رئیس مجلس با اشاره به مذاکرات آلماتی گفت: در ابتدا بیان شد مذاکرات مثبت است اما بعد از آن مدیر آژانس و اتحادیه اروپایی علیه ایران حرف ‌زدند؛ غربی‌ها نباید از نجابت ایران سوءاستفاده کرده و ایران را عصبانی کنند. به گزارش پیارم  به نقل از  فارس به همدان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ...

رئیس مجلس با اشاره به مذاکرات آلماتی گفت: در ابتدا بیان شد مذاکرات مثبت است اما بعد از آن مدیر آژانس و اتحادیه اروپایی علیه ایران حرف ‌زدند؛ غربی‌ها نباید از نجابت ایران سوءاستفاده کرده و ایران را عصبانی کنند.

خبرگزاری فارس: غربی‌ها از نجابت ایران سوء‌استفاده نکنند

به گزارش پیارم  به نقل از  فارس به همدان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در کنگره نکوداشت بیدار‌گر مشرق‌زمین سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی که در سالن ارشاد شهر اسدآباد استان همدان برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه غربی‌ها یقین دارند که ایران سلاح هسته‌ای ندارد اظهار داشت: آنها این موضوع را در مذاکرات نیز بیان می‌کنند اما چرا امروز محور دعوا را سلاح هسته‌ای عنوان می‌کنند یک دروغ است.

وی افزود: مسئله امروز غربی‌ها موضوع دیگری است؛ زیرا آنها امروز از رشد علمی ایران هراس دارند و رشد علمی موضوعی بود که سید‌جمال به آن تاکید داشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه غربی‌ها معتقدند ایران نباید در راستای علم به موفقیتی برسند زیرا دیگران هم در این مسیر گام خواهند برداشت تصریح کرد: غربی‌ها معتقدند با موفقیت‌های علمی ایران توازن قدرت به هم می‌خورد؛ همانطور که عیان است ما بارها گفته‌ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رویم و رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارد.

رئیس مجلس همچنین گفت: در ابتدا بیان شد که مذاکرات مثبت است اما بعد از آن مدیر آژانس علیه ایران حرف زد و پس از آن هم اتحادیه اروپا علیه ایران حرف می‌زند؛ غربی‌ها نباید از نجابت ایران سوءاستفاده کرده و ایران را عصبانی کنند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها امانت‌دار نیستند تصریح کرد: آنها در خفا حرفی را بیان می‌کنند و در فضای عمومی بحث دیگری را مطرح می‌کنند و این نشان دهنده آن است که آنها امانت‌دار نیستند.

لاریجانی با بیان اینکه سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی بر روی قانون و مجلس تاکید داشت خاطرنشان کرد: سید‌جمال پارلمانی را مطلوب می‌دانست که توسط حکام ایجاد نشود و متکی بر نیروی ملت باشد زیرا معتقد بود هر کسی که متکی بر نیروی ملت نباشد مفید هم نخواهد بود و یک مجلس آلت دست و خاموش است.

رئیس مجلس همچنین برخی دیگر از نظرات سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی را بیان کرد و در ادامه تشریح نظر شهید مطهری درباره سید‌جمال پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه سید‌جمال آوارگی زیادی کشید اما هرجا که رفت یک فکر را دنبال می‌کرد ادامه داد: یک دغدغه سید‌جمال این بود که چرا دنیای اسلام عقب‌افتاده است و معتقد بود که بایستی مسلمانان علم و فن را بیاموزند و آنقدر بر این موضوع تاکید داشت که برخی کلام وی را بد فهمیدند.

لاریجانی با بیان اینکه نکته دیگری که سیدجمال نگران آن بود، خرافه‌گرایی در جهان اسلام بود تصریح کرد: در این راستا بایستی برای مبارزه با خرافه‌گرایی ذهن‌ها بیدار شوند و برای بیدار شدن باید عقلانیت حاکم شود؛ اگر دانشمندان اسلامی عقلانیت پیدا می کردند انقدر سر مسائل جزئی بحث پیش نمی‌آمد.

وی افزود: امروز در بسیاری از مناطق بیداری به وجود آمده است و در واقع ما امروز حرکت سیدجمال را به نوعی شاهدیم که یک نشاط سیاسی به وجود آمده اما همچنان برخی مشکلات وجود دارد هرچند که مشکلات کاهش یافته است.

رئیس مجلس با تاکید مجدد بر لزوم حرکت در راستای علم گفت: چقدر امام خمینی رحمت‌الله علیه و رهبر معظم انقلاب در این باره تاکید  داشته و دارند. و این همان تفکر سیدجمال است؛ اگر امروز ایران قدرت منطقه‌ای شده است و آنها بر روی ایران حساسیت دارند به این دلیل است که ایران مرزهای علم را می‌شکافد.

وی اضافه کرد: امروز ایران مفتخر است که تفکر سیدجمال را پیگیری می‌کند؛ البته در این راه مزاحمت‌هایی ایجاد می‌شود و چون امروز شما در حال محقق کردن آن تفکرات هستید فشارها بیشتر هم می‌شود. اما باید ایستادگی کرد.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخی سیاستمداران آمریکایی گفتند که تحریم‌ها بر ایران اثر کرده و اعلام کردند که بایستی فشارها را افزایش دهیم تصریح کرد: این سخنان دغل‌کاری آنهاست. زیرا اگر آنها راست می‌گویند چرا از مذاکره حرف می‌زنند؛ آنها می‌خواهند اراده‌ها را سست کنند تا افرادی که سطحی‌نگری دارند با این حرف‌ها شل شوند .

وی افزایش نخبگان و همچنین دانشگاه‌ها و رشد علمی کشورمان را یک سرمایه بزرگ برای ایران توصیه کرد و افزود: اینکه ایران پرچم‌دار تفکر جهادی است باعث سرافرازی ملت ایران شد و بایستی همه قدر این نعمت‌ها را بدانیم.

رئیس مجلس کشورمان ادامه داد: امروز بایستی به نکته‌ای توجه کنیم و آن این است که شاکله پیشرفت سیاسی و فرهنگی مرهون راهیست که امام و روحانیت در کشور نهادینه کرده‌اند؛ امام (ره) که تاکید می‌کردند  راه خود را از مراجع جدا نکنید علل فراوانی دارد و در این مسیر نباید به انحرافات و برخی اشکالات توجه کرد.

* با بیسوادی نمی‌شود اسلام‌شناس شد

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با بیسوادی نمی‌توان اسلام‌شناس بود گفت: برای اسلام‌شناسی باید درس دینی خواند؛ بحث دفاع از لباس نیست اما همانطور که ریاضی‌دان شدن راهی دارد اسلام‌شناس شدن هم روشی دارد؛ آنگاه وقتی اسلام‌شناس شدند حرف‌های سطحی نمی‌زنند.

رئیس مجلس از لزوم توجه به اقتصاد سخن گفت و برخی از راه‌های شکوفایی اقتصاد را برشمرد و در همین زمینه گفت: اقتصاد باید محور تولید باشد و با واردات اقتصاد شکوفا نمی‌شود.

وی افزود: همه باید به هم کمک کرده و زمینه اقدامات مثبت را فراهم کنیم تا در نتیجه با فراهم شدن زمینه تولید رشد حاصل شده و تورم کاهش پیدا کند؛ با واردات و اقدامات وصله و پینه‌ای نمی‌توان اقتصاد کشور را سامان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بایستی برای سیدجمال‌الدین اسدآبادی در سطح ملی و بین‌المللی همایش‌هایی برگزار شود تصریح کرد: به خاطر ابعاد شخصیتی و تاثیراتی که سیدجمال بر مسلمین داشت بایستی اقدامات فراوانی در این زمینه انجام داد.

 

وی سیدجمال‌الدین اسدآبادی را شخصیت نادری توصیف کرد که اقدامات گسترده‌ای انجام داده است و در عین حال گفت: سیدجمال در عمر خود مجاهدت، آموزش، حشر و نشر با بزرگان و … را انجام داد؛ شاید در تاریخ چند قرن اخیر چنین شخصیتی را نداشته‌ایم که هم عامل و هم عالم باشد.

 

لاریجانی با بیان اینکه سیدجمال یک انسان چند بعدی بود و با یک زیرکی خاص زندگی می‌کرد اظهار داشت: به همین دلیل بود که گاهی در انتساب وی به کشورها تردیدهایی وجود داشت؛ زیرا سیدجمال امضاهای فراوانی با عنوان‌های مختلف داشت که در راستای اهداف خود از آنها استفاده می‌کرد.

 

وی افزود: سیدجمال به دنبال فکر جهانی اسلام بود؛ سیدجمال یک نوع پان‌اسلامیزم را که البته اگر درست واژه را انتخاب کرده باشم معتقد بود و با پان‌ترکسیم و پان‌عربیسم مخالفت می‌کرد؛ وی می‌خواست دنیای اسلام متحد باشد.

رئیس مجلس همچنین به برخی از ویژگی‌های شخصیتی سیدجمال اشاره کرد و آن ویژگی‌ها را تشریح کرد.

 

لاریجانی همچنین با اشاره به مشکلات جهان در دو قرن اخیر استبداد پادشاهان و همچنین عقب‌افتادگی علمی در کشورهای اسلامی را از جمله این مشکلات برشمرد و افزود: مشکل استبداد پادشاهان یک مشکل ریشه‌ای در کل جهان اسلام بود؛ در آن زمان که غرب در حال جهش بود ما دچار سلاطین عوام مستبد شده بودیم که مقابل نخبگی کشورهای اسلامی را گرفته بودند.

 

وی حکام مستبد وابسته را دیگر مشکل کشورهای اسلامی دانست و گفت: دول‌های غربی همواره به دنبال تفرقه بین مسلمانان و دولت‌های اسلامی بودند؛ آنها همچنین دیکتاتورها را تقویت می‌کردند، شعار دموکراسی‌خواهی امروز غربی ها نیز اگر به تاریخ آنها بنگریم سخنی بیش نیست.

 

لاریجانی یادآور شد: همین امروز هم غربی‌ها تا دقایق آخر از مبارک حمایت کردند اما به محض اینکه شرایط تغییر کرد موضع خود را عوض کردند.

 

وی جدا کردن حکومت از دین و ترویج سکولاریسم و بردن منابع اقتصادی کشورهای اسلامی را از دیگر اقدامات غربی‌ها در جهان اسلام برشمرد و افزود: مرحوم سیدجمال در این زمینه مواضعی داشت و اقداماتی را اشاعه کرد که می‌توان به ماجرای تنباکو اشاره نمود.

 

رئیس مجلس همچنین عوامل تفرقه در دنیای اسلام از دید سیدجمال‌الدین اسدآبادی را عنوان و در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

 

وی افزود: یکی از مشکلات امروز این است که غربی‌ها شرق را نمی‌شناسند و فقط ادعا می‌کنند که می‌شناسند.

 

وی با اشاره به کشتار مسلمانان پاکستان از این اتفاق ابراز ناراحتی کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=3169

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.