

به نقل از رسانه های خبری پاکستان، مقامات آمریکایی، اسلام آباد را در صورت همکاری با ایران در انتقال گاز از ایران به آن کشور تهدید به تحریم کردند که رییس جمهوری و مقامات دولتی پاکستان با زدن دست رد بر سینه آمریکا, عملیات احداث خط لوله انتقال گاز از ایران را در محدوده خاک خود آغاز کردند.

در بیانیه مجلس وحدت مسلمین آمده است, پاکستان بیشترین بهره را از تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران خواهد برد، اجرای این پروژه در محدوده خاک پاکستان فرصت های شغلی فراوانی برای ایالت بلوچستان و سند نیز فراهم خواهد کرد.

علامه جعفری در بیانیه یاد شده خطاب به دولت آمریکا گفت: ما به واشنگتن توصیه می کنیم چهره تاریک خود را با ایفای نقش منفی علیه پاکستان در مخالفت با پروژه انتقال گاز ایران به آن کشور سیاه تر نکند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا نباید در امور و منافع ملی این کشور مداخله کند، افزود: ما به هند نیز توصیه می کنیم در همکاری با پاکستان در برابر فشارهای آمریکا در اجرای پروژه مشترک مشارکت کند.

دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان می افزاید: در حقیقت عنوان اصلی پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند (IPI) بود که دهلی نو با تسلیم در برابر فشار آمریکا از این پروژه کناره گیری کرد.

وی ادامه داد: هند باید با حضور دو باره در این پروژه برای غلبه بر مشکلات این کشور در بخش انرژی تلاش های بیشتری کند.

به گفته علامه جعفری، چین هم می تواند با بررسی پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان،از آثار مثبت این خط لوله استفاده کند.

وی تاکید کرد: درصورت ورود هند و چین در این پروژه مشترک, پاکستان از طریق انتقال گاز ایران درآمد هنگفتی کسب خواهد کرد.

قرارداد انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان در سال ۲۰۱۰ بین مقامات دو کشور امضا شد، قرار است طی دو سال آینده روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از بندر عسلویه استان بوشهر به بندر نوابشا در جنوب پاکستان منتقل شود.

این خط لوله شامل انتقال گاز صادراتی ایران از منطقه ایرانشهر تا نقطه صفر مرزی مورد توافق به طول ۳۲۰ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ و ایستگاه اندازه گیری مربوطه خواهد بود.

این پروژه با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشورمان و به صورت فاینانس توسط شرکت های پیمانکاری داخلی انجام خواهد شد.

قیمت گاز براساس فرآورده های نفتی میان دو کشور تعیین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

با احداث این خطوط علاوه بر زمینه های رشد و توسعه اقتصادی، افزایش امنیت ملی ، منطقه ای و گسترش رفاه اجتماعی در بلوچستان پاکستان فراهم خواهد شد.

براساس اعلام مسوولان وزارت نفت و شرکت های پیمانکاری اجرای این پروژه دو سال طول خواهد کشید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3210

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.