رؤسای جمهوری ایران و پاکستان روز ۲۱ اسفندماه در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار کلنگ خط لوله گاز ایران به پاکستان را طی مراسم رسمی به زمین خواهند زد. به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان روز ۲۱ ...

رؤسای جمهوری ایران و پاکستان روز ۲۱ اسفندماه در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار کلنگ خط لوله گاز ایران به پاکستان را طی مراسم رسمی به زمین خواهند زد.

خبرگزاری فارس: احمدی‌نژاد و زرداری فردا به چابهار می‌روند

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان روز ۲۱ اسفندماه در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار کلنگ خط لوله گاز ایران به پاکستان را طی مراسم رسمی به زمین خواهند زد.

در مراسم افتتاحیه خط لوله گاز صلح علاوه بر رؤسای جمهور ایران و پاکستان، وزرا، رهبران سیاسی و سفرای کشور‌های اسلامی نیز حضور خواهند داشت.

«حنا‌ربانی» وزیر امور خارجه، «رحمان ملک» وزیر کشور، «مخدوم امین فهیم» وزیر بازرگانی، «شهباز شریف» سروزیر ایالت «پنجاب» ، «قائم علی‌شاه» سر وزیر ایالت «سند»، «امیرحیدرخان هوتی» سروزیر ایالت «خیبرپختونخواه» و «مهدی‌شاه» سروزیر ایالت «گیلگت و بلتستان» نیز از دیگر حاضران این مراسم خواهند بود.

گفته می‌شود از مقامات کشور امارات نیز دعوت بعمل آمده تا در درمراسم افتتاحیه خط لوله گاز صلح شرکت کنند.

«خط لوله صلح» نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که بر اساس تفاهم‌های انجام شده، ایران متعهد می‌شود تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد.

طرح خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان در سال ۱۹۹۰ مطرح شد، اما گفت‌وگوها بر سر این طرح از ۱۰ سال پیش آغاز شد.

طول خط لوله ایران به هند ۲۷۰۰ کیلومتر است و قرار است گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند.

پیش بینی شده است که ۱۱۰۰ کیلومتر از این خط لوله در ایران (که احداث شد) و ۱۰۰۰ کیلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کیلومتر در هند احداث شود.

با تکمیل این طرح، روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می‌شود که ۹۰ میلیون متر مکعب آن برای هند و ۶۰ میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

هزینه اجرای این طرح در برآوردهای اولیه ۴٫۵ میلیارد دلار اعلام شده بود، اما اکنون کارشناسان هزینه طرح را حدود ۷ میلیارد دلار برآورد می‌کنند. این مسیر اقتصادی‎ترین روش تامین انرژی شبه قاره هند است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3184

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.